V70 2.5 T trassel med grädde i expansions kärlet och snus torr sticka

wallinvasteras transport ledare
1 april 2012 · 19 Inlägg

Hejsan allihop!

Jag har fått lite trassel med min ny inköpta v70 Turbo, återigen handlar jag bil och samma sak får jag problem.

Jag köpte bilen uppe i östersund och fyllde på oljan och vatten innan jag startade min resa hem till uppsala, när jag sen skulle svänga in till min parkering hörde jag knackande ljud från motorn och stannade omedelbart motorn och därefter kollade jag olje stickan som då var torr och sen kollade jag expansions kärlet som då var svart i grunden å ovanpå var det en sörja som liknade grädde..

Vad tyder detta på? Topplocks packning? Går det att rädda motorn om den börjat knacka?

Tacksam för svar!

Shine can never replace attitude
Volvo T5 "Sleaze" (1994)
Volvo 855 R (1997)
Pim_Pim
1 april 2012 ·

Svårt att säga hur pass skadad den har blivit utan att öppna motorn, men jag råkade köra en gammal b230 torr en gång så den började knacka men då fyllde jag på olja igen och knacket försvann. Vet dock inte om den blev skadad då jag inte öppnade motorn.

wallinvasteras transport ledare
1 april 2012 · 19 Inlägg

Det lät som att det var ventil lyftarna men jag kan ha fel, jag har en volvo 855 motor som är renoverad och klar. Tror du att man skulle kunna stoppa i den i stället?

Shine can never replace attitude
Volvo T5 "Sleaze" (1994)
Volvo 855 R (1997)
Volvofarfar
1 april 2012 · 1 312 Inlägg

wallinvasteras skrev:
Det lät som att det var ventil lyftarna men jag kan ha fel, jag har en volvo 855 motor som är renoverad och klar. Tror du att man skulle kunna stoppa i den i stället?

Lyftarna är det första som slamrar på dessa då motorn får dåligt med olja så dom var det helt säkert som lät..och då kan motorn t.o.m bli nästan helt komplös, tills man fyllt på olja och malt lite på starten igenså man fått upp oljetrycket igen..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
wallinvasteras transport ledare
1 april 2012 · 19 Inlägg

Tack för svaret=) så om jag bara byter topplocks packningen och planar toppen så kan motorn alltså klara sig?

Shine can never replace attitude
Volvo T5 "Sleaze" (1994)
Volvo 855 R (1997)
Volvofarfar
1 april 2012 · 1 312 Inlägg

wallinvasteras skrev:
Tack för svaret=) så om jag bara byter topplocks packningen och planar toppen så kan motorn alltså klara sig?

Jag skulle nog fyllt på olja och provstartat igen för att se om det blir tyst, är skadan redan skedd så spelar det ju ingen roll om du provar, dvs är den tyst= klarat sig, missljud kanske skrot..

Varför ska du plana toppen? gick den varm?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
sonaxvax
1 april 2012 · 490 Inlägg

är det inte dom här modellerna vevhusventen brukar kladda igen på? och orsaka det du kallar grädde dock brukar det vara i oljan? hade liknande problem på en xc70 -98.. den läckte i slangen till oljereturen från turbon värt att kolla upp då det är en pressad slang där som kan släppa...

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.
Opel Calibra "Kalle" (1992)
Opel Kadett "KadetteN" (1983)
wallinvasteras transport ledare
1 april 2012 · 19 Inlägg

Men vart tar då oljan vägen? Jag hade full sticka innan jag startade och när jag kom hem efter 50 mils körning var den tom, jag har ju trott att det var topplocks packningen eftersom det försvinner lite vatten och olja och sen blir det grädde i expansions kärlet. Jag är ju tacksam om felet är minimalt, jag är lite orolig för knackningarna då jag förlorade en R motor i fjol då började motorn knacka och föra en himla liv och sekunderna senare small motorn.

Shine can never replace attitude
Volvo 855 R (1997)
Volvo T5 "Sleaze" (1994)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 april 2012 · 13 798 Inlägg

vet inte om det är någon tröst och det kanske låter skumnt men byt kylare och skölj rent systemet så är nog ditt problem löst

oljekylaren sitter inbyggd i kylaren och när den spricker blandar sig oljan med vattnet

har du otur så kommer vattnet rinna ner i tråget när du stänger av den och den blir kall
detta hände mig när kylaren sprack

så här såg det ut på min

http://i38.photobucket.com/albums/e109/Davidsten/blandat/Bild009.jpg

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
wallinvasteras transport ledare
1 april 2012 · 19 Inlägg

Hej! Ja det såg precis likadant ut! Är det något mer jag ska tänka på eller göra när jag ska byta kylaren? Kan detta fel även uppstå om inte motorn gått varm? Mätaren har ju bara stått på arbets temperatur! Tack så mycket!

Shine can never replace attitude
Volvo T5 "Sleaze" (1994)
Volvo 855 R (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 april 2012 · 13 798 Inlägg

wallinvasteras skrev:
Hej! Ja det såg precis likadant ut! Är det något mer jag ska tänka på eller göra när jag ska byta kylaren? Kan detta fel även uppstå om inte motorn gått varm? Mätaren har ju bara stått på arbets temperatur! Tack så mycket!

bara att göra rent och vara säker på att vattnet inte varit nere i tråget..starta inte då..och varmkör med skit olja och byt någon gång isånt fall

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
wallinvasteras transport ledare
1 april 2012 · 19 Inlägg

En dum fråga, hur märker jag om det kommit vatten ner i tråget? Går det att sätta i en 855 R motor i v70:n? ha en bra kväll!

Shine can never replace attitude
Volvo T5 "Sleaze" (1994)
Volvo 855 R (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang