2628
Sök

Vevhusventilation på saab 9000..

930 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
Hej, det är så att min vevhusvent sitter igen, och jag undrar hur fasen man kommer åt och rengör skiten.

Det är en saab 9000 CS 2.0t
Senast redigerat av Kamulen (23 mars 2012)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

930 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
ingen som vet?

155 Inlägg
23 mars 2012
Minns inte riktigt hur det ser ut på 9000, men det är väl bara att följa slangen som går från ventilkåpan?
Hur menar du att den sitter igen?

930 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
snaku skrev:
Minns inte riktigt hur det ser ut på 9000, men det är väl bara att följa slangen som går från ventilkåpan?

Det kommer ut olja ur dumpventilen, hela inloppsröret är fullt i olja, hela motorutrymmet är fyllt i olja från dumpen, jag får fylla på olja som en galning och nu har turbon rasat! (kanske inte beror på vevhusventen men det andra jag skrev gör) smile).
Senast redigerat av Kamulen (23 mars 2012)

1 062 Inlägg
24 mars 2012
Jag har aldrig någonsin hört att vevhusventilationen har kleggat igen eller frusit på en 9000 så jag tvivlar på att det är den. Jag gissar att din turbos lager är tokslut, har du känt på turbons axel hur mycket den glappar?

M.V.H.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
24 mars 2012
Håller med, aldrig varit med om en igen täppt vevhusvent på 9000. Det är nog din turbo, lossa inlopps slangen och känn på glappet i turbon smile

7 281 Inlägg
24 mars 2012
Kamulen skrev:
snaku skrev:

Det kommer ut olja ur dumpventilen, hela inloppsröret är fullt i olja, hela motorutrymmet är fyllt i olja från dumpen, jag får fylla på olja som en galning och nu har turbon rasat! (kanske inte beror på vevhusventen men det andra jag skrev gör) smile).

Men om turbon är slut så är det inte konstigt om du har olja överallt.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
24 mars 2012
ta bort inloppsröret på en 9000 gör man ju på 5minuter, börjar med och kolla turbon!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

930 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
åfan, kan det alltså vara så? Ja den glappar riktigt mycket både in och ut och upp och ner.

För att folk jag har frågat tidigare har sagt att det är vevhusventen. Men ni har övertygat mig rätt snabbt.

Kanske är därför bilen har gått som en dödgris den senaste tider då?
Senast redigerat av Kamulen (24 mars 2012)

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
24 mars 2012
Kamulen skrev:
åfan, kan det alltså vara så? Ja den glappar riktigt mycket både in och ut och upp och ner.

För att folk jag har frågat tidigare har sagt att det är vevhusventen. Men ni har övertygat mig rätt snabbt.

Kanske är därför bilen har gått som en dödgris den senaste tider då?

Det du kan göra är och kolla om det är LIKA mycket olja innan turbon i inloppsröret som det är efter.
om det är lika mycke är det vevhusventlationen om det är en bart ut ur turbon så är det stor risk att det är turbon!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

930 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
Alltså turbon är helt slut det vet jaf, men det kommer ju olja ur dumpen.

7 281 Inlägg
24 mars 2012
Kamulen skrev:
Alltså turbon är helt slut det vet jaf, men det kommer ju olja ur dumpen.

Som i sin tur kommer från turbon som är slut...

Saab älskare!
4 597 Inlägg
24 mars 2012
Turbon läcker ut olja som förs vidare igenom IC, vidare upp och när du dumpar sprutar det ut lite olja varje gång wink

5 710 Inlägg
26 mars 2012
= Fixa en frisk turbo och rengör laddluftrör, laddluftkyl och slangar.
Förmodligen står det olja i botter på laddluftkylet och alla rör är kletiga.

MVH Jonas
..............

roadrage
188 Inlägg
2 april 2012
då ni verkar ha löst problemet åt herrn så kanske jag kan sno tråden och ställa samma fråga.

bilen gäller en 540 e39 och märkte nu för 2 dagar sen att det kom ovanligt mycket rök när jag startade bilen, och ryker allmänt mycket i övrigt (men speciellt kall). röken ifråga är lite blåaktig och luktar bränt, och när jag lyfter på oljestickan så pyser det till som om det är för högt tryck.
jag själv spånar på om det är vevhusventen som är täppt alt. om man ska va negativ så är ventiltätningen slut. vad tror ni? är det bara att ställa bilen eller är den om möjligt hyffsat körbar så att man kan ta den till verkstad iaf?
Senast redigerat av slimetard (2 april 2012)

1 062 Inlägg
2 april 2012
Jag skulle börja med att rengöra vevhusventilationen och se till att den är helt fri.
Om det inte blir bättre av det så är ett leakdown test kanske bra att göra.
Om det visar sig vara ok och bilen bara tar lite olja så är det väl bara att finna sig i det och ignorera typ.
Lite olja då & då är rätt mycket billigare än att riva motorn/toppen och börja renovera.

M.V.H.

Sök