4330
Sök

Byte generator vw passat 1.8t 00-

Herr
1 722 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
Hallå!

Har köpt mej en passat där generatorn har slutat ladda..(vanligt??)
Ser riktigt tight ut när jag öppnar huven, hur mycket måste rivas för att få loss generatorn ?
Någon som har gjort detta förrut som kan ge mej en aning om hur stort ingrepp jag ger mej in på smile

Mvh dennis

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Herr
1 722 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
Bör man byta generator remmen också även fall den ser fräsch ut?

Herr
1 722 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
Är inte helt hundra på att generatorn är pajj på bilen...

Stoppade i ett nytt batteri, bilen startar och går precis som den ska...  Ingen laddningslampa eller batterilampa lyser över huvudtaget i bilen...

Vi provade att starta upp bilen och gasa samtidigt som vi tog bort minuspolen, då dog bilen direkt.. enligt källor så ska bilen fortfarande gå på enbart generatorn, stämmer det? eller är det helt normalt att den dör när man tar bort minuspolen?

Om generatorn inte laddar batteriet borde inte då någon form av lampa lysa och meddela att batteriet inte laddas??

3 235 Inlägg
28 mars 2012
Starta bilen och mät på batteripolerna med multimeter: sjunker spänningen sakta med säkert-laddas inte batteriet.
Ligger spänningen stabilt på över 13 volt är generatorn oko.

Herr
1 722 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
engolf skrev:
Starta bilen och mät på batteripolerna med multimeter: sjunker spänningen sakta med säkert-laddas inte batteriet.
Ligger spänningen stabilt på över 13 volt är generatorn oko.

Verkar som generatorn e paj..smile

Nu behöver jag bara veta hur MYCKET jobb det är att ta bort generatorn.... ser som sagt tight ut ...

Ni e välkomna att förklara:)

Avstängd
10 388 Inlägg
28 mars 2012
Säkerligen fram i serviceläge som gäller.

Mitt tips;

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … -05-73647/
(alt; http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … NSK-73599/     beroende på om din är 00a eller 00b)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Herr
1 722 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
Håller på att riva som mest nu, har fått bort plastfronten, men inte resten... Hur fan får jag bort kylarn? e jag tvungen o montera ner bilen i molekyler eller?? vart sitter dom sista bultarna? ingen som kan länka nån "how to" få bilen i serviceläge?

googlade men hittade inget....

verkar helbökigt iaf.

Avstängd
10 388 Inlägg
2 april 2012
Jag svarar då utifrån min A4 (bygger ju på samma bottenplatta osv...så...det kanske är någon hjälp iaf)

Serviceläge;

Bort med smågallerna (där man ev. har dimljus sittande) och lossa två bultar

Bort med "hasplåten"

Lossa kofångaren från innerskärmarna i hjulhusen (tror det är 3 skruvar "längst med" skärmkanten, och en i "nederkant", som dessutom håller fast "hasplåten")

Lossa två eller 3 skruvar på varje sida "uppe" vid skärmarna, där skärmarna möter frontdelen s.a.s.

Efter det ska det bara vara att dra fram fronten. Om jag nu inte glömt bort någon skruv som behöver lossas.

Du måste dessutom på A4:an iaf, dra loss kofångaren för sig, och SEN flytta fram "resten"

Beroende på hur långt ut man vill "ha den" så kan man bli tvingad att lossa kylarslangar osv. Vet att där är några slangar på min som jag inte behövt koppla isär, men fått lossa från fästpunkterna (typ där slangen är "upphängd")

Men, min rekommendation om verkstadshandbok står kvar
Senast redigerat av it_mutt (2 april 2012)

Herr
1 722 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
it_mutt skrev:
Jag svarar då utifrån min A4 (bygger ju på samma bottenplatta osv...så...det kanske är någon hjälp iaf)

Serviceläge;

Bort med smågallerna (där man ev. har dimljus sittande) och lossa två bultar

Bort med "hasplåten"

Lossa kofångaren från innerskärmarna i hjulhusen (tror det är 3 skruvar "längst med" skärmkanten, och en i "nederkant", som dessutom håller fast "hasplåten")

Lossa två eller 3 skruvar på varje sida "uppe" vid skärmarna, där skärmarna möter frontdelen s.a.s.

Efter det ska det bara vara att dra fram fronten. Om jag nu inte glömt bort någon skruv som behöver lossas.

Du måste dessutom på A4:an iaf, dra loss kofångaren för sig, och SEN flytta fram "resten"

Beroende på hur långt ut man vill "ha den" så kan man bli tvingad att lossa kylarslangar osv. Vet att där är några slangar på min som jag inte behövt koppla isär, men fått lossa från fästpunkterna (typ där slangen är "upphängd")

Men, min rekommendation om verkstadshandbok står kvar

Va helbökigt o få loss generatorn, den nedre bulten va för lång, så den slog ju i kylfläktens fäste.. Är det meningen att man ska kunna lossa själva kylflänsen eller kapar dom bulten o monterar en ny med bult istället? verkar vara mycket smidigare än min procedur...

Avstängd
10 388 Inlägg
2 april 2012
Viskosfläkten får man plocka bort (på A4:an iaf)

Herr
1 722 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
it_mutt skrev:
Viskosfläkten får man plocka bort (på A4:an iaf)

Jo, sjävla plasten på fläkten går ju att skruva bort, men inte det plasten sitter fast på, eller så har jag bara inte listat ut hur man tar bort den.. men fanns ingen skruv eller så iaf..

Avstängd
10 388 Inlägg
2 april 2012
Hmm, är ju iofs inte omöjligt att det skiljer.

På A4an så lossar man muttern på den nedre fästbulten och sen får man liksom "svänga" generatorn åt sidan, sen kan man ta bort bulten (om du nu förstår hur jag menar)

Herr
1 722 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
it_mutt skrev:
Hmm, är ju iofs inte omöjligt att det skiljer.

På A4an så lossar man muttern på den nedre fästbulten och sen får man liksom "svänga" generatorn åt sidan, sen kan man ta bort bulten (om du nu förstår hur jag menar)

okay, så som jag såg det så sitter bulthålen fast i blocket, och är helt orörliga.. men det har jag inte undersökt helt 100... men verkar inte bättre...

Ska iväg o lämna in generatorn på koll, se fall den e helt bränd, eller om det är nåt laddningsrelää eller nåt som e kasst... smile

Sök