4177
Sök

Startmotorn drar inte runt

4 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
Hej,

Skulle byta till sommardäck på bilen idag. Startade bilen och rullade bak 2meter för att enklare komma åt bakre hjulen. Stänger av och tar ut nyckeln. Byter bägge hjulen bak och ska starta bilen igen för att vända på den, då startar den inte. Ingen respons alls från startmotorn.
Provar med att låsa och låsa upp bilen men ingen skillnad, tar bort minuspolen... väntar ett tag och sätter tillbaka men startmotorn drar inte runt.
Hämtade multimeter och batteriet ger 12.4v, all el i bilen fungerar fint och batterilampan på instrumentbrädan lyser inte.

Vad kan ha gått fel? Ger verkligen startmotorn upp så enkelt? Helt utan förvarning? Finns det något annat jag kan felsöka eller kolla själv innan jag får ringa bärgaren imorgon?

Bilen är en v70 -03, 2.4i manuell

tack på förhand

477 Inlägg
3 april 2012
knacka till på solenoiden, så ska du se att den hoppar igång direkt

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

4 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
blink_pj skrev:
knacka till på solenoiden, så ska du se att den hoppar igång direkt

Och det är kontakten på startmotorn eller?

jag är nybörjare, min erfarenhet sträcker sig till att byta bakre dämpare

477 Inlägg
3 april 2012
knacka lite lätt med hammare/träkloss på den lilla runda silverfärgade delen av startmotorn (där grova plus kabeln är fastskruvad i)

skulle det inte funka så känn/vicka lite på den lilla signalkabeln... brukar kunna ärga
Senast redigerat av blink_pj (3 april 2012)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

4 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
får tacka för tipsen, jag återkommer

4 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
sprejade lite 5-56 på kontakterna, ruckade på styrkabeln till solenoiden och knackade lite på den
nu startar bilen direkt

tack för hjälpen!

Sök