Köpa begagnad bil med kamkedja.

fantomen Putsar Cosworth
31 mars 2012 · 195 Inlägg

Har då aldrig hört nått snack om att byta kamkedja. Den är ju byggd för att hålla bilens livslängd. Våran Mondeo -02 skramlar det då inget från och den har 25k på mätarn. Har stött Mondeo mk3s som gått 40k utan problem. Men SAAB har väl missat nått. Jag ser då verkligen INGEN nackdel med kedja.

Audi hatare.
jotel
2 april 2012 · 28 Inlägg

Tack för svaren. Lite klokare har jag blivit men tvekar fortfarande. Känns som det enklaste blir att lyssna på hur bilen låter och försöka uppfatta något rasslande från motorn. Om det nu är så lätt att urskilja. Och sen gå på magkänslan och hålla tummarna. smile

gamlingen
2 april 2012 · 5 198 Inlägg

fantomen skrev:
Har då aldrig hört nått snack om att byta kamkedja. Den är ju byggd för att hålla bilens livslängd. Våran Mondeo -02 skramlar det då inget från och den har 25k på mätarn. Har stött Mondeo mk3s som gått 40k utan problem. Men SAAB har väl missat nått. Jag ser då verkligen INGEN nackdel med kedja.

Skälet till att kedjorna blir dåliga beror inte på bilmärket,, utan beror helt på hur bilen är skött med oljebyten och oljetyp.

Bosse-buss
2 april 2012 · 210 Inlägg

gamlingen skrev:
På min gamla saab 9000 -91 gick kedjan av vid 27000 mil.. fast den gick säkert 5000mil slamrandes

Jag hade en risig Saab 900 -83 där kedjan slamrade i 1 000 mil typ. Jag brydde mig inte för skroten var nästa anhalt för den bilen och tillslut var det själva spännaren som släppte i motorvägsfart och trillade ner i motorns kugghjul och sen var den motorn skrot som resten av bilen.

Kedja är dock att föredra för normalt håller den bilens livslängd. Beroende på bilmodell så behöver det dock inte vara någon svårighet att byta en kamrem efter de bytesintervallerna som rekommenderas. Jag bytte på en Seat Toledo och det var inte speciellt märkvärdigt. Remmen kostade väl några 100-lappar.

Andromeda Rumpmas
2 april 2012 · 3 860 Inlägg

Jag har ägt följande Saabar:

900- 88: 17k mil
900 -95 x 2: 18 resp 27k mil
9000 - 95 x2: 25 resp 30k mil
9-3 -02: 12k mil
9-5 -04: 20k mil

I familjen finns/ har funnits

9000 -87: 50k mil
9000 -91: 35k mil
9000 -96: 35k mil
9-3 -99: 20k mil
900 -98: 30k mil

Ingen av dessa har behövt fått kamkedjan bytt, inte ens farsans gamla långpendlar-9000 som gick 50k mil innan det blev för många rostrelaterade besiktningsanmärkningar. Det beror helt på hur oljebytena sköts hur länge kamkedjan håller. Det enda undantaget är som sagt T7-motorerna t o m 2003 där 4% drabbats av oilsludge. Undvik genom att köpa en med uppgraderad vevhusventilation där oljan blivit bytt minst en gång om året/ 1500 mil sedan ny.

Köper man å andra sidan en 9-3 00-02 eller 9-5 98-03 150/170/185 hk ska man vara betydligt mer rädd för turboras än för kamkedjeras. Ett turboras är mycket mer troligt på de bilar som har GT17-aggreagatet än ett kamkedjeras, spelar ingen roll om oljan bytts var tusende mil. Dessa turboaggregat är inget vidare helt enkelt.

Det tar fem-tio minuter att mäta upp kamkedjespännaren på en Saab, och då får du svart på vitt hur kamkedjan mår. Instruktioner för detta finns lite överallt på nätet. De gränser Saab satt är att man byter när spännaren gått ut 15 mm, ny kedja ligger på 10-11 mm, och vid 18-19 går inte spännaren ut mer.

Senast redigerat av Andromeda (2 april 2012)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
jotel
4 april 2012 · 28 Inlägg

Tack för informationen. Jag kanske inte ska tveka att välja en bil som har kamkedja. Satt faktiskt och kikade på Nissan Primera häromdagen och läste sen att dom har kamkedja. Enda bekymret med kamkedja verkar vara att det är besvärligt att byta själv. Om det nu skulle behövas någon gång.

/ Johan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang