Tjenare! köpte en volvo 340/360 här om dagen. När jag köpte den funkade den fin fint. Men nu när jag skulle ut och ta en sväng så ville den inte starta. När jag vred på tändningen så är det någonting som slirar. Tänkte att det kunde vara solenoiden de va fel på. Så skruvade isär den smörjde den lite grann och skruva tillbaka den. Batteriet är dåligt får starta med startkablar. Och nu så fort jag trycker dit startkablarna så börjar den slira, den hugger lixom inte i startmotorn ordentligt. Någon som har någon idé på¨vad det kan vara. Är en B19 motor om det kan vara till någon hjälp.
När jag vred på tändningen så är det någonting som slirar. Tänkte att det kunde vara solenoiden de va fel på.
Menar du när du vred nyckeln till vanligt tändläge, dvs läge 2?
I så fall är det fel, startmotorn ska ju inte kunna gå igång förrän man vrider till startläge.
Fitttim skrev:
Så skruvade isär den smörjde den lite grann och skruva tillbaka den. Och nu så fort jag trycker dit startkablarna så börjar den slira, den hugger lixom inte i startmotorn ordentligt.
Aktiveras startmotorn fastän du inte vrider på nyckeln?
Om det är på det viset så måste nog någonting ha blivit felkopplat.
När jag vred på tändningen så är det någonting som slirar. Tänkte att det kunde vara solenoiden de va fel på.
Menar du när du vred nyckeln till vanligt tändläge, dvs läge 2?
I så fall är det fel, startmotorn ska ju inte kunna gå igång förrän man vrider till startläge.
Fitttim skrev:
Så skruvade isär den smörjde den lite grann och skruva tillbaka den. Och nu så fort jag trycker dit startkablarna så börjar den slira, den hugger lixom inte i startmotorn ordentligt.
Aktiveras startmotorn fastän du inte vrider på nyckeln?
Om det är på det viset så måste nog någonting ha blivit felkopplat.
Nej när jag vrider till startläge. Ja det är felkopplat. Har en knapp som jag använder för att starta bilen som skickar ström till solinoiden. för har fått problem med tändningen
Kabeln från startknappen ska sitta på solenoidens stift 50. Det kan även finnas ett stift som heter 16, i så fall brukar den anslutningen vara till förkopplingsmotstånd. Anslutning 30 är ju där batterikabeln sitter, alltså gängad anslutning.
Hur har du kopplat startknappen, är det konstant spänning draget till knappen så att du kan köra startmotorn fastän tändningen är avslagen?
En utav de som sitter på översta muttern går direkt till pluss polen på batteriet. den innanför den går ner till motorn på nått sätt.
Den nedre utav muttrarna sitter den som går till startmotorn.
Nästa bild.
Den med Röd hylsa och blå kabel går till min startknapp. den med plasthylsa går ner i samma kabelhållare som den röda som går ner mot motorn. är även med en blå och gul kabel som inte sitter någonstans som man kan se på bilden. är en brun kabel till plasthylsan.
och sista bilden knappen.
Den blåa går till solinoiden som man kan se på bild2 den gröna går upp och snor ström från knappen där man vrider på lamporna så man måste ha lampknappen vriden på 1 eller 2 för att den ska funka.
Allt funkade för en dag sen så det är inte felkopplat tror jag!
Stift 16 borde vara där den bruna kabeln sitter, då verkar det i så fall rätt att den blå kabeln sitter på andra stiftet. Kikade nyss på en startmotor som passar 240, den ser likadan ut med anslutningarna. Den röda kabeln på solenoiden som sitter innanför batterikabeln går rimligtvis till generatorn (laddkabel).
Blå/gul kabel kan vara till för saker som har med insprutning att göra, har i så fall mest troligt suttit på stift 50.
Det skulle vara bättre att låta själva tändlåset styra startknappen, med hjälp av ett relä. Som det är kopplat just nu så går det väl ändå att köra startmotorn fastän tändningen är avslagen, tror det iaf.
Om "det nya felet" (att startmotorn aktiveras utan att nyckeln är på) uppstod efter att du plockat isär startmotorn, då kanske någonting har råkat hamna fel när du monterade ihop den. Kontrollmät för säkerhets skull att det inte finns spänning hela tiden i den blå kabeln, en sån sak skulle innebära att startmotorn sktiveras så fort batterikabeln sätts fast.
Har inte mycket erfarenhet av såna problem, men vanliga orsaker brukar vara att det antingen kärvar eller får dålig kontakt i solenoiden. Brända kontaktytor inuti kan göra att bendixdrevet inte kastas ut ordentligt, då snurrar drevet i tomma luften alternativt "skorrar" mot kuggarna i svänghjulet.