Volvo 740 Konstig tomgång

Strmberg
4 april 2012 · 165 Inlägg

Tjena,
Har ett problem som jag har haft sen jag köpte bilen.
Bilen är väldigt konstig på tomgången och jag har bytt Toppen och alla packningar, insug och kallstartsventil m.m.
Besiktningen visade att jag hade väldigt höga avgasvärden. Sen vet jag att de läcker avgaser ut mellan grenröret och avgasröret samt efter katten kan dessa grejer ha och göra med att den är så orolig på tomgången?

Uppskattar alla hjälp jag kan få!

Tack på förhand!

Alex-s Bakhjulskrafs
4 april 2012 · 1 479 Inlägg

avgasläckage innan lambdasonden gör att din tomgång blir knas och att du får höga avgasvärden.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
phille18
5 april 2012 · 179 Inlägg

Stort/litet läckage vid grenröret?

Orginal kamaxel?

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
Mike_87 V O L V O
5 april 2012 · 401 Inlägg

TeamVolvoVGL skrev:
Tjena,
Har ett problem som jag har haft sen jag köpte bilen.
Bilen är väldigt konstig på tomgången och jag har bytt Toppen och alla packningar, insug och kallstartsventil m.m.
Besiktningen visade att jag hade väldigt höga avgasvärden. Sen vet jag att de läcker avgaser ut mellan grenröret och avgasröret samt efter katten kan dessa grejer ha och göra med att den är så orolig på tomgången?

Uppskattar alla hjälp jag kan få!

Tack på förhand!

Skulle tro det är läckage eller om bränslepumpen börjar ge sig.
Hade liknande på min 740, men bytte filter och tändstift plus rengöring och en slipning av fördelarlockets poler. Blivit piggare och jämnare tomgång smile

V O L V O 7 4 0
_____________________________
Strmberg
8 april 2012 · 165 Inlägg

Läckaget är där grenröret och själva Avgasröret möts. Packningen som är dålig alltså! Men då har jag svar på de mest får tacka för hjälpen av er som skrev!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang