Mitt m50b25 recept. king eller kass?

_blitz_
6 april 2012 · 303 Inlägg

Hej. sitter och fnular på ett recept på ca 400hk i en m50b25!
läst en del nu osv och skulle gärma ha lite feedback på de vad som ska ändras för att det ska bli till det bättre.
är inte intresserad av att få 1200 hk så mellan 4-500 nånstans

går inte in på motordelar då det inte påverkar effekt som smidd botten vev/ram lager osv.

men här är vad jag tänkt

m50b25
MLS packning 3,5mm
holset hx35 snurra med 12cm2 avgashus för snabb spoolup
turbogrenrör http://www.streetpower.se/sv/59-turbogr … -e34-.html
extern wastegate kanske 50mm hks kopia? kom med förslag! smile
delphi 525cc spridare http://www.raidopower.se/delphi-525cc-s … 104487/9-0
nuke fuelrail
aeromotive linjär btr
walbro 255 l/h intank pump
samt ett chip från Fekzen http://shop.fekzen.se/product.php?id_product=15
bredbandslambda
givetvis någon intercooler också.

så king eller kass? snälla kom med förslag!

mvh//Johan

Senast redigerat av _blitz_ (6 april 2012)

Nissan 200sx s13 "Dirtbag" (1992)
strand18
6 april 2012 · 19 Inlägg

strunta i mls packningen,skit är vad det är.det räcker inte med att plana toppen utan blocket måste också planas om det ska hålla tätt..svarva av kolvarna eller skaffa arp bult och kör på e85 borde ta dig närmre 350-400 med bra hållbaret .

BMW e30 327 "turbo" (1987)
_blitz_
7 april 2012 · 303 Inlägg

okej, kan du vidareutveckla varför det är skit med MLS? känns som ett enklare/billigare alternativ än att svarva i nya smidda kolvar? självklart planas både topp och block + arp bultar.

Nissan 200sx s13 "Dirtbag" (1992)
NdL Konstruktör
7 april 2012 · 1 053 Inlägg

Jag kör med mls 3.5mm på min. Och den är tät.
Planade både block och topp så då ska det ju inte vara några problem.

Men en del får problem med att de läcker.


Smidda kolvar? Skulle du byta dem?
Behövs inte om du ska lägga dig runt 400 häst.
Och vill du över det så hade jag kört på copperring packning och smidda lågkomps-kolvar.

_blitz_
7 april 2012 · 303 Inlägg

okej men orginalbotten är alltså ganska krallig på m50 motorerna alltså? både stakar och kolvar? man vill ju ha en skottsäker botten! smile
copperring packningen måste man oringa blocket då eller är de nån sorts mellanting mellan oring och mls?

mvh

NdL skrev:
Jag kör med mls 3.5mm på min. Och den är tät.
Planade både block och topp så då ska det ju inte vara några problem.

Men en del får problem med att de läcker.


Smidda kolvar? Skulle du byta dem?
Behövs inte om du ska lägga dig runt 400 häst.
Och vill du över det så hade jag kört på copperring packning och smidda lågkomps-kolvar.

Nissan 200sx s13 "Dirtbag" (1992)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
7 april 2012 · 3 180 Inlägg

botten håller om man inte fläskar på med laddtryck från lågvarv, samt kör med en riktig mappning.

kör cooperring ist för MLS,ARP bultar, E85 och en deatchwerkspump alt bosch 040/044, walbro gillar inte sprit.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Mikael_S
8 april 2012 · 79 Inlägg

Första rådet, skippa vanlig bensin och kliv över på E85 istället, du slipper krångla med att kompsänka och bara bränslet ger 50hk extra på en 400hästars motor

Strunta i MLS, köp en coopering istället (glöm inte arp)
Gamla HKS kopian 50mm funkar bra och finns överallt
Orginal fuelrail och regulator räcker till 500whp utan problem så behåll den.
runt 800cc bör du ha i spridarstorlek
Välj en Deatshwerks pump istället för walbro
Skippa chip, köp ett riktigt sprut direkt och åk till en bra mappare. Du kommer inte ångra dig, plus att andrahandsvärdet på bilen stiger rejält när det är seriöst gjort

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle
Ford Sierra 4.0t "Skogenracing edition" (1992)
strand18
8 april 2012 · 19 Inlägg

det är väldigt svårt att få det tätt, vissa lyckas andra gör det inte(mig tex), svarva kolvarna är ju bra mycket billigare än att köpa mls, packningen kostar ca 2500 och svarva kolvarna gör man för 1000 lappen. men som andra skriver så är det bästa att köra på e85 och strunta i att kompsänka.det håller förvånansvärt långt.

BMW e30 327 "turbo" (1987)
Fekzen
9 april 2012 · 181 Inlägg

Har gjort många program till M50 på den effekten, och tycker setupen känns helt okej. Dock har det varit problem med wallbron ibland, att den inte räckt till utan man har sett att den tappat på högre varv. Skulle istället rekomendera bosch 040 eller liknande pump.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
_blitz_
9 april 2012 · 303 Inlägg

hehe ok här var de många olika alternativ=) hade jag bara kunskapen skulle jag installera ett annat sprut men är i stort sett helt nollad när det gäller sådan avancerad el.....lämnar man ort de för inkoppling kostar de väl 15 lax för arbetet!?
ok fekzen skönt att höra! men nu kanske de lutar åt e85 hållet faktiskt, många verkar tycka det är mer fördelar än bensin! tåls att tänka på.

jag hatar att det ska vara så svårt med sprut!! har ju ingen som kan lära mej i min omgivning heller.. har bläddrat på nätet mm men antar att man river ut hela kabelhärvan och börjar om med en ny med femtielva olika relän, sensorer och kopplingsplintar osvosv... VILL SÅ GÄRNA KUNNA!!!!smile

Nissan 200sx s13 "Dirtbag" (1992)
Janneutanb
9 april 2012 · 7 271 Inlägg

_blitz_ skrev:
hehe ok här var de många olika alternativ=) hade jag bara kunskapen skulle jag installera ett annat sprut men är i stort sett helt nollad när det gäller sådan avancerad el.....lämnar man ort de för inkoppling kostar de väl 15 lax för arbetet!?
ok fekzen skönt att höra! men nu kanske de lutar åt e85 hållet faktiskt, många verkar tycka det är mer fördelar än bensin! tåls att tänka på.

jag hatar att det ska vara så svårt med sprut!! har ju ingen som kan lära mej i min omgivning heller.. har bläddrat på nätet mm men antar att man river ut hela kabelhärvan och börjar om med en ny med femtielva olika relän, sensorer och kopplingsplintar osvosv... VILL SÅ GÄRNA KUNNA!!!!smile

Om man lägger ner lite tid och energi att först kolla kopplingsscheman så förstår man nog rätt snabbt att det faktiskt är enklare än vad man kan tro.

NdL Konstruktör
9 april 2012 · 1 053 Inlägg

Finns exempelvis vipec som har PNP härvor för just M50.
De är inte så värst avancerade att koppla in.


Men jag själv har köpt ett Fekzen chip just för att jag har hört att det funkar riktigt bra.
Och jag har tänkt plocka ut samma effekt som dig.

Lite synd att min bil inte vill gå igång bara så jag får testa chippet sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang