2197
Sök

3000 GTO som inte går som den ska, hjälp tack!

474 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
Tjenare!

Har en fråga som ja tänkte att ni ev. kan tänkas ha ett svar på.

Det är så att jag har en 3000 GTO -92a. Den har lite ökat ladd, hot wire kitt till pumpen som funrunracking kopplat, big bore ventillyftare, grövre avgassystem och sportluftfilter samt lite smått till.
Körde den med lite lite olja under en väääldigt kort period (10-15 sekunder max från att de börja knacka) och det började knacka från ventillyftarna.

Fyllde på lite olja dagen efter och starta, gick som den skulle men "check engine" lampan började lysa efter en kort stund och den gick då bara på 5 cylindrar. Så jag drog den till närmaste billyft och böt olja och oljefilter ordentligt. Sen så startade jag den och lampan lös fortfarande. Bogserade ut den från hallen och startade och körde iväg innan lampan hann tändas (för den tändes efter 5-10 sek) och då tändes inte lampan alls förens jag stod stilla igen i friläge, men den gick fortfarande bara på 5. Sen slog jag av den och lät den stå några minuter, sen när ja skulle ha igång den så startade den inte, bara stod och tugga på startmotorn.

Skruva ur stiften som man kommer åt lätt (sidan mot fronten alltså) och då var ena blött, tanken som slog mig då var att det kanske sa upp sig om den gick med lite olja och alltså blev varm som fan. Så bytte det stiftet och luftade de andra, sen så startade den och gick hur bra som helst på tomgång, på alla 6 cylindrarna desutom. Lät den bli varm på tomgång och sen varvade på lite, inge problem alls. La i växel och kom ett par hundra meter sen så dog den. Skruva ur och luftade de lättåtkomliga stiften och sen startade den hur fint som helst igen. Men likt förbannat så dör den efter ett litet tag när man kör. Sträckan man hinner köra innan den dör är varierad, men ofta är det när man gasar på lite. Så jag misstänker att det är något med soppan som spökar.

Efter att den dör varje gång så går den inte att starta förens den fått stått ett tag.

Kan tillägga att under den sträckan som den går innan den dör så går bilen precis som den ska och hur jämt och fint som helst.

Har ni nå förslag på vad jag kan kolla?

Tackar så hemskt mycket för ett utförligt svar.

Trevlig fortsättning.

Mvh
Kalle Wallingstam

Kommentera & Rösta ! ©

474 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
Ingen som har nå tips?

Kommentera & Rösta ! ©

1 365 Inlägg
10 april 2012
Eftersom att du misstänker bränsleproblem så bör du koppla in en bränsletrycksmätare. Finns på biltema för en billig peng. koppla in i Fuel railen. kika om den dippar om du står och varvar lite på tomgång...

474 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
tackar, ska ta och prova mig lite fram och se. En bekant tipsade om att det ev. kunde vara ena bränslepumpen som sagt upp sig, må så vara, men känns konstigt att det ska hända just precis nu... Känns som att det borde vara så att knackandet som blev under en kort period orsakade det här problemet.

Men som sagt, får testa lite!

Kommentera & Rösta ! ©

1 365 Inlägg
10 april 2012
Att köra ett komptest kan ju vara en ganska bra idé också så får du direkt ett svar om någon cylinder mår dåligt.

Sök