3266
Sök

Bilen har blivit slö (Honda Civic)

187 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
Jag bytte topp till en d16z6 topp på min Civic coupe i somras och efter det så blev det lite skillnad men nu dom senaste veckorna har den blivit bra mycket slöare, accet är inte lika bra och man känner att den är allmänt segare..

När jag kör i 110 så ligger varven på ca 2990 varv. Förr låg den på runt 2700. Lika när man ligger på runt 5000 varv så känns det knapp att man gasar..

Nån som vet vad det kan vara för "fel" och vad man kan göra åt saken?

6 713 Inlägg
9 april 2012
Om varvet ökar för att behålla en hastighet låter det mer som kopplingen slirar.

Gasa upp i 50, lägg i 4an och varva ~4000 sen släpp kopplingen. Hugger det inte är kopplingen dålig/slut.

De/Dem

7 282 Inlägg
9 april 2012
Om du inte har bytt diff, växellåda eller däck så ligger den garanterat på samma varvtal som innan i 110km/h.
Den enda andra anledningen skulle vara om kopplingen slirar men då är inte varvtalet konstant.

187 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
Malheus skrev:
Om varvet ökar för att behålla en hastighet låter det mer som kopplingen slirar.

Gasa upp i 50, lägg i 4an och varva ~4000 sen släpp kopplingen. Hugger det inte är kopplingen dålig/slut.

Tror inte det är kopplingen, skulle väl kännas helt annorlunda när man ska starta osv?

6 713 Inlägg
9 april 2012
Behöver det inte vara, skadar inte att prova

De/Dem

187 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
Har testat nu och det hugger väl som det alltid har gjort inte särskilt mycket dock

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 april 2012
Men fortfarande är det ren fakta att hur illa bilen än går så är varvet detsamma som innan. Har bilen stått och du inte kört den under vintern så kan det ju vara så att du helt enkelt glömt bort att den var ganska seg även förut, kanske har du kört något annat snabbt under tiden?

Hur är dina stift?
Tändkablar?
Vatten i hålen där stiften sitter? (tex efter motortvätt, leder till kortslutning)
Testa kompressionen. Alltid ett bra steg ett om man vet att tänddelarna är okej.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök