ändra laddtrycket på wastegate staven?

Yankster
3 januari 2007 · 24 Inlägg

har ett liten problem,här tidigare så lossnade sprinten på wastegate staven och ladd trycket föll helt bort så klart..satte dit en ny sprint men märkte sen att det laddar inte lika mycket,staven hade då skruvat upp sig lite..och nu till  frågan.kan jag då ta bort sprinten igen och skruva tillbaka staven så att jag får tillbaka laddtrycket som jag hade före?utan risk för att nått pajjar?kan tillägga att det laddar nu 10psi..laddade 18psi före..tack på förhand!

¤¤SPEEDPARTS¤¤That`s Why I`m ¤¤FASTER¤¤ Than You...:):)
mr_green
3 januari 2007 · 847 Inlägg

Ju kortare stång ju mera ladd. Skruva lite i taget tills du har 18psi.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
jonTe
3 januari 2007 · 5 710 Inlägg

Får man besvära och fråga vad herrn/frun har för bil?
Det är inte säkert att det "bara" är att vrida in rätt laddtryck.....

MVH Jonas
..............
Yankster
4 januari 2007 · 24 Inlägg

oj ursäkta..smile jag har en saab 9000 aero-96...jag tänkte eftersom den hade skruvat upp sig lite så tänkte jag om man kunnde skruva tillbaka den riskfritt..jag har oxo hört att man inte bara ska skruva laddtrycket hursomhelst..

¤¤SPEEDPARTS¤¤That`s Why I`m ¤¤FASTER¤¤ Than You...:):)
jonTe
4 januari 2007 · 5 710 Inlägg

Yankster skrev:
oj ursäkta..smile jag har en saab 9000 aero-96...jag tänkte eftersom den hade skruvat upp sig lite så tänkte jag om man kunnde skruva tillbaka den riskfritt..jag har oxo hört att man inte bara ska skruva laddtrycket hursomhelst..

Ok.
Lite märkligt att ytterdelen "bara skruvar upp sig" då den är låst med en mutter men jaja, gör såhär:

• Öppna locket till säkringarna och plocka ur 5:ans säkring.
• Åk ut och kör och lägg dig på ~2000 RPM på tex 3:ans växel.
• Stampa fullt och håll kvar till ~6000RPM samtidigt som du läser av trycket.
• Original skall du ha ett tryck på 0.45bar vilket i Psi blir 6.5.
• Har du inte det är grundladdtrycket felaktigt och måste justeras. Har du rätt tryck är det nått annat fel.....

Hur justerar man
• Ett varv på wg-stångens ytterände motsvarar ca 0.03bar.
• För att öka trycket skruvar man inåt.
• Skruva rätt antal varv för att i teorin nå rätt tryck.
• Åk ut o prova (enligt beskrivningen ovan) och se om det stämmer, gör det inte det fortsätter du att justera tills du nått rätt nivå.

• Pilla i 5:ans säkring och bilen skall förhoppningsvis gå som den skall/som den gjorde förut smile


Med felaktigt  GLT (oavett för högt eller för lågt) blir även maxtrycket felaktigt för att styrsystemet får svårt att reglera.
Det är därför av yttersta vikt att GLT är rättjusterat, för att nå rätt prestanda och behålla styrsystemets säkerhetsfunktioner.


Lycka till!

MVH Jonas
..............
Yankster
4 januari 2007 · 24 Inlägg

perfekt..smile hade ingen aning om att GLT måste vara rätt..men där ser man..ett stort jätte tack.ska prova så som du beskriver..förbannat bra sida det här med mycket bra info.:)ha d gott!

¤¤SPEEDPARTS¤¤That`s Why I`m ¤¤FASTER¤¤ Than You...:):)
pukan2
10 april 2012 · 3 182 Inlägg

jonTe skrev:

Yankster skrev:
oj ursäkta..smile jag har en saab 9000 aero-96...jag tänkte eftersom den hade skruvat upp sig lite så tänkte jag om man kunnde skruva tillbaka den riskfritt..jag har oxo hört att man inte bara ska skruva laddtrycket hursomhelst..

Ok.
Lite märkligt att ytterdelen "bara skruvar upp sig" då den är låst med en mutter men jaja, gör såhär:

• Öppna locket till säkringarna och plocka ur 5:ans säkring.
• Åk ut och kör och lägg dig på ~2000 RPM på tex 3:ans växel.
• Stampa fullt och håll kvar till ~6000RPM samtidigt som du läser av trycket.
• Original skall du ha ett tryck på 0.45bar vilket i Psi blir 6.5.
• Har du inte det är grundladdtrycket felaktigt och måste justeras. Har du rätt tryck är det nått annat fel.....

Hur justerar man
• Ett varv på wg-stångens ytterände motsvarar ca 0.03bar.
• För att öka trycket skruvar man inåt.
• Skruva rätt antal varv för att i teorin nå rätt tryck.
• Åk ut o prova (enligt beskrivningen ovan) och se om det stämmer, gör det inte det fortsätter du att justera tills du nått rätt nivå.

• Pilla i 5:ans säkring och bilen skall förhoppningsvis gå som den skall/som den gjorde förut smile


Med felaktigt  GLT (oavett för högt eller för lågt) blir även maxtrycket felaktigt för att styrsystemet får svårt att reglera.
Det är därför av yttersta vikt att GLT är rättjusterat, för att nå rätt prestanda och behålla styrsystemets säkerhetsfunktioner.


Lycka till!

funkar även detta på en saab 9-5 2,3t 99a.

_Next_
12 april 2012 · 84 Inlägg

Det funkar tyvärr inte på 9-5 då det inte finns nån säkring att dra ut. Det du får göra att att dra slangen från kompressorhuset direkt in på wg:n. Då ska bilen laddda 0.45 bar om allt är rätt.

pukan2
12 april 2012 · 3 182 Inlägg

_Next_ skrev:
Det funkar tyvärr inte på 9-5 då det inte finns nån säkring att dra ut. Det du får göra att att dra slangen från kompressorhuset direkt in på wg:n. Då ska bilen laddda 0.45 bar om allt är rätt.

oki ska testa det då bilens laddtryck lever i sin egna värld. den laddar mellan 1,4 och 1,5 men det ska ligga på max 1,2 med den programvaran jag har.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang