5658
Sök

Golf 4 -98, går dåligt vid start samt dör vid låg tank

2 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
Tja!
Först ska jag bara säga att jag kan mycket lite om bilar, och försöker fixa fram lite hjälp när min kära far får felsöka. Och detta ska vi (läs han) göra nu i helgen.

När bilen är nystartad så går den ofta mycket ryckigt. När man gasar på så är det precis som den kväver sig själv. Vacumslangen till/från (?) bromsarna hade spruckit tidigare så den ska vara fixad. Nya tändstift tillsammans med nya tändkablar. Har ni några tips på vad vi kan kolla upp mer? Såklart gick den lite bättre efter lagningen av slangen, men den går fortfarande inte okej.
Vi har även bytt lambdasonden efter en besiktning då bilen precis klarade värderna i avgaserna. Senaste besiktningen höll den återigen på att misslyckas, så det verkar inte ha hjälp särskilt mycket.

Bilen drar ca 0.75, och då kör jag hyfsat lugnt, motorväg till större delen. Kan kännas lite mycket med en motor på 100hk...?

Och nästa problem är att när jag försöker köra tom tanken, så kan den plötsligt dö. Startar upp bilen igen och så kan jag fortsätta köra. Bränslepumpen gick sönder för kanske 6 månader sedan, då den byttes av verkstad. Jag har prövat medel för att ta bort fukt. Inte tankat på något "skumt" ställe.
Låter det som något med röret som suger upp bensinen eller har ni några andra föslag?

Om jag gasar till utan växel i så är det en ganska stor fördröjning innan det händer något på varvmätaren, brukar det vara såhär eller är det något galet där med?

Läste denna tråden, är det något som jag ska kolla upp på min med?
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 23&p=1

Jag tror på:Förgasarfotspackning= vicka och spruta lite startgas runt "Förgasaren"/centralinsprutningen går den upp i varv så är det den, annan sak kan vara någon av dom 2 tempgivarna vid övre kylarslangen som pajjat, blå/röd, tror det var den röda som är till motorstyrningen... drar den mer soppa än vanligt?

Finns även en liten insugstempgivare på toppen av spjällhuset som kan ha gett upp, eller den vanliga tempgivaren på kylarslangen.. Blå är till styrdonet, röd är nån termokontakt bara..

Hoppas någon kan komma med lite förslag!
Senast redigerat av Vanish (13 april 2012)

2 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
Ingen? hmm

Sök