5218
Sök

Funderingar om avgassystem,och polisen som utfärdar "Fullständig registreringsbesiktning"

1 321 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
Några bekanta och andra jag känner har råkat ut för detta.

Flygande besiktning, då dom anmärker på avgasystem då det inte är "orginal",

Tex, volvo 740 med bakre dämparen borttagen och ersatt med ett rör av samma dim. "

och klarar lätt "Bullernivån på bilprovningen, och blir godkända där, men det duger inte åt polisen?

Vilka regler gäller igentligen? och varför blir det en Fullständig registreringsbesiktning hos polisen men helt OK hos bilprovningen?!? ställer ju till en jäkla massa bekymmer för folk då bilen måste vara "HELT orginal" för att kunna besiktas igen..

Så länge bilen inte är Helbils godkänd så kan det ju inte spela någon roll vad man har för avgasrör bara det inte överstiger bullernivån?

Det måste ju betyda att man inte får bygga sig ett eget sportavgasystem eller ersätta dämpare med en universal åxå?

vad sysslar polisen med??hmm

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Team Breehäng
1 623 Inlägg
14 april 2012
De låter ju inte bra då jag har plockat sista dämparn på Mercan sad tongue

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
14 april 2012
det ska ju bara gälla helbilsgodkända bilar

Team Breehäng
1 623 Inlägg
14 april 2012
Alex-s skrev:

Tur Mercan är 20år då cool

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

1 321 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
Alex-s skrev:

Tydligen INTE.. pratade med en gubbe på SBP och han sa att har polisen utfärdat fullständig regbes så kan dom inte göra ett skit.. oavsett vad dom klagat på

Bara att göra en fullständig regbes av HELA bilen.. allt måste vara orginal, annars går den inte igenom..
Tydligen måste man ha papper på att alla grejerna är orginal/standard, och kontrollerat av en verkstad som intygar på att bilens delar är standard..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
14 april 2012
haha ja jag hamnade i en sådan kontroll för något år sen med en sleten 740 gl.
jag hade tagit bort en ljuddämpare och ersatt med rakt rör, men han bara satte på sig en handske och kände på avgastrycket.. "otätt" var hans bedömning och skickade mig till sbp som inte såg något fel med det big_smile

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
14 april 2012
Även bilar som inte är helbilsgodkända har en avgascertifierad motor som måste vara i original skick för certifieringen ska vara ok.

I denna avgasceterifiering ingår Allt mellan luftfilter och slutrör och därimellan får inget ändras runt motorn. Gäller även styrsystem med mera.

Så nej du får egentligen inte ändra något.. Bilprovningen släpper igenom det mesta.  Polisen släpper igenom lite vad dom känner för. oftast hårdare än vad Bilprovningen är.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Sök