Hur definierar ni en bra förare?

conlerc
11 april 2012 · 102 Inlägg

Som rubriken lyder: Hur definierar ni en bra förare?
Jag har funderat rätt mycket på frågan ovanför när bilfolk pratar med varandra och säger "Han kör bra, han är dåligt på att köra osv."

Vad är en bra bilförare egentligen? En förare som kör mjuk ekodriving, håller hastigheten och inte har ett intresse av att gasa? Någon som kan kontrollera bilen i höga hastigheter och peta i växlar i rätt lägen? Eller kanske den som anpassa sin körning efter situation dvs köra lugnt och mjukt men även som kan trycka ordentligt på gasen i vissa lägen? Eller kanske han som är brutal på att sladda..

Exempel finns de gott om! Men nu till frågan, hur definierar ni en bra förare?

Volvo 855R "Autotech steg 4" (1996)
arenwik
11 april 2012 ·

conlerc skrev:
Som rubriken lyder: Hur definierar ni en bra förare?
Jag har funderat rätt mycket på frågan ovanför när bilfolk pratar med varandra och säger "Han kör bra, han är dåligt på att köra osv."

Vad är en bra bilförare egentligen? En förare som kör mjuk ekodriving, håller hastigheten och inte har ett intresse av att gasa? Någon som kan kontrollera bilen i höga hastigheter och peta i växlar i rätt lägen? Eller kanske den som anpassa sin körning efter situation dvs köra lugnt och mjukt men även som kan trycka ordentligt på gasen i vissa lägen? Eller kanske han som är brutal på att sladda..

Exempel finns de gott om! Men nu till frågan, hur definierar ni en bra förare?

Alla som håller sig lugna och inte kör över sin egna förmåga skulle jag vilja säga wink
Samt självklart kan hålla avstånd, blinka, placera sig etc. etc. utan att behöva tänka på det.

Robbelito
11 april 2012 · 29 Inlägg

En som kör bra åker honda å stämplar in Vtecen.

Muttley
11 april 2012 ·

De räcker med några ord.   Tänka genom sin rutt, hålla avstånd och låta bli dumma omkörningar.  Och de ännu bättre försöker köra så soppasnålt som möjligt när de är ute på vanliga vägar. De hade varit ultimat med tanke på den trafik vi har på vägar idag.

JFfoto
11 april 2012 ·

En bra förare enligt mig ska:

- ha övat på att sladdat mycket, lärt sig känna bilen.
- en som inte håller hastighetsbegränsningarna, utan kör med förnuft (ökar på lite om det blir köer t.ex)

sen är det väl de vanliga, hänsyn och respekt smile

conlerc
12 april 2012 · 102 Inlägg

Robbelito skrev:
En som kör bra åker honda å stämplar in Vtecen.

Oh fyfan, låter som du är en underbar förare då Robban;D

Volvo 855R "Autotech steg 4" (1996)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
12 april 2012 · 1 948 Inlägg

Jag säger som alla andra, hantering av bilen!

Jag tänker INTE gå in på motorsport då det finns för många grenar som är alldeles för olika.

I trafiken skulle jag säga den som kör mjukt men bestämt, som vet vart han ska och inte gör några oväntade eller oplanerade manövrar under färd. En som använder blinkers, håller avstånd, inte gör farliga omkörningar osv.

Att ha kontroll på bilen och vara så pass säker på att bedömma underlag att man kan hålla i stort sett skyltad hastighet även under mer hala förhållanden. Vilket man i stort sett alltid kan om man vet om att det är halt och att då är det superviktigt att kra mjukt så man inte får sladd. Givetvis ska en bra förare även veta när det är så pass halt eller helt enkelt olämpligt att hålla skyltad hastighet också.

Men man har sett alldeles för många som ligger i 50 på 70 vägar för att det är lite halt ute(nu snackar vi inte kurviga småvägar) utan stora fina raksträckor.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
alain www.bimmerpower.org
12 april 2012 · 3 995 Inlägg

conlerc skrev:
Vad är en bra bilförare egentligen?

1a) En förare som kör mjuk ekodriving, håller hastigheten och inte har ett intresse av att gasa? Någon som kan kontrollera bilen i höga hastigheter och peta i växlar i rätt lägen?

2a) Eller kanske den som anpassa sin körning efter situation dvs köra lugnt och mjukt men även som kan trycka ordentligt på gasen i vissa lägen?

3a) Eller kanske han som är brutal på att sladda..

Nu har vi 3 olika exemplar.

Den 1a som kör eko är inget fel på men han är färligt för andra trafikanter som ligger bakom honom, mycket stort irritationsmoment.
I trafikskola man får lära sig att köra så men när man har körkort i handen då eko körning existerar inte länge, det är bort glömt på några timmar.

Den 2a (googlade)
En förare som känner sin bil väl och som även inte utsätter andra för farliga situationer, tex kör för sakta utan att släppa förbi andra bilar, eller kastar sig fram och tillbaka och gör idiotomkörningar och på så sätt skapar farliga situationer.

En bra förare skall kunna läsa rytmen och upptäcka vad som händer runt omkring och på så sätt kunna "förutse" vad som kan hända.

En bra förare bör även visa hänsyn till övriga trafikanter.

När det börjar regna/snöa så märker man VÄLDIGT fort att 95% av trafikanter borde ställa bilen hemma och åka kommunalt istället. Jävla puckon...

En bra förare är en förare man kan vara trygg med, om man åker bredvid.

Den 3e)
Brutal på att sladda i stan bland andra trafikanter är rent idiotisk, finns många sådana som vill att andra tror att han kan köra bil är en halv hjärn död och skulle bli av med körkort.
Istället för att tänka på sig själv som bra förare, de skulle tänka se sig själv sittande i en rollstol efter att har orsakat en trafik olycka men klart att om han kör fort på en grusbana där han sladdar typ rally då i detta fall måste han vara en bra förare.

Senast redigerat av alain (12 april 2012)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
RD_87 Skrotsamlare
15 april 2012 · 4 031 Inlägg

En bra förare kan roa sig själv & andra utan att riskera livet....

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
M1Get
15 april 2012 · 360 Inlägg

Håller med föregående talare. En bra förare ska kunna förstå vissa fordon, t.ex lastbilar & bussar behöver mera plats i korsningar, rondeller osv och att dessa fordon ej helst vill stanna när det är halt ute. Så en bra förare släpper kanske före en lastbil/buss i en korsning där man inte måste bara för att det stora fordonet ej ska få stopp. smile

Rearmeister
15 april 2012 · 44 Inlägg

Alla kan köra fort, men långt ifrån alla kan köra säkert!

jag tycker att du är en bra förare när dina passagerare känner sig avslappnade och litar på dig till 100 smile

Mercedes W210 E290TD "TaxiN" (1997)
Seth
15 april 2012 · 3 354 Inlägg

RD_87 skrev:
En bra förare kan roa sig själv & andra utan att riskera livet....

det faller klart under kategoring tycker jag.
Alla kan få leka av sig tycker jag utan att bli klassad som en "idiot" men bara om de använder skallen och tänker på andra och det som är runtom.

Sen ska man även ha respekt för andra.
känner några som inte har nån vett gällande fordon och trafikhantering innanför pannbenet

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Seth
15 april 2012 · 3 354 Inlägg

RD_87 skrev:
En bra förare kan roa sig själv & andra utan att riskera livet....

det faller klart under kategoring tycker jag.
Alla kan få leka av sig tycker jag utan att bli klassad som en "idiot" men bara om de använder skallen och tänker på andra och det som är runtom.

Sen ska man även ha respekt för andra.
känner några som inte har nån vett gällande fordon och trafikhantering innanför pannbenet

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
OpelP1
15 april 2012 · 1 412 Inlägg

En bra förare kan fickparkera en bil utan servo och äta en glassbägare samtidigt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang