5564
Sök

Vinande ljud som följer varvtalet + ojämn tomgång ibland

50 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
Det är så att jag precis har bytt topplockspackning då den gamla sa upp sig, vilket resulterade i att den läckte in vatten på ettans cylinder. Kan börja med att säga att jag inte körde bilen het när det hände, utan bilen hade inte ens nått drifttemp. Bara det känns lite märkligt. Kanske tidigare ägare hade kört den varm nån gång?

Men nu har jag bytt packningen, olja, oljefilter samt kylarvätska, och även vevaxeltätningen då jag såg att det hade läckt lite olja där. Och sedan bytet så har jag ett vinande/tjutande ljud som följer varvtalet, och jag tycker det låter som att det kommer från transmissionskåpan, ex. kamkedjan.

En mekaniker fick lyssna på ljudet och han tyckte det lät som en kedja som var för sträckt. Tog upp ventilkåpan och kände på kedjan, och den är mycket riktigt väldigt sträckt, men det är väl normalt? Provade hur som helst att skruva ut spännaren och "nollställa den", och monterade sedan tillbaks den igen. Men ljudet kvarstår fortfarande.

Den var även lite svårstartad innan bytet av packningen, och direkt efter bytet så var den väldigt lättstartad (jippi tänkte jag). Men nu ett par dagar senare verkar den vara lite tjurigare på att starta igen?

Jag har efterdragit toppen, men inte bytt bultarna. Så jag funderar på att göra det för att ta reda på om har blivit för utsträckta, eftersom jag inte vet ifall tidigare ägare har haft upp toppen någon gång. Men det har ju dock inget med det tjutande ljudet att göra misstänker jag.

Är det någon som har hört talas om något liknande? Kan försöka fixa en film på hur det låter också, ifall det skulle underlätta.

Mvh

Mattias
Senast redigerat av sensan (16 april 2012)

Sök