Sportluftfilter b230f

Flizc
15 april 2012 · 55 Inlägg

Hej, har funderat på att köpa biltemas sportluftfilter till min 244. Det sitter en B230F motor i den, jag undrar om det kommer ge någon prestanda ökning i bilen eller kommer det inte bli någon skillnad.
Plast lådan som filtret sitter i nu ska jag ta bort om jag ska dit med sportluftfilter eller är jag ute och cycklar? tongue
och kommer jag behöva deras skarvmuff för sportluftfilter?
Kommer jag behöva sportluftfilters adaptern också eller vad tror ni?

adaptern
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … ter-33238/

skarvmuff
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … ter-33241/


Luftfiltret
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … sal-33230/

Senast redigerat av Flizc (15 april 2012)

Mercedes L508D "blå faran" (1975)
Janneutanb
15 april 2012 · 7 272 Inlägg

Nej det blir ingen ökning.

Flizc
15 april 2012 · 55 Inlägg

okay. då känns det rätt meningslöst med sportluftfilter

Mercedes L508D "blå faran" (1975)
henke_92 TBM NINJA
16 april 2012 · 917 Inlägg

ingen effekt ökning men billigt för att få bilen å låta lite sportigare smile japp du byter ut luftlådan mot filtert smile

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Flizc
16 april 2012 · 55 Inlägg

okay tongue

Mercedes L508D "blå faran" (1975)
SpikeForsberg
16 april 2012 · 144 Inlägg

Det blir säkert en ökning, men den kommer vara väldigt marginell. Sportfilter är designade för att minska motståndet som ett vanligt luftfilter skapar. Ett tips är att köpa ett filter från en välkännd leverantör så som HKS, Greddy, Apexi eller liknande. Billiga filter släpper igenom för mycket skit som kan skada motorn, men som ofta gör att luftmängdmätare går sönder.

Nissan Skyline R33 GTR "Xenonline edition" (1996)
Flizc
16 april 2012 · 55 Inlägg

okay, köper nog dyrare då tongue

Mercedes L508D "blå faran" (1975)
nesum
16 april 2012 · 695 Inlägg

Jag har kört med biltemas sportfilter i min volvo 855, kört ca 9.000mil utan några som helst problem. Så min erfarenhet säger, biltemas duger gott o väl.... Dock skulle jag köpt ett dyrare om jag skulle stoppa i ett i en mer seriös, trimmad maskin...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
SpikeForsberg
16 april 2012 · 144 Inlägg

Har du kollat K&N? De har sportfilter som insatsfilter, altså i originalluftburken. Smidigt.

Nissan Skyline R33 GTR "Xenonline edition" (1996)
SpikeForsberg
16 april 2012 · 144 Inlägg

Det kan mycke väl stämma, jag hadde ett biltema filter på min opel corsa. Det åt upp två luftmängdmätare innan jag förstod att det var det som var problemet, bytte till ett apexi och den har hållt i 2 år nu utan problem. Säkert mycket beroende på modeller osv.

nesum skrev:
Jag har kört med biltemas sportfilter i min volvo 855, kört ca 9.000mil utan några som helst problem. Så min erfarenhet säger, biltemas duger gott o väl.... Dock skulle jag köpt ett dyrare om jag skulle stoppa i ett i en mer seriös, trimmad maskin...

Nissan Skyline R33 GTR "Xenonline edition" (1996)
nesum
16 april 2012 · 695 Inlägg

SpikeForsberg skrev:
Det kan mycke väl stämma, jag hadde ett biltema filter på min opel corsa. Det åt upp två luftmängdmätare innan jag förstod att det var det som var problemet, bytte till ett apexi och den har hållt i 2 år nu utan problem. Säkert mycket beroende på modeller osv.

nesum skrev:
Jag har kört med biltemas sportfilter i min volvo 855, kört ca 9.000mil utan några som helst problem. Så min erfarenhet säger, biltemas duger gott o väl.... Dock skulle jag köpt ett dyrare om jag skulle stoppa i ett i en mer seriös, trimmad maskin...

Absolut, jo jag vet att många haft problem med luftmängdmätare ihop med billiga sportfilter. Tycker dock att till en gammal B230F maskin kan de duga gott och väl, dom brukar inte vara så finkänsliga, hehe... Jag körde med biltemas i min 940LTT chippad och annan turbo, inga problem där heller, har även haft biltemas i mina 3 senaste 850 utan problem, men en polare som kör opel astra gsi sköt sönder sin LMM på typ 200mil med biltemas filter... Så absolut tror jag de beror lite på vilken bil man ska stoppa det i... Men som sagt, i denna B230F gör det enligt mig ingen mer eller mindre nytta med ett dyrare filter. Där anser jag att plånboken kan få välja tongue..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Ravi Tekniker
16 april 2012 · 624 Inlägg

nesum skrev:

SpikeForsberg skrev:
Det kan mycke väl stämma, jag hadde ett biltema filter på min opel corsa. Det åt upp två luftmängdmätare innan jag förstod att det var det som var problemet, bytte till ett apexi och den har hållt i 2 år nu utan problem. Säkert mycket beroende på modeller osv.

nesum skrev:
Jag har kört med biltemas sportfilter i min volvo 855, kört ca 9.000mil utan några som helst problem. Så min erfarenhet säger, biltemas duger gott o väl.... Dock skulle jag köpt ett dyrare om jag skulle stoppa i ett i en mer seriös, trimmad maskin...

Absolut, jo jag vet att många haft problem med luftmängdmätare ihop med billiga sportfilter. Tycker dock att till en gammal B230F maskin kan de duga gott och väl, dom brukar inte vara så finkänsliga, hehe... Jag körde med biltemas i min 940LTT chippad och annan turbo, inga problem där heller, har även haft biltemas i mina 3 senaste 850 utan problem, men en polare som kör opel astra gsi sköt sönder sin LMM på typ 200mil med biltemas filter... Så absolut tror jag de beror lite på vilken bil man ska stoppa det i... Men som sagt, i denna B230F gör det enligt mig ingen mer eller mindre nytta med ett dyrare filter. Där anser jag att plånboken kan få välja tongue..

Jag som trodde att luftfiltret gav minst 100HK mer lollollollollollol

nesum
16 april 2012 · 695 Inlägg

Ravi skrev:

nesum skrev:

SpikeForsberg skrev:
Det kan mycke väl stämma, jag hadde ett biltema filter på min opel corsa. Det åt upp två luftmängdmätare innan jag förstod att det var det som var problemet, bytte till ett apexi och den har hållt i 2 år nu utan problem. Säkert mycket beroende på modeller osv.


Absolut, jo jag vet att många haft problem med luftmängdmätare ihop med billiga sportfilter. Tycker dock att till en gammal B230F maskin kan de duga gott och väl, dom brukar inte vara så finkänsliga, hehe... Jag körde med biltemas i min 940LTT chippad och annan turbo, inga problem där heller, har även haft biltemas i mina 3 senaste 850 utan problem, men en polare som kör opel astra gsi sköt sönder sin LMM på typ 200mil med biltemas filter... Så absolut tror jag de beror lite på vilken bil man ska stoppa det i... Men som sagt, i denna B230F gör det enligt mig ingen mer eller mindre nytta med ett dyrare filter. Där anser jag att plånboken kan få välja tongue..

Jag som trodde att luftfiltret gav minst 100HK mer lollollollollollol

MINST, bara ljudet gör juh ett par sek 0-100km/h... cool

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
henke_92 TBM NINJA
17 april 2012 · 917 Inlägg

mykt röligare körupplevelse om den låter najjsigare!

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang