2926
Sök

Volvo 240 B21ET startar inte

54 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
Hej! Har problem med min 240. Det är en 75a med utbytt motor till en b21et.

Har problem med att den inte startar och går.

Den tänder till när jag ger den en skvätt bensin direkt i insuget men inte mer än så. Slutar tända så fort bensinen tagit slut. Bensin kommer ända fram men den vill ändå inte starta.

Någon som har något förslag hur jag ska göra?

Som jag förstått är inte K-jetronic någon höjdare och krångligt att hålla på med, men kanske är det någon som är duktig på det här?

/Dennis

730 Inlägg
16 april 2012
Haha... Jag har fått exakt samma fel på min et.

Den gick lite knackigt så jag bytte fördelare och startade upp den. Gick bättre och finare än någonsin. Kände där efter på tändkablarna på stiften, hattarna satt lite löst. Så jag bestämde mig för att trycka ihop metallklämmorna lite på tändkablarna. Därefter har den inte velat starta alls.

Bytte även rotor efter detta.

Har en kanon fin gnista och det finns bränsla i cylindrarna. Dock ger inte motorn ifrån sig en enda livsgnista. Efter att ha matat en bra stund med startmotorn i omgångar så kände jag på tändspolen, den var riktigt varm. Vet inte om det är normalt eller inte?

5 Inlägg
17 april 2012
kollat soppapumpen så den är riktig?  sen brukar tändspolen kunna va bra å byta ut! smile

730 Inlägg
17 april 2012
Soppapumpen pumpar på bra, om det hade varit tändspolen så borde väl jag inte haft någon bra gnista?

5 Inlägg
17 april 2012
då måste den ju få gnista vid fel tillfälle, får den både bränsle och gnista ska den ju starta om den får det vid rätt tillfälle, provat och bytt stift? får man dom riktigt sur den gång brukar dom i regel bara vara att slänga...

54 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
Sjodahl skrev:

Den gick lite knackigt så jag bytte fördelare och startade upp den. Gick bättre och finare än någonsin. Kände där efter på tändkablarna på stiften, hattarna satt lite löst. Så jag bestämde mig för att trycka ihop metallklämmorna lite på tändkablarna. Därefter har den inte velat starta alls.

Har en kanon fin gnista och det finns bränsla i cylindrarna. Dock ger inte motorn ifrån sig en enda livsgnista. Efter att ha matat en bra stund med startmotorn i omgångar så kände jag på tändspolen, den var riktigt varm. Vet inte om det är normalt eller inte?

Har du bytt tändkablar? verkar ju som att den inte starta efter du var där å höll på? smile

730 Inlägg
18 april 2012
D_Svensson skrev:
Sjodahl skrev:

Har du bytt tändkablar? verkar ju som att den inte starta efter du var där å höll på? smile

Ja jag bytte kablarna för typ 2 år sedan, motorn har kanske varit igång ca 5 timmar sen dess. Orsaken till att jag krabbade med tändkablarna var att dom satt lite löst på stiften.

Sök