740 troligt vevras?

Sonnback
18 april 2012 · 502 Inlägg

Idag när jag åkte till stan så fungerade den som den brukar, men när jag skulle hem så lös 3 lampor på instrumentet och jag hade ingen servotyrning, när jag kollade under huven så satt hela remskivan löst, då är frågan

Är det ett vevaxelras, någon packning/lager som ska bytas eller räcker det helt enkelt att dra åt bulten till vevaxeln?

Värt att veta är att jag böt vattenpump för ett par månader sen och var tvungen att ta bort remskivan på vevaxeln och en tanke är om jag har dragit åt någonting fel, kan jag dragit åt generator remmen för hårt? Läste någonstans att bulten till vevaxeln ska dras åt med en viss kraft, jag drog åt tills att jag tyckte att den satt.

Volvo 740 b230f, ca 23xxx mil.

http://ladda-upp.se/data/fchvmmqmniqf/
http://ladda-upp.se/data/ggyjapegsxmgl/

Mvh Jonas smile

Senast redigerat av Haggan (18 april 2012)

Mickius
18 april 2012 · 4 670 Inlägg

Att vevlagrena skulle gå sönder har jag svårt att tro!

Lossa och kolla så du inte satt något fel och att kamrem osv ser bra ut så inget tagit skada.

Kolla även noga så inget böjt sig. Minns inte hur b230 ser ut där nere men första gången jag ser någon lyckas få skivan att se ut sådär smile

Att det började lysa är säkerligen att generator inte kunnat ladda då börjar det mesta lysa i instrumentpanelen.

Men jag skulle absolut inte starta motorn förens allt är bortplockat och kontrollerat!!!

Senast redigerat av mickius (20 april 2012)

Sonnback
18 april 2012 · 502 Inlägg

Ska ta och kika, tar bilder om jag ser något som inte ser ut att stämma smile Jag läste någonstans om någon som hade problem för att han inte dragit åt bulten tillräckligt vilket resulterade i att den drog ur sig tongue

Kalasgasarn
18 april 2012 · 937 Inlägg

Haggan skrev:
Ska ta och kika, tar bilder om jag ser något som inte ser ut att stämma smile Jag läste någonstans om någon som hade problem för att han inte dragit åt bulten tillräckligt vilket resulterade i att den drog ur sig tongue

om du har och kommer åt där nere så använd mutter knackare smile

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
Christoffer01
18 april 2012 · 105 Inlägg

Jag fick samma problem i somras med min 740 och de är bara att dra fast den med en mutterdragare och lite gänglåsning så sitter den kvar smile

Utför Pulverlackering, Allt som tål 200 grader går att pulverlacka.
BBAD Utbildad hobbymekare
18 april 2012 · 1 125 Inlägg

de hände med kompis 240 med bara någon vecka sedan, och den losnar hela tiden, fick byta kamdrevet för låskilen hade slagits av

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
Sonnback
18 april 2012 · 502 Inlägg

Stämmer mycket bra, jag kunde med lätthet skruva bort bulten. Jag tror att jag har hittat felet, den här "pinnen" som fixerar och håller fast remskivan mot vevaxeln är borta och den lilla bit som sitter kvar på själva hjulet ser ut att ha gått av, någon som vet om denna "pinne" ska sitta fast i själva hjulet?

http://ladda-upp.se/data/oggckjttrfvii/
http://ladda-upp.se/data/vqkxpjyeegy/

Och på bulten så sitter detta fast, kan det vara något som ställt till det?

http://ladda-upp.se/data/rinkpttqncqdew/

Så, om jag byter till ett nytt remhjul så borde allt fungera som det ska igen? tongue

Mvh Jonas

freddy_82 Truckreparatör
18 april 2012 · 221 Inlägg

Hej!

"pinnen" är gjuten i kamrems drevet.
så beställ ett nytt drev och byt.

Saab 9-3ss (2003)
BMW Z4 (2004)
Northsuffercustom
18 april 2012 · 48 Inlägg

bara byta varit med om samma grej fast på turbo motor.

frågan är ju varför man ska använda mutterknack.
jävlar epa klåp.

Chevrolet Corvette "Z06" (2001)
Sonnback
19 april 2012 · 502 Inlägg

Efter mycket funderande så har jag äntligen förstått det här med kilen.... har hela tiden trott att spåret som finns på remskivan ska ligga i samma linje som spåret på kamremsdrevet, men icke. Vred vevaxeln ett halvt varv och mycket riktigt ser jag nu att det är där som kilen har suttit. så då var problemet hittat, men...

Har aldrig bytt kamrem och i och med att det gjordes av förra ägaren för ca 2000 mil sedan så kommer jag använda samma rem igen, men hur ska jag gå tillväga för att få bort vevaxeldrevet som sitter längst ner?? Mvh Jonas smile

Iveskold17
19 april 2012 · 142 Inlägg

bara dra av det smile samma sak hände på min, vi slipade bort den kilen och borrade i ett rörstift eller vad det heter så de håller smile

27-an
Volvo 945 (1996)
Sonnback
19 april 2012 · 502 Inlägg

Gött då blir det till skroten och skaffa en "ny", men när jag tog bort bulten till remskivan så satte jag hylsa och sedan klicka till på startmotorn, men på en skrotbil kan det bli lite svårt.... någon som har ett tips på vad jag kan använda för något att "hålla" emot remskivan medans man drar ur bulten? tongue

Alex-s Bakhjulskrafs
19 april 2012 · 1 479 Inlägg

Haggan skrev:
Gött då blir det till skroten och skaffa en "ny", men när jag tog bort bulten till remskivan så satte jag hylsa och sedan klicka till på startmotorn, men på en skrotbil kan det bli lite svårt.... någon som har ett tips på vad jag kan använda för något att "hålla" emot remskivan medans man drar ur bulten? tongue

kör in en mejsel i kamhjulet om det finns kvar smile
samt ha bilen i växel med åtdragen handbroms.
om allt finns kvar då vill säga

Senast redigerat av Alex-s (19 april 2012)

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
BBAD Utbildad hobbymekare
20 april 2012 · 1 125 Inlägg

hoppas de håller för dig sen, kompisens höll inte enns en vecka så hände samma sak igen.

men rörstift håller mycket bättre

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
Kalasgasarn
20 april 2012 · 937 Inlägg

Haggan skrev:
Gött då blir det till skroten och skaffa en "ny", men när jag tog bort bulten till remskivan så satte jag hylsa och sedan klicka till på startmotorn, men på en skrotbil kan det bli lite svårt.... någon som har ett tips på vad jag kan använda för något att "hålla" emot remskivan medans man drar ur bulten? tongue

tänkte på en grej om du ska ha bort remhjulet så är en avdragare att rekomendera! smile

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
Sonnback
20 april 2012 · 502 Inlägg

Får hoppas att det håller, annars får jag prova med rörstift tongue vet ni varför den här kilen gått av? jag plockade bort den för ca en och en halv månad sedan och när jag drog tillbaka den så drog jag så hårt som jag kunde, alltså inte med ett speciellt moment. Kan det vara att den skulle dras åt hårdare? tongue

freddy_82 Truckreparatör
20 april 2012 · 221 Inlägg

Oftast går de av när man inte satt fast remhjulet ordenligt!! Bulten skall dras med 240-280nm

Saab 9-3ss (2003)
BMW Z4 (2004)
Mhracing
20 april 2012 · 55 Inlägg

Hände precis samma sak på PurplePearl, en burk locktite så satt den som satan sen  smile

Volvo XC70 "D4 Awd 181hk" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang