2568
Sök

För hög Hc samt Lamda går att fixa med Apexi VAFC1 ?

133 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
#1
hallå var o besiktade min honda igår och den hade för hög HC den ska ligga på 100 men låg nu på 140 samt Lamda värdet för högt på 2500 varv .

min fråga lyder! har en Apexi VAFC1 i min honda ! och med den så kan man ställa in allt möjligt! så går det att ställa in med hjälp av den så man får ned dessa värden ? är ej så insatt i hur den fungerar ännu

Tack på förhand ! Jocke

when words "Honda" and "sport coupe" meet together it's a hot combination.
http://www.Honda-Prelude.com/

92 Inlägg
21 april 2012
#2
http://www.turboborisov.com/vafc.pdf

Är ecun ens styrd av din vafc? Isf koppla ur den.
Hade en AFC NEo i min Evo2, körde med chippad ecu med optimerade värden ist för att hålla på med en vafc som inte är det bästa verktyget för optimering. Du kan ha typ rpm osv men resten skulle ja inte använda mig av alls...

Har en orginal P5M ecu liggandes om du behöver under bes. (orginal ecu till H22A5) du kan tom få låna den under bes om du vill.
Den är OBD2 bara så du vet


133 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#3
HotSauce skrev:
http://www.turboborisov.com/vafc.pdf

Är ecun ens styrd av din vafc? Isf koppla ur den.
Hade en AFC NEo i min Evo2, körde med chippad ecu med optimerade värden ist för att hålla på med en vafc som inte är det bästa verktyget för optimering. Du kan ha typ rpm osv men resten skulle ja inte använda mig av alls...

Har en orginal P5M ecu liggandes om du behöver under bes. (orginal ecu till H22A5) du kan tom få låna den under bes om du vill.
Den är OBD2 bara så du vet

Kör på p28 ecu nu och den är kopplad till boxen. men det går väll inte att bara dra ut kontakten ur den eller måste jag skarva om kablarna igen på rätt plats?

eller enklaste sättet är väll om man kan ställa in apexin? som sagt inte så insatt i denna ännu ! vet bara att man kan göra en hel del när de gäller luft soppa vtec osv!

when words "Honda" and "sport coupe" meet together it's a hot combination.
http://www.Honda-Prelude.com/

92 Inlägg
23 april 2012
#4
Okay.

Först av allt ser jag inte meningen med en VAFC i en bil med redan programerbar box.
Mappade john boxen genom din VAFC eller?

JA;
Då får du be någon kunnig att programmera om genom din VAFC. Rekommenderar inte att ändra inställningar i denna om du inte har koll på vad som görs. Dessutom hoppas jag att du har en bredbandslambda och koll på tändning om du får för dig att pilla själv.

Nej;
Be han bränna ut en orginalmapp på ett chip o stoppa sedan i.


Kortfattat i mitt tycke;
Jag skulle inte pilla på vafcen om jag hade en programerbar box kan jag ju säga. Hade slängt ut den/tagit väck anslutningarna som har med optimering att göra o bara haft den för TPS, RPM, volt osv om ens det.


133 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#5
p28an är mappad av john . har eftermonterat vafcn. och precis jag låter ju inte någon pilla i vafc om dom inte vet vad som görs det vill säga jag! då jag inte vet hur det fungerar till 100%.

men okej de du säger är att jag bör koppla ur vafcn men behålla vtec osv?

when words "Honda" and "sport coupe" meet together it's a hot combination.
http://www.Honda-Prelude.com/

92 Inlägg
23 april 2012
#6
Koppla ur den om du kan få tag i ett chip med orginalmappen på. Annars får du be nån hajj person på vafc's att programera om den så den får rätt värden.

Nja, "VTEC controllern" i den är ingen större mening med heller då du behöver programera om/mappa om du får för dig att ändra vtec övergången (RPM). Då kommer samma problem där igen.

I min gammelevo jag hade så använde jag mig bara av TPS (throttle pos sensor) RPM, Volt.Dock va de en AFC Neo. men i stort sett samma grejj fast utan vtec samt vtec inställningar.

Kör du med H22a5ans kabelhärva? (Obd2a med konvertering till obd1)?



Sök