3336
Sök

Ac ventiler Volvo v70-98

414 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
Hej.
Har en V70 utrustad med AC/ECC. Nu när värmen börjar komma fram så märker man att kraften i AC inte e särkilt mycket att skryta med och den behöver fyllas med kylmedel.

Kunniga på jobbet skulle göra detta åt mig då jag saknar cert. Men vi kunde fan inte hitta ena ventilen om det nu finns någon vill säga. Ena ventilen sitter bakom höger framlampa vid remmen. Vi har följt rören hittar inte den andra vilket krånglar till det avsevärt. Om det finns 2 ventiler. Vart sitter den då? Under akvariet bakom torpedväggen där rören går in i kupén? Alt vid spolarvätske behållaren under hela skiten där ena röret går ner.

För det borde ju finnas en hög och en låg ventil? vi la inte allt för mycket tid i att leta men den borde ju sitta något tillgängligt?

Tråden kanske ligger fel men hitta inget bättre ställe att placera den.

Mvh Oskar

3 235 Inlägg
23 april 2012
Med motorn avstängd spelar det väl ingen roll om man fyller  på hög/lågtryckssidan, då trycket är utjämnat.

197 Inlägg
23 april 2012
Hej Oskar!  Bilen har bara en enda serviceventil, den som du märkte med locket som står "8nm" på.  Tror den är  så för att spara lite  pengar plus att det finns bara en serviceventil som kan börja läcka.  Det görs att tömningen tar lite mer tid än vanligt.. Anliter du någon som ska serva din AC så kan du be dom att byta serviceventilen, alla dessa ventilen börjar läcka efter några år. Det är högteknologi från 1800 talet.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

Sök