Audi 100 1.8E -88B - Vattenpumps haveri?

K1NG3N
22 april 2012 · 557 Inlägg

Har dykt upp ett till beskymmer förutom det där med bränslet.
Men iallafall, åkte ner till ett ställe i veckan och när jag kom dit så började lampan för kylarvätskan att lysa. Men tänkte inte desstomer på det eftersom att den slocknade påengång. Så körde vidare men hade alltid i bakhuvudet att jag skulle hålla ett extra öga på tempen. Så uträttade det jag skulle sen hem (är 25mil till mig). Så när jag kommer till stan och svänger i en rondell så började lampan igen och blinka. Så tänkte jag inte återigen mer på det eftersom att den slockade påengång. Så igår så kom jag på att jag skulle se efter om den kanske varnade över att det var för lite volym i expansionskärlet men det var så som det skulle. Kände på översta kylarslangen och var alldeles hård, provade pumpa för att känna om det finns vätska i den men det gjorde det inte. Så öppnade korken och det var då ett satans tryck i den, fick knappt upp korken. Men iallafall, så öppnade den och provade pumpa, fick inte upp nånting till slangen under dom 10minuterna jag stod och försökte. Så testade starta upp bilen och varva upp den för att se om det försvinner något. Men iallafall efter jag har sått och varva ett tag så har det väll försvunnit typ 2-3mm i kärlet. Och allting var i arbetstemperatur så kan inte vara termostaten som har lagt av.
Kände även nåt verkligen märkligt alldeles nyss när jag kände på slangarna, samma tryck samt ingen vätska i översta slangen men nedersta slangen var alldeles kall. Så långt bak jag kan minnas så har den tickat lite smått, motor alltså. Men har aldrig satt det på minnet att kolla varifrån det kommer.

Så då kommer min fråga kan det vara vattenpumpen som har sagt sitt? Eller vad tror du/ni? smile

Bil - Audi 100
Motorstorlek - 1.8E
Motorkod - 4B/PH

EckeHolmgren T5 & R Fantast
23 april 2012 · 1 279 Inlägg

För lite kylvätska? Gjorde så på min vid svängar.

Erik H
K1NG3N
25 april 2012 · 557 Inlägg

Har kollat nivån men det är så som det alltid har varit.

Ventox BilRekondare
25 april 2012 · 232 Inlägg

TeamNorrland skrev:
Har kollat nivån men det är så som det alltid har varit.

luft i systemet?

K1NG3N
25 april 2012 · 557 Inlägg

Tror inte direkt det eftersom att lampan indikerar i panelen om vätskan. Sen hör man ett tickande som jag misstänker att det är från vattenpumpen.
Vet inte riktigt vad jag ska säga. Känns som att det är pumpen, men nedersta slangen är alldeles kall. Men ska kolla cirkulationen här imorgon i den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang