1966
Sök

Renault Laguna II 03 3.0 V6, Blåryker vid start och lite till!

55 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Som topic lyder!

Har en Laguna II (Automat) som drar olja som F*N ungefär 1 liter var 3e-5e dag. Den blåryker ordentligt vid start också - ryker väldigt mycket också som ett stort moln när man startar, avgaserna luktar olja tänker om det kanske kan vara ventilpackningarna? Eller är jag helt ute och cyklar?

Han växlar jävligt hårt också :S Kan det va dags att byta lite v-låds olja eller sitter problemet längre in tror ni?

Han har gått ca 17.000 mil så tycker motorn borde va ganska fräsh och den är ju servad enligt boken så!

Hjälp!

1 798 Inlägg
25 april 2012
Ja du är nog inne på rätt spår ventiltätningarna kan de mkt väl vara om den drar så mkt olja o röker blått.

Den kärran behöver nog en rejäl genom gång i både motor samt låda

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Forummoderator
18 302 Inlägg
25 april 2012
Calsu skrev:
Som topic lyder!

Har en Laguna II (Automat) som drar olja som F*N ungefär 1 liter var 3e-5e dag. Den blåryker ordentligt vid start också - ryker väldigt mycket också som ett stort moln när man startar, avgaserna luktar olja tänker om det kanske kan vara ventilpackningarna? Eller är jag helt ute och cyklar?

Han växlar jävligt hårt också :S Kan det va dags att byta lite v-låds olja eller sitter problemet längre in tror ni?

Han har gått ca 17.000 mil så tycker motorn borde va ganska fräsh och den är ju servad enligt boken så!

Hjälp!

Lyser motorlampan? Avgasreningen borde ju få ett frispel med så mycket olja! En kompis var och tittade på en exakt likadan bil förra helgen. Den rök precis som du säger! Men växlade ok. Följer tråden... Säljaren försökte skicka iväg den för 15000:- men vi avböjde.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

55 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Nej motorlampan lyser inte, Där emot har han skickat iväg typ 3 tändspolar och lika många tändstift och alla va samtidigt :S Men det ska tydligen vara orginal för dom här bilarna att dom går igenom några tändspolar var 2/3e år har jag hört.

Forummoderator
18 302 Inlägg
25 april 2012
Calsu skrev:
Nej motorlampan lyser inte, Där emot har han skickat iväg typ 3 tändspolar och lika många tändstift och alla va samtidigt :S Men det ska tydligen vara orginal för dom här bilarna att dom går igenom några tändspolar var 2/3e år har jag hört.

Jo, det stämmer. Samma för C5 V6. Fast köper man "uppdaterade" tändspolar ska inte problemet vara lika utmärkande.

Har problemet uppstått i din ägo? Kom problemet med automaten samtidigt? Det borde vara 2 olika problem. I teorin... Om du växlar mellan R-N-D några gånger med foten på bromsen, dunkar den i växlarna då?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

55 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Okej! Tack för tipset! Ja dom kom i min ägo men jag har inte kört hårt med han eller så utan väldigt lungt, dock pendlat nästan 16 mil om dagen 5 dagar i veckan så det är inget stop/start 24/7 vi snackar om heller.

Ja det är lite olika. Ibland kan han lägga i växeln så att man inte ens märker men ibland dunkar det ordentligt, nu har det börjat dunka lite när han växlar medans man kör också. Vilket han inte gjorde tidigare.

Ibland kan han vara jätteseg på att växla upp också när man gör en omkörning tex.

Forummoderator
18 302 Inlägg
25 april 2012
Calsu skrev:
Okej! Tack för tipset! Ja dom kom i min ägo men jag har inte kört hårt med han eller så utan väldigt lungt, dock pendlat nästan 16 mil om dagen 5 dagar i veckan så det är inget stop/start 24/7 vi snackar om heller.

Ja det är lite olika. Ibland kan han lägga i växeln så att man inte ens märker men ibland dunkar det ordentligt, nu har det börjat dunka lite när han växlar medans man kör också. Vilket han inte gjorde tidigare.

Ibland kan han vara jätteseg på att växla upp också när man gör en omkörning tex.

Automaten är datorstyrd. Dra upp "oljestickan" för automaten och kolla nivå och färg på oljan. Den finns i motorrummet någonstans. Ofta nära torpedväggen.

Sök