740 turbo startar ej

_Limpan MulleRacing
22 april 2012 · 499 Inlägg

Hejsan!
Har slängt i m90 i 740in med svänghjul å sånt, å min fråga är om vevaxelgivaren påverkas av detta?
Den får nämligen soppa fram till spridarna men stiften är torra! Men all soppa hamnar i insuget å upp i tryckröret?! Kan det vara givaren som jävlas?

Mvh

Volvo 242 (1975)
Nyman1337 Hhehehehhest
22 april 2012 · 375 Inlägg

Du har inte lyckats suttit svänghjulet helt åt helvete?

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
_Limpan MulleRacing
22 april 2012 · 499 Inlägg

Hur menar du då? smile

Volvo 242 (1975)
Nyman1337 Hhehehehhest
22 april 2012 · 375 Inlägg

Mellan rummet mellan "hålen" som givaren mäter på ska vara i riktning mot startmotorn.. Tror det ska vara 16-17 graders tändning (eller är jag ute och cyklar?)


När motorn är nollad dvs..

Senast redigerat av Nyman1337 (22 april 2012)

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
_Limpan MulleRacing
22 april 2012 · 499 Inlägg

Kan säga att jag har bara klämt dit det, jag hade ingen aning om detta?!

Volvo 242 (1975)
_Limpan MulleRacing
22 april 2012 · 499 Inlägg

Observera att det är ett dubbelmasse svänhjul med massa småhål runt hela svänhjulet som den mäter på smile

Volvo 242 (1975)
Nyman1337 Hhehehehhest
22 april 2012 · 375 Inlägg

_Limpan skrev:
Observera att det är ett dubbelmasse svänhjul med massa småhål runt hela svänhjulet som den mäter på smile

Och gamla såg ut ?

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
_Limpan MulleRacing
22 april 2012 · 499 Inlägg

Slätt helt å hållet smile

Volvo 242 (1975)
_Limpan MulleRacing
22 april 2012 · 499 Inlägg

_Limpan skrev:
Slätt helt å hållet smile

Möjligtvis något hål någonstans, inte helt säker

Volvo 242 (1975)
_Limpan MulleRacing
22 april 2012 · 499 Inlägg

Men givaren bestämmer alltså om spridarna ska släppa igenom nå soppa?

Volvo 242 (1975)
240bns
22 april 2012 · 1 008 Inlägg

Givarna talar om för motorstyrdonet När gnista skall ges ut och den andra givaren varvtal som triggar bränslepumpar etc.


Om det är bilen i din profil så är det ju B230ET med Motronicsprutet... dessa har 2st givare som läser av en eller flera piggar på svänghjulet.. dvs ett M90 svänghjul funkar inte till motronic eftersom M90 har 60-2 trigger för LH2.4

Senast redigerat av 240bns (22 april 2012)

_Limpan MulleRacing
22 april 2012 · 499 Inlägg

240bns skrev:
Givarna talar om för motorstyrdonet När gnista skall ges ut och den andra givaren varvtal som triggar bränslepumpar etc.


Om det är bilen i din profil så är det ju B230ET med Motronicsprutet... dessa har 2st givare som läser av en eller flera piggar på svänghjulet.. dvs ett M90 svänghjul funkar inte till motronic eftersom M90 har 60-2 trigger för LH2.4

Det menas alltså att det bara är att glömma eller går det att lösa på något vis?

Volvo 242 (1975)
240bns
22 april 2012 · 1 008 Inlägg

Montera tillbaka ditt original svänghjul och införskaffa en 228mm lamell med 20 splines tillsammans med original tryckplattan så ska det lira, hittade informationen efter en snabb googling på "m90 motronic" smile

Kom ihåg att montera svänghjulet rätt också: http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p … mp;t=44647

Senast redigerat av 240bns (22 april 2012)

_Limpan MulleRacing
23 april 2012 · 499 Inlägg

Skönt! Ovärderlig information! tack så mycket

Volvo 242 (1975)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 april 2012 · 13 756 Inlägg

avänd lamell från d24tic med m90 den passar med din orginal tryckplatta och svänghjul!

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
_Limpan MulleRacing
27 april 2012 · 499 Inlägg

Sinterlamell påväg hem passande m90 på 228 mm smile

Volvo 242 (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang