3415
Sök

Rover 214 -98 vill inte starta.

4 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
Hej.

Har problem att få igång min kärra som ska säljas.

Sen jag köpte en ny bil har jag haft Rovern avställd. Det gick problemfritt hela vägen tills jag slutade köra den.

Nu när det har stått i ca 2 månader vill den inte starta.

Enda sättet att knappt få igång bilen är att rullstarta den i samband med bogsering. Men för att inte motorn ska dö måste jag pumpa flera gånger lätt på gasen.

Nu misstänker jag att den antingen har igen satt bränsle filter eller att pumpen inte pumpar fram bränslet ordentligt.

Har förhoppningar om att någon här har varit med om ett igen satt bränslefilter alternativt en död pump.

Vilken symptom får den när filtret sätts igen? Går bilen bara sämre och sämre med tiden till den inte alls går att starta?

Vilken symptom får den när pumpen går sönder? Dör den på stört eller kan den fungera till och från?

Mycket tacksam för svar!neutral

1 366 Inlägg
20 mars 2012
När en pump går sönder så går den oftast sönder. På din bil är det dock inte omöjligt att det även kan vara ett elfel till pumpen (ärgad lös kontakt). Då kan den fungera respektive inte såklart.

Bränslefiltret kan sättas igen långsamt. Du är säker på att startmotorn inte är dålig?

För att utesluta bränslesystemet måste du plugga in en bränsletrycksregulator i fuel railen för att se om trycket är ok.

Dessvärre är Rover en välkänd skitbil så jag hoppas verkligen inte att du råkat ut för något fullständigt ologiskt problem vilket inte är omöjligt.

4 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
(PROBLEM LÖST)

Hej på er!

Jag skäms lite att säga vad som var felet :p

Bilen gick utan problem när jag parkerade den. Några månader efter gick det inte att starta den. Kontaktytorna i fördelarlucket och rotorn var igen rostade. Med hjälp av en liten kniv och sandpapper så kunde jag snabbt säkerställa att problemet låg där, då bilden startade utan problem. :evilgrin39: Dock kommer jag ändå köpa nytt fördelarlock och rotor.

Hoppas andra också får hjälp av denna tråd!

4 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
Var ute och körde lite med bilen idag...

Den gick precis som den skulle och det gick verkligen att gasa ur den.

Men när det hade varit varm i ca 15 min så började det hacka och jävlas. Stängde då av bilen i några sekunder, och till min förväntan så gick han näst intill normalt igen. Men jag kände att han hackade lite vid gaspådrag.

Kan jag ha skadat tändstiften då jag försökt startat motor ett flertal gånger (då rotor och fördelarlocket inte gjort sitt jobb)?
Det gick att bogsera/rullstarta bilen men den dog efter ett tag. Kan jag helt enkelt ha skadat stiften vid dessa försök?

Har relativt nya NGK stift.

Tacksam för er hjälp!
Senast redigerat av Shankey (19 april 2012)

4 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
Efter många om och men riktade alla misstankar mot tändspolen.

Böt den idag. Och nu går bilen som en perfekt klocka! smile

Sök