Köra bil i Litauen + Lettland ?

KHRacing
19 april 2012 ·

Tar färjan från Karlshamn till Klaipeda i Litauen i sommar, för att från Klaipeda köra de 31milen till Driftingtävlingen i Riga, Letland.

behöver man oroa sig för något ?

Jlickade in vägbeskrivningen på Michelins sida o det stod att det kostade 30Euro,,,  vägavgifter alltså ?

Nån som har tips annars.

Det är A1/A12 genom Litauen som över går till A8/E77 i Lettland, raka spåret hela vägen till Riga.

Regpapper o säkerhetsdetaljer på fordonet känner jag till.


mvh Kristian

Phaetoon
19 april 2012 · 8 156 Inlägg

Förhoppningsvis har det hänt lite dom senaste 10 åren. Det man behöver oroa sig för är bilister som saknar självbevarelsedrift.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
JUSTer
19 april 2012 · 451 Inlägg

stanna inte vid rödljus, lås dörrarna

Phaetoon
19 april 2012 · 8 156 Inlägg

JUSTer skrev:
stanna inte vid rödljus, lås dörrarna

Att inte stanna vid rödljus skulle jag inte rekommendera. Lite väl riskfyllt om korsande körfält har grönt...
Om man ser att det håller på att slå om så kan man ju bromsa lite i förväg och rulla fram till rödljuset.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
19 april 2012 · 8 156 Inlägg

KHRacing skrev:
Jlickade in vägbeskrivningen på Michelins sida o det stod att det kostade 30Euro,,,  vägavgifter alltså ?

Lettland har visumtvång för vissa länder och visumpriset är 30 Euro (20 lvl), EU-medborgare behöver inte betala detta. Men Michelin borde väl inte ta hänsyn till visumpriset. Det kan ju vara vägavgifter, men vad jag vet så har varken Lettland eller Litauen några vägsträckor med vägavgifter.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
ACF Bil tosing
19 april 2012 · 117 Inlägg

Vi hörs på telefon, jag har kört en hel del i de trakterna.
Inget speciellt att oroa sig för enligt mig, förutom en del pott hål men det hittar man ju här hemma oxå.

KHRacing
20 april 2012 ·

ACF skrev:
Vi hörs på telefon, jag har kört en hel del i de trakterna.
Inget speciellt att oroa sig för enligt mig, förutom en del pott hål men det hittar man ju här hemma oxå.

Thanxs man, vi får la ta den däringa fikan vi snackat i snart 2 år nu :-)

ACF Bil tosing
21 april 2012 · 117 Inlägg

Välkommen,
Svärfar som normalt bor ca halvägs mellan Kleipeda och Riga är hemma hos mig ett par veckor till.

KHRacing
21 april 2012 ·

ACF skrev:
Välkommen,
Svärfar som normalt bor ca halvägs mellan Kleipeda och Riga är hemma hos mig ett par veckor till.

kan de bli mera perfekt :-)

Patarei
22 april 2012 · 129 Inlägg

Jag reste mycket i Estland, Lettland och Litauen med bil  2008 och 2009  med en Televerks 245:a jag hade då.

Tycker inte att du behöver oroa dig för speciellt mycket. Det enda är kanske Balternas körsätt. Dom kör om vid backkrön, på insidan, i skymda kurvor m.m.

Risken att råka ut för något annat är nog inte speciellt stor.
Jag bodde dessutom i bilen under mina resor, och ställde mig ofta på kanske mindre lämpliga ställen. Lite dumdristigt, men, men.

Hur som helst så ska jag över i sommar igen.

Jag brukade ta färjan från Stockholm till Åbo, och därefter köra över till Helsingfors för att ta färjan över till Tallinn. Sedan åka runt Baltikum.

Senast redigerat av Patarei (22 april 2012)

Phaetoon
27 april 2012 · 8 156 Inlägg

Patarei skrev:
Tycker inte att du behöver oroa dig för speciellt mycket. Det enda är kanske Balternas körsätt. Dom kör om vid backkrön, på insidan, i skymda kurvor m.m.

De saknar helt klart självbevarelsedrift. Det finns en anledning till att det finns mycket fler kvinnor i Lettland än män. Lettland ligger i världstoppen när det gäller fördelningen mellan kvinnor och män.

Männen kör ihjäl sig eller super ihjäl sig.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Patarei
27 april 2012 · 129 Inlägg

Dom har absolut ett annorlunda körsätt än oss. Dock är dom väldigt noga med att blinka vid sväng, filbyte m.m.
Mycket bättre än oss Svenskar.

ACF Bil tosing
28 april 2012 · 117 Inlägg

Ja på helgerna händer det en del suspekta olyckor när man ser på nyheterna där.
Ofta med ett par döda....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang