Lämnade in bilen på kamremsbyte, spännrulle till multirem ej bytt.

anton_mjor
30 april 2012 · 133 Inlägg

"Den byter man aldrig" säger killen på Mekonomen när jag vänder in och klagar utan att ens startat bilen, 1200 spänn till ville han ha för att byta den.
Vad säger ni? I call bullshit.

Någonting tjöt under huven i vintras innan den var varm, och jag kan ge mig fan på att det var den rullen.

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
gamlingen
30 april 2012 · 5 198 Inlägg

Om det är spännaren till kamremmen så ska den bytas,, är det spännaren till multiremmen som går till bla vp, gen och servo så är det en helt annan sak

anton_mjor
30 april 2012 · 133 Inlägg

Det är spännaren till multiremmen. Kamremmens spännare är bytt.
"En helt annan sak" vad då? Man byter den när den skär och tar med sig multiremmen i fallet, eller vad?

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
reeLay
30 april 2012 · 443 Inlägg

Man byter den väl när man byter multiremmen?

anton_mjor
30 april 2012 · 133 Inlägg

Alla remmar byttes, så jag tyckte det var lustigt att fortsätta köra med en spännare som gått 12000mil (Ev. 24000 om den nu "aldrig" byts)

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
gamlingen
30 april 2012 · 5 198 Inlägg

jo men du begärde inte byte av varken multirem eller spännare ? då byts det inte...  begärde du byte av multiremmens spännare så ska den ju bytas, ,finns väldigt få verkstäder som byter saker utan att nån har sagt till., skulle verkstäder byta delar på eget bevåg så skulle det bli överösta av klagomål.

gamlingen
30 april 2012 · 5 198 Inlägg

anton_mjor skrev:
Alla remmar byttes, så jag tyckte det var lustigt att fortsätta köra med en spännare som gått 12000mil (Ev. 24000 om den nu "aldrig" byts)

Varför inte skriva det i första inlägget, brukar va enklare när man vet alla fakta.

anton_mjor
30 april 2012 · 133 Inlägg

Jag begärde "Byte av kamrem, remmar och de spännare som hör till, inte vattenpumpen då den inte drivs på kamremmen" och jag antog att en "riktig" verkstad som Mekonomen fattade vad jag menade.


gamlingen skrev:
Varför inte skriva det i första inlägget, brukar va enklare när man vet alla fakta.

Fel av mig!

Senast redigerat av anton_mjor (30 april 2012)

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
gamlingen
30 april 2012 · 5 198 Inlägg

anton_mjor skrev:
Jag begärde "Byte av kamrem, remmar och de spännare som hör till, inte vattenpumpen då den inte drivs på kamremmen" och jag antog att en "riktig" verkstad som Mekonomen fattade vad jag menade.


gamlingen skrev:
Varför inte skriva det i första inlägget, brukar va enklare när man vet alla fakta.

Fel av mig!

Det finns säkert bytesintervaller på sådana oxå.. men bättre å byta när den låter illa än att den skär..

anton_mjor
30 april 2012 · 133 Inlägg

gamlingen skrev:

anton_mjor skrev:
Jag begärde "Byte av kamrem, remmar och de spännare som hör till, inte vattenpumpen då den inte drivs på kamremmen" och jag antog att en "riktig" verkstad som Mekonomen fattade vad jag menade.


gamlingen skrev:
Varför inte skriva det i första inlägget, brukar va enklare när man vet alla fakta.

Fel av mig!

Det finns säkert bytesintervaller på sådana oxå.. men bättre å byta när den låter illa än att den skär..

Den låter inte illa nu *peppar peppar* Den tjöt endast vid kallstart i minusgrader, inga mer minusgrader nu, så den lär väl tvärnypa utan några förvarnande tjut när det väl är dags hmm
Problemet är att jag inte riktigt vet om det var den eller kamremmens spännare.

Senast redigerat av anton_mjor (30 april 2012)

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
darkwizard Fordonstekniker
30 april 2012 · 1 740 Inlägg

Suck, dagens gnällande kunder. Se det från den ljusa sidan, du slapp en extra kostnad. Plus, om den ej låter illa, varför byta den då. Och som nån skrev, ja det finns intervall på den med. Och det som tjöt vid minusgrader, var nog remmen som slira pga frost på remmen. För det sluta väl låta illa efter ett tag?
Skulle den paja och remmen går av, så har du 1 års garanti på jobbet, och 3 års garanti på sakerna.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
anton_mjor
30 april 2012 · 133 Inlägg

darkwizard skrev:
Suck, dagens gnällande kunder. Se det från den ljusa sidan, du slapp en extra kostnad. Plus, om den ej låter illa, varför byta den då. Och som nån skrev, ja det finns intervall på den med. Och det som tjöt vid minusgrader, var nog remmen som slira pga frost på remmen. För det sluta väl låta illa efter ett tag?
Skulle den paja och remmen går av, så har du 1 års garanti på jobbet, och 3 års garanti på sakerna.

"Dagens gnällande kunder"? De flesta åker säkert därifrån utan att ens öppna huven, sen står de där när det smäller.
Tjutet kunde vara i minuter och det hördes väl att det inte var remtjut, det var ett gnagande som följde varvtalet och t.om. låg kvar vid tomgång, inte helt olikt att slitet kullager.
Tur att servon och vattenpumpen går på sin egna lilla rem i fall rullen skär.

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
darkwizard Fordonstekniker
30 april 2012 · 1 740 Inlägg

Men om du nu tycker att dom ska ha bytt den, så åk dit igen och be dom ta bort remmen, och medvara vid detta. Och be dom snurra på spännrullen, låter den inte illa, då kan det vara nåt annat. Och jag hoppas dom bytte vattenpumpen, för annars har du ett nytt stort problem.

Och ta mitt det jag skrev om gnällande kunder, med en gnutta satir, det är faktiskt inte alla som gnäller.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
anton_mjor
30 april 2012 · 133 Inlägg

darkwizard skrev:
Men om du nu tycker att dom ska ha bytt den, så åk dit igen och be dom ta bort remmen, och medvara vid detta. Och be dom snurra på spännrullen, låter den inte illa, då kan det vara nåt annat. Och jag hoppas dom bytte vattenpumpen, för annars har du ett nytt stort problem.

Och ta mitt det jag skrev om gnällande kunder, med en gnutta satir, det är faktiskt inte alla som gnäller.

Som sagt var, jag pratade med dem, jag är ingen passiv-aggressiv idiot som bara vädrar på nätet. Han ville ha 1200kr till för att få det gjort, då byter jag den hellre själv då den inte ens är i närheten lika strulig att komma åt som själva kamremmen.

Vattenpumpen går inte på kamremmen, så allt ska vara i sin ordning för övrigt.

Senast redigerat av anton_mjor (30 april 2012)

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
blink_pj
30 april 2012 · 477 Inlägg

vad som ingår och inte ingår är kanske svårt att veta för en som inte själv har det yrket, därför måste man fråga vad man köper i dessa fall...
för mig som mekaniker är det ganska normalt att man INTE byter spänn/löphjul för dom "yttre remmarna" vid ett vanligt kamremsbyte, även om man beställer byte av alla drivremmar!
däremot så är det en självklarhet att man byta löp/spännhjul till kamremen samtidigt

1200 spänn att byta spännrullen låter väll ganska rimligt, ett spännhjul brukar kunna ligga på runt 6-800:- och uppåt... däremot tycker väll jag personligen att man kan vara lite schysst mot kund i detta fall och utföra arbetet gratis och du betalar material då det värkar som det har skett ett missförstånd mellan er.

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
TireSlayer Tvivlare
30 april 2012 · 2 266 Inlägg

Den byter man inte förrän den är dålig, om inte kunden har för mycket pengar över vill säga. På kanske 1 av 10-15 bilar jag byter multirem på så behövs spännaren bytas, och det är på en aukt. Citroên/Mekonomen Bilverkstad.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Toresbo
30 april 2012 · 261 Inlägg

darkwizard skrev:
Suck, dagens gnällande kunder. Se det från den ljusa sidan, du slapp en extra kostnad. Plus, om den ej låter illa, varför byta den då. Och som nån skrev, ja det finns intervall på den med. Och det som tjöt vid minusgrader, var nog remmen som slira pga frost på remmen. För det sluta väl låta illa efter ett tag?
Skulle den paja och remmen går av, så har du 1 års garanti på jobbet, och 3 års garanti på sakerna.

går remmen av pga att multiremspännaren går sönder gäller ju inte garantin på remmen

dan-kristian
30 april 2012 · 518 Inlägg

blink_pj skrev:
vad som ingår och inte ingår är kanske svårt att veta för en som inte själv har det yrket, därför måste man fråga vad man köper i dessa fall...
för mig som mekaniker är det ganska normalt att man INTE byter spänn/löphjul för dom "yttre remmarna" vid ett vanligt kamremsbyte, även om man beställer byte av alla drivremmar!
däremot så är det en självklarhet att man byta löp/spännhjul till kamremen samtidigt

1200 spänn att byta spännrullen låter väll ganska rimligt, ett spännhjul brukar kunna ligga på runt 6-800:- och uppåt... däremot tycker väll jag personligen att man kan vara lite schysst mot kund i detta fall och utföra arbetet gratis och du betalar material då det värkar som det har skett ett missförstånd mellan er.

så sant..vill man ha spännare/löprullar med mera till yttre drivremmar bytta får man säga till om det..inget som byts annars....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang