Kylare läcker, Laga?

MB350se S-klass =)
30 april 2012 · 295 Inlägg

Tja, vet inte om jag postar detta i rätt del av forumet, men passar de icke så flytta gärna.. Nu till problemet.

Har en Bmw 328 från 96? eller 97.. nå av dom iaf...
Märkte idag att tempen gick upp lite.. å ånga kom upp från huven..
Stängde av och lät den svalna lite, sprang in på lokala ica å försökte hitta nå vatten å fylla på med tillfälligt,
Men var dåligt me de så Bmw fick svälja lite Ramlösa med citron smak.. Skakade bort kolsyran så gott de gick..
När ja väl fått hem bilen å börjat felsöka så hittar ja läckan.. i överkant på kylaren..
Till min fundering, går de å laga på nå sätt? Är som ja uppfattat de plast där uppe i hörnet.. Svårt å förklara.
SÅ bifogar en bild så de blir lättare å se smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88371/88371-fcc9f52555edc9f057a2a11e1b5662fc_large.jpg

en till bild:

https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88371/88371-84b74eee156b5366183e94607a366127_large.jpg



Första tanken var ju försöka svetsa ihop de med en lödkolv, om de e plast som ja tror...
Men håller de månne?

Senast redigerat av MB350se (30 april 2012)

BMW 328IA "beevern" (1997)
SkyCandy1 Meldem
30 april 2012 · 117 Inlägg

har själv haft problem med läckage och det verkar som om BMWs kylsystem är allmänt kasst.. jag köpte nytt expansionskärl och kylare från autoteile24.de för 1800kr inkl frakt, mekonomen skulle ha 4000kr för bara kylaren=P

dawwe ...has left the building...
1 maj 2012 · 4 474 Inlägg

Det där går inte att laga hållbart. Visst kan du smeta på epoxi så det blir tätt, men det håller inte för evigt. Dessutom har saker o ting en förmåga att haverera när man behöver det som minst, tex 100 mil hemifrån, mitt ute i ödemarken när det är snöstorm ute...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
ekelund88
1 maj 2012 · 2 656 Inlägg

MB350se skrev:
Tja, vet inte om jag postar detta i rätt del av forumet, men passar de icke så flytta gärna.. Nu till problemet.

Har en Bmw 328 från 96? eller 97.. nå av dom iaf...
Märkte idag att tempen gick upp lite.. å ånga kom upp från huven..
Stängde av och lät den svalna lite, sprang in på lokala ica å försökte hitta nå vatten å fylla på med tillfälligt,
Men var dåligt me de så Bmw fick svälja lite Ramlösa med citron smak.. Skakade bort kolsyran så gott de gick..
När ja väl fått hem bilen å börjat felsöka så hittar ja läckan.. i överkant på kylaren..
Till min fundering, går de å laga på nå sätt? Är som ja uppfattat de plast där uppe i hörnet.. Svårt å förklara.
SÅ bifogar en bild så de blir lättare å se smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

en till bild:

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg


köp grejerna på schmiedmann.se sjukt bra priser och bra service

Första tanken var ju försöka svetsa ihop de med en lödkolv, om de e plast som ja tror...
Men håller de månne?

Aero T16
1 maj 2012 · 1 327 Inlägg

Byt ut den där till en hel kylaren.

Att laga den ger dig bara mer problem.

MB350se S-klass =)
1 maj 2012 · 295 Inlägg

JensDavid skrev:
har själv haft problem med läckage och det verkar som om BMWs kylsystem är allmänt kasst.. jag köpte nytt expansionskärl och kylare från autoteile24.de för 1800kr inkl frakt, mekonomen skulle ha 4000kr för bara kylaren=P

Okej, jo hört nå sånt att de inte e de bästa systemet när sidorna är av plast som e pressat fast..
Har för mig att Opel har nå sånt på 90tals bilarna å eller nå.. för vill minnas att far min haft samma problem på sin kadett  från tidigt nitto tal.. men kan ha fel..
Aja åter till mitt bekymmer, sätt å kollade lite på beggade kylare.. alltså inte för att jag är snål eller så, men funkar de med
En beggad kylare. Menar min paja ju högst uppe, där jag anser inget kan ju direkt ha slagit mot den eller så.. så pajja den helt enkelt för att platsen på den börjar bli så gammal å torr eller nå? Eller finns de någon annan orsak varför den sprack där?
Känns ju lite fel å köpa en beggad kylare ifall den gamla paja pga platsen eller nå e torrt å jävligt.. den nya beggade lär ju inte va nå mycke bättre då? Men känns ju så mycke bättre för plånboken å köpa en beggad smile

Har iaf utislutit rep, kanske blir nå epoxi tillfälligt så den går å köra medans man väntar på ersättare till kylaren..
Eller så tar man tillfället iakt å målar å fräschar upp motorrummet med vit färg..

Aja funkar beggad kylare? Eller ska man köpa nytt bara för att veta att den e fresh å håller?

BMW 328IA "beevern" (1997)
Nurminen_
1 maj 2012 · 714 Inlägg

jag har haft några bilar, och jag har iallafall alltid köpt beg kylare smile

Volvo 740 "Sugis" (1989)
dawwe ...has left the building...
1 maj 2012 · 4 474 Inlägg

Nurminen_ skrev:
jag har haft några bilar, och jag har iallafall alltid köpt beg kylare smile

Ja men du har väl även haft "några" problem*haha*. Det funkar OK med "ebay kylare", kostar runt 1000-lappen tille E36, nya.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
WIPA
1 maj 2012 · 820 Inlägg

schmiedmann.se säger jag oxå..svårt att klå deras priser..

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
MB350se S-klass =)
1 maj 2012 · 295 Inlägg

Ny kylare beställd från schmiedmann.se
Nuvarande är tillfälligt repad å håller förhoppningsvis något så tätt tills nya kommer..
Fast funderar på låta den stå å fixa till den fresch under huven..

Tackar för alla svar å tips..

BMW 328IA "beevern" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang