3189
Sök

Dodge startar inte.... Startspärr?

3 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
har en -04 1500 slt som inte startar. Start motor går ej runt om jag vrider på nyckeln men om jag ger ström till signal kabel direkt från batteri så går starten men bil fan startar inte. Och ja.... Jag har även vridit på tändningen.
Har jänkarna lyckas med nånting så avanserat som att konstruera en startspärr? Tänkte om någon där ute har haft samma problem?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 april 2012
Startspärr är väl krav efter -98? Import eller EU-edition?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

3 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
Import. Har haft äldre jänkare som bruks bilar och dom är lika komplicerade som ficklampor. Men nu åker fingret i näsan... Vart sitter start spärren? Tänkte om du vet... Slipper man riva hela bilen....

440 Inlägg
21 april 2012
Bilen har ingen separat startspärr annat än larmet vad jag vet (då måste larmet vara aktiverat med blinkande strålkastare osv.), så jag tror inte det är startspärren. Antagligen får den varken gnista eller bränsle.

Vet du om det kanske sitter någon eftermonterad startspärr, kommer den direkt från Nordamerika eller kom den först till Tyskland kanske? Inga papper som medföljde om detta?

Om det hade varit original startspärr så hade bilen startat och stängts av efter 2 sekunder.

Vad har du för dosa och nyckel till bilen, den åttaformade med lock/unlock och panic?

Prova att låsa upp förardörren med nyckeln för att försäkra dig om att ingen startspärr är i, men det vore högst otroligt.

Vh
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

187 Inlägg
21 april 2012
" Antagligen får den varken gnista eller bränsle."
Jag har oxå pysslat med bilen,det är så att när man vrider nyckeln till startläget så hörs endast ett svagt reläklick under huven,startmotorn slår inte till..dock gör den det med "bypasström" direkt från batteriet. Vet dock ännu inte om den startar med den varianten.

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

440 Inlägg
21 april 2012
Återkom gärna med svar på de andra frågorna, för jag tror inte det är någon startspärr smile, snarare en defekt sensor som bryter allting, men det enda jag har sett som bryter startmotorn direkt är PCM:en, enklaste fallet är en defekt säkring till den.

Men hade inte TS testat att koppla direkt till startmotorn skrev han? Och då gick den runt men bilen startade inte? Ingen gnista eller bränsle eller bägge ock? hmm

Mvh

440 Inlägg
21 april 2012
Lägg i neutral å se så att sensorn till automatlådan inte krånglar, om bilen startar i neutral så är man en bra bit på vägen.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 april 2012
Många bilar som är direktimport har olika former av startspärr eftermonterat, dessa kan vara monterade av klåpare.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

187 Inlägg
22 april 2012
RD_87 skrev:
Många bilar som är direktimport har olika former av startspärr eftermonterat, dessa kan vara monterade av klåpare.

Lite lur på det oxå,och den startar inte när man kör startmotorn direkt från batteriet heller tydligen..

440 Inlägg
22 april 2012
Det är lätt att se om det finns någon form av startspärr eftermonterat, riv ner panelen vid ratten och titta efter konstiga kablar och skarvningar till tändlåset, de flesta monteras just därvid. Kolla även runt lite i motorrummet så är jag säker på att ni hittar det (om det nu finns något eftermonterat).

Startar bilen i Neutral? smile

187 Inlägg
22 april 2012
Nej den startar inte i neutral,nästa blir som du skriver att riva panelen och rota lite smile

3 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
Har varit och praktiserat mitt yrke i gruvan i Kiruna och där av inte hunnit varken svara eller gräva i bil fan. Men nu blir det att få igång den. Måste ju få åka omkring lite med muller innan det är dags att åkå norrut igen. Tack för alla tips ska börja pröva pröva med dem nu.

564 Inlägg
2 maj 2012
Om det bara klickar om startmotorn när du vrider om nyckeln men den snurrar vid direkt-anslutning från batteriet så är det startrelät som är trasigt. Klicket du hör är när relät slår till men dess kontakter har ärjat eller brunnit av. Startrelät är den lilla cylindern vid sidan av startmotorn, oftast finns det två grövre kontakter och en mindre. Troligtvis kan du mäta med en voltmätare att det är spänning på den ena av de grövre och när du drar nyckeln till startläge så ska det bli spänning på den mindre kontakten (manöverspänning till relät). Om inte relät får någon manöverspänning så kan  det vara någon eftermonterad startspärr men inte troligt eftersom det klickar. Du kan prova med att kortsluta de grövre polerna med en skruvmejsel så ska det ge samma effekt som när ni kopplar startmotorn direkt mot batteriet, nyckeln ska vara i driftläge för annars kan man ha sönder generatorn.

187 Inlägg
2 maj 2012
Ram-man skrev:
Har varit och praktiserat mitt yrke i gruvan i Kiruna och där av inte hunnit varken svara eller gräva i bil fan. Men nu blir det att få igång den. Måste ju få åka omkring lite med muller innan det är dags att åkå norrut igen. Tack för alla tips ska börja pröva pröva med dem nu.

...och hade vi inte druckit så förb****t mycket vit hund på valborg hade den säkert funkat nu.. hmm

Sök