5166
Sök

Skakar/Vibrerar i Ratten på dragläget V70 GLT -97

56 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
Hej.
Köpte nyligen en Volvo V70 GLT manuell -97 (348100km)

Här om dagen upptäckte jag att när ja åkte från parkeringen så skakade/vibrerade i Ratten (även om man sitter brevid känns det) när man åker iväg på 1an precis när man släpper upp kopplingen!.
Är dock ej nått kraftigt utan bara ett störande monent som ja upplever det som.

Bytte de övre motorfästet igår för det var slitet dock utan restulat sad ..
Nått ja däremot såg när vi hade bytt motorfästet var att däcket på vänstersidan (om du står bakom bilen) Vibrerade/laggade i takt med att bilen stod i dragläge på 1ans växel.
Någon timme efter bytet hissade jag upp bilen & bytte däck fram+bak & när ja var klar och skulle åka iväg kändes inga vibrationer alls yikes :S.
Men idag efter ja hade kört bilen i ca 30min kände ja vibrationer vi dragläget när ja stannade vid ett rödljus.

Ingen som har haft liknande problem eller vet vad felet kan vara??

Tacksam för alla svar big_smile

61 Inlägg
12 mars 2012
Kan vara att hjullagret börjar bli kass.. annars brukar det vara övre motorfäste, men eftersom du bytt det så kan man ju nästan utesluta det.

56 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
Hur kan ett hjullager göra så det vibrerar i ratten när man ska åka iväg tongue ??
Känner liksom inget sen på dom andra växlarna i valfri hastighet!

* Voff voff *
10 970 Inlägg
12 mars 2012
Kopplingen som hugger skulle jag tro.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

56 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
Tack!
Tar läst lite på forum om det och misstänker att de just är kopplingen som är boven i de hela, dock så gör den bara så när den tydligen är varm? yikes..

56 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
Var ute nyligen och kände på dragläget efter att bilen har fått stå över natten och kände inte några överdrivna vibrationer/skakningar eller hur man nu ska förklara det när man kör iväg helt normalt.

Med den slutsattsen så kommer vibrationerna i dragläget när bilen/motor/lådan är varm eller har körts några mil.

Har även kollat om det finns något synligt läkage mellan låda & motor men  hittar inget smile, ser rent o snyggt underintill.

Blir galen på störande skitfel tongue

217 Inlägg
12 mars 2012
Testa om du får samma problem som mig. När det har regnat ute eller är väldigt fuktigt hugger den oftast, jävligt skumt men det kanske är nån packning som är slut så det kommer in vatten mellan svänghjul och lamell eller tryckplatta.

56 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
Okay smile. och om det är fint väder/torrt så känns det inget?
Ja ska ut och åka med bilen  imorgon eller onsdag igen så vet jag om det kommer tillbaka.
jaao de skulle vara tråkigt om de va nån packning som hade gett sig sad sad

217 Inlägg
12 mars 2012
Nej, men jag kan också få problem när den är varmkörd, i köer typ. Men hellre en packning än kopplingen tongue

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
12 mars 2012
Samma problem med min. Det är kopplingen. Kan vara så att den sugit åt sig lite olja som tryckt in. Har man tur så kan man ibland åtgärda felet genom att slira rejält på kopplingen och därmed bränna bort det värsta. Detta bör göras när bilen är varm. Men fungerar den normalt (som min gör) så är det ju bara att tuta vidare!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

56 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
Självklart Bimmerman så heller packning än lammisar tongue..

F4S4N: jaså de säger du? Ja ja får helt enkelt ut och testa i veckan o se om de blir nån skillnad efter slir smile.
Blir det inte de så får ja helt enkelt kosta på att både byta packning samt lameller när de väl slutar att fungera big_smile.
För har annars inget som hells problem med kopplingen, bara just vibrationerna som stör mig :@ .

Tacksam för Svaren!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
12 mars 2012
grymmebulten skrev:
Självklart Bimmerman så heller packning än lammisar tongue..

F4S4N: jaså de säger du? Ja ja får helt enkelt ut och testa i veckan o se om de blir nån skillnad efter slir smile.
Blir det inte de så får ja helt enkelt kosta på att både byta packning samt lameller när de väl slutar att fungera big_smile.
För har annars inget som hells problem med kopplingen, bara just vibrationerna som stör mig :@ .

Tacksam för Svaren!

Ja gör det. smile Min har blivit bättre än vad den var innan. Så det är nog ingen fara. Bara den inte börjar slira så är det ju lugnt!

56 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
F4S4N.

Blev så förbaskat sugen att testa den Idên du skrev så åkte ut och testade!
Efter att ha åkt i ca 10min så testade jag att slira på 5ans växel 3ggr (slirade 2sek per gång), och efter den 3e gången släppte jag kopplingen precis innan 5000rpm medan kopplingen slira upp till 5400rpm. stannade för att kika under huven samt om om de luktade några lammisar .
& lukta kan ja säga att de gjorde och rök en del när jag stannade, inte sjuhelvettes mkt utan sisådär som om bilen va påväg att koka.
Efter att ja hade gjort de slutade dem otrevliga vibrationerna till 99%.
Har eldat lameller förut utan att de har rykigt något utan endast luktat SATAN vilket de gjorde nu på V70'n!
Så var nog som du sa att det låg lite olja o smor på lamellen ..
Har inget övertryck i vevhusventelationen och ingen kondens på stickan BTW!. dock har bilen gått en bit så kan ev bero på de att olja har hittar sig in med tiden?.
Men ska låta bilen får stå tills torsdag när vi ska använda den så ska jag se om de  gav något resultat.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
12 mars 2012
grymmebulten skrev:
F4S4N.

Blev så förbaskat sugen att testa den Idên du skrev så åkte ut och testade!
Efter att ha åkt i ca 10min så testade jag att slira på 5ans växel 3ggr (slirade 2sek per gång), och efter den 3e gången släppte jag kopplingen precis innan 5000rpm medan kopplingen slira upp till 5400rpm. stannade för att kika under huven samt om om de luktade några lammisar .
& lukta kan ja säga att de gjorde och rök en del när jag stannade, inte sjuhelvettes mkt utan sisådär som om bilen va påväg att koka.
Efter att ja hade gjort de slutade dem otrevliga vibrationerna till 99%.
Har eldat lameller förut utan att de har rykigt något utan endast luktat SATAN vilket de gjorde nu på V70'n!
Så var nog som du sa att det låg lite olja o smor på lamellen ..
Har inget övertryck i vevhusventelationen och ingen kondens på stickan BTW!. dock har bilen gått en bit så kan ev bero på de att olja har hittar sig in med tiden?.
Men ska låta bilen får stå tills torsdag när vi ska använda den så ska jag se om de  gav något resultat.

Kul att man lyckas gissa rätt ibland lol

Jag skulle tro att det krävs väldigt lite olja för att den ska börja hugga. Det vet man ju om man får lite olja på en bromsskiva eller bromsback. Då är den ju i princip värdelös tills oljan är helt borta. Tänker mest på när man hade moppe och skojade lite med polarna, haha big_smile

56 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
Jaaa big_smile .. bara det är de felet så är ja supernöjd smile

ja tror fan de inte krävs många droppar olja som du sa för olja är = drygt, spec om man som du sa lägger de på en bromsskiva haha big_smile

56 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
Hej igen alla!!

har nu kört ca 350mil sen senaste inlägget.

när bilen är kall div stått över natten så känns det inget när man åker iväg på dragläget att de  hackar/hugger/vibrerar!.

Dock märkte jag igår när jag körde en tunt lastad Släpkärra att vid en påfrestning i en liten uppförsbacke började det typ att vina/surra när ja gasade. slutade dock när jag släppte gasen, testade igen och tryckte lite på kopplingen och de slutate vina/surra :S.
Tyckte de vibrerar mkt mkt mer efter långkörningen då bilewn hade fått gå varm o tungt lastad i ca 80mil.

Fått prisförslag på en verkstad vid namn Bema Bil & Motor för komplett kopplingsbyte (Volvo original) 7300:-  rimligt?

MVH Jesper

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
3 maj 2012
Byt inte kopplingen om den inte slirar. Går bilen bra så är det helt lugnt!

56 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
Okay! smile... med tanke på kostnaden & byta skiten så får ja köra tills den säger upp sig big_smile

Sök