3867
Sök

Tempen stiger och oljetrycket faller i botten, w123 200E -82,

Forummoderator
18 432 Inlägg
30 april 2012
Oves_Bror skrev:
Kanske nån typ av el / jordfel? Låter lite så iaf.....

Jordfel brukar ju inte betyda att bilen lägger av när den blir varm... Tempgivaren? Men man kan ju undra! Kolla Jord mellan motor och kaross/batteri. Kolla även tändspole. En felaktig sådan kan få lite lustiga efterverkningar! Kolla remmen och att vattenpump och generator går runt utan problem. Ta eventuellt bort en kylsslang under tomgång och se så det sprutar ut kylvatten...

Ta bort backljusen och rengör kontakten till dragkroken om du har sådan. Slut på ideer...

126 Inlägg
1 maj 2012
antar att du har manuell v-låda.. ryck bort kådisen runt v-spaken så finner du en liten två ledarkontakt som ger backsignal,ryck lös denne. Fungerar de då så har du kortslutning någonstans efter vägen. Finns inget annat i min värld som skulle kunna påverka annars. För allt annat,länkage osv är mekaniskt på en sådan gammal bil.

Backljus kan man leva utan tongue

5 111 Inlägg
1 maj 2012
Ja, för är det automatlåda så är det ju helt naturligt att den inte kan startas med backen i. wink

126 Inlägg
1 maj 2012
Volvo544special65 skrev:
Ja, för är det automatlåda så är det ju helt naturligt att den inte kan startas med backen i. wink

hehe, sant:) Dock så gick min w123aut att starta i vilket läge som helst smile

16 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
nä är en manuell 4petad låda i bilen! tack för era tips, ska kolla det ni sagt å återkommer efter det med hur det gick! smile

16 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
kan även lägga till att det är när bilen är varm som det inte går att backa. Testade nämligen bilen idag (stått sen i måndags em, så den var ju rejält kall) och funkade hur bra som helst att backa ut, körde tills tempen stigit till ca 50, la i backen och då dog den...

Nya tankar på fel??

126 Inlägg
2 maj 2012
Emme skrev:
kan även lägga till att det är när bilen är varm som det inte går att backa. Testade nämligen bilen idag (stått sen i måndags em, så den var ju rejält kall) och funkade hur bra som helst att backa ut, körde tills tempen stigit till ca 50, la i backen och då dog den...

Nya tankar på fel??

testat slita kontakten än som jag nämnde..? & prova då..

16 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
Shadow_line_ skrev:
Emme skrev:

Nya tankar på fel??

testat slita kontakten än som jag nämnde..? & prova då..

ska göra det imorgon em när jag ska till garaget! smile

16 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
Nu går bilen som en dröm igen! Behövde inte slita lös backlysenkablarna, utan det var rotorn som hade brunnit och så en spricka i fördelarlocket, bytte det och nu går gosatta bilen som en klocka igen smile)

Tack så jättemycket för era tips och trix! smile)

Sök