4260
Sök

LT1, LS1, 350TPI (V8.a) motorer, hållbarhet, förbrukning, trimråd m.m?

Saaboholic
3 129 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
Då jag går i tankarna om att skaffa en lite modernar jänk utrustad med någon av ovanstående motor skulle jag vilja ha lite tips och råd kring den. (Ja jag vet att 350 finns i äldre också men jag valde att generalisera mig något)

Hur är kvalitèn på dessa motorer?
Hållbarhet vid trimning?
Dyra delar?
Förbrukningssiffror för respektive motor?

etc etc..
Senast redigerat av hedley (4 maj 2012)

"Liberty of thought is the life of the soul"

Saaboholic
3 129 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
Borde väl finnas massor med kunskap kring detta här? smile

1 319 Inlägg
4 maj 2012
Det är fredag idag, folk har jobbat och är antingen på väg hem. Så chilla lite du behöver inte bumpa din egen tråd efter 5 timmar..

_----------'

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
4 maj 2012
I varenda aspekt så är det LS1 som gäller.
När det gäller trimråd.. alla motorer följer principen "suck, squeeze, bang, blow".
Med andra ord, ju mer luft du kan få in och ju mer bränsle, ju mer du kan komprimera det och antända det, desto högre avgashastighet får du, desto mer effekt.

Dvs, sikta på insug, toppar, bränsle, tändningssystem, avgassystem så har du en bra grund att fortsätta på om du känner att det behövs.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Saaboholic
3 129 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
Rinnegan skrev:
I varenda aspekt så är det LS1 som gäller.
När det gäller trimråd.. alla motorer följer principen "suck, squeeze, bang, blow".
Med andra ord, ju mer luft du kan få in och ju mer bränsle, ju mer du kan komprimera det och antända det, desto högre avgashastighet får du, desto mer effekt.

Dvs, sikta på insug, toppar, bränsle, tändningssystem, avgassystem så har du en bra grund att fortsätta på om du känner att det behövs.

Okej.
Men om det skulle bli något av de andra två, hur är dessa?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
4 maj 2012
hedley skrev:
Okej.

Är väl rätt okej, dock så är de mer utav cruising motorer. Det går givetvis få ut en viss effekt ur dem, men det kostar rätt mycket mer än att trimma LS1, som då även har bra med grundprestanda.
LT1 har även problem med Opti-spark systemet som de använder.
Senast redigerat av Rinnegan (4 maj 2012)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Saaboholic
3 129 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
Rinnegan skrev:
hedley skrev:
Okej.

Är väl rätt okej, dock så är de mer utav cruising motorer. Det går givetvis få ut en viss effekt ur dem, men det kostar rätt mycket mer än att trimma LS1, som då även har bra med grundprestanda.
LT1 har även problem med Opti-spark systemet som de använder.

Hm okej! Kanske ska spara tills jag har råd med en C5.a istället då även om jag vill åka v8.a redan i sommar..

Sök