2025
Sök

Problem med volvo s60 2,4t (motor dör), går bra ibland

92 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
Hejsan

Har fått ett mer eller mindre akut problem med min bil.
Bilen är en volvo 2,4t 2002.

Hade bilen inne på volvo bilia segeltorp för byte av kamrem 3/5 -12. Hämtade den och betalade. När jag körde ut från garaget hörde jag ett klonk. Tänkte inte mer på det.

Idag däremot började problemen.  Har skaffat mig ett sportluftfilter modell insats UTAN olja. Monterade det och skulle köra till barkaby träffen ikväll. Först (efter 5 minuter) hackar bilen vid gaspådrag. Sen fungerar bilen klockrent hela vägen.

När jag skulle hemma från träffen dog motorn i garaget bara sådär. Fick igång den igen och körde till en parkering 100 meter bort. Där dog motorn igen ett flertal gånger. Lyckades få den att starta till slut och sen fungerade den klockrent igen.

Däremot!! När jag kom hem bytte jag till original luftfilter, för säkerhetsskull. Skulle starta bilen nu och den är tvär död, dör direkt efter uppstart. 
Men jag hittade också ett verktyg som inte var mitt utan till 100% kommer från kamremsbytet. Det är alltså det som åkt om kring och klonkat runt motorn.
Har bara kört max 5 mil så det känns ju lite hopplöst just nu.. sad
Motorlampan lyser också. Men eftersom bilen inte går att köra till verkstad så blir det svårt att läsa felkoder.

Självklart så undrar jag vad som kan vara fel?
Alla tips är välkomna!!
Inte bör väll en LMM gå sönder efter 5 mil? Speciellt när det är oljefritt etc...

Detta filter är det: http://www.creatix.se/insatsfilter-volv … -r-/2585-0

mvh
Senast redigerat av Whiteangel (5 maj 2012)

92 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
Svarar på mitt eget inlägg smile.

Idag när det blev ljust ute så gick jag ut till bilen och felsökte. Och det blev ju en lite annorlunda upplevelse. Har ju som jag nämt tidigare just haft bilen inne på bilia segeltorp för byte av kamremm. I torsdags närmare bestämt.

Det tog ca 15 sekunder innan jag hittade felet. Problemet var att vänster tryckslang från intercooler till turbo ej satt fast!! hmm Dvs, gummislangen som går precis bredvid kamremmen. Den hade hoppat av ca 3cm i övre anslutningen vilket gjorde att bilen drog tjuvluft.. Inte konstigt att motorn dog och gick som en påse nötter och ryckte och hade sig.

Satte tillbaka slangen ordentligt och skruva dit slangklämman, som förövrigt var uppskruvad i öppet läge.
Men startade bilen efter och nu går den bra igen, tack och lov med tanke på vad en ny LMM kostar!

Så nu ska volvos verkstads chef få höra ett och annat!!
Summa summarum är det följande fel som uppkommit efter mitt besök hos duktiga bilia.

#Verktyg kvar i motorrummet efter utfört arbete. Stort som en mindre skruvmejsel.
#Ej tillbakasatt tryckrörsslang från ic. Ej åtdragna slangklämmor till denna del.
#Diverse clips och kabelfästen som ej blivit tillbakasatta efter bort monteringens slut.
Allt dokumenterat med bilder innan jag själv satte dit allt.

Behöver kanske inte påtala att en viss besvikelse har infunnit sig wink

På måndag ska jag kontakta verkstads chefen och ha ett litet samtal.

Så nu skulle jag gärna vilja ha era åskiter!! Hur tycker ni dem lämpligast ska kompensera mig? Att någon annan mekaniker går igenom och kollar så allt är schysst tar jag för givet, kostnadsfritt såklart.

Vill gärna ha era åsikter!!

/David
Senast redigerat av Whiteangel (5 maj 2012)

92 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
Sådär!! Det blir jag som får avsluta tråden med ett positivt besked.

Var tillbaka till Volvo idag och de bad så mycket om ursäkt. Verkstads chefen verkade inte vara så glad på mekanikerna wink

Men efter en koll så var allt okej. Inget har gått sönder och i övrigt är det som det var förut. Skönt att höra tyckte jag iaf smile.

Blev kompenserad också i form av att de bjöd på lunch och en total CAN uppdatering till bilen. Det innebär att man uppdaterar allt som går att uppdatera mjukvarumässigt i bilen. Kostar i vanliga fall drygt 1000kr.
Men bilen går mkt bättre efter det!. Bra gjort av bilia segeltorp att ta sitt ansvar när nått går fel!

Hörs och ses! /David
Senast redigerat av Whiteangel (7 maj 2012)

Sök