4895
Sök

Bli bilmekaniker-vad krävs?

327 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
Hej! jag ska börja läsa till bilmekaniker efter sommaren. Jag är intresserad av bilar och motorer. Inte varit och skruvat så värst mycket. min fråga till er där ute som är bilmek/kan lite om detta: vad krävs av mig? vill inte stå där å bara: eh.. vad är det för nått? ge gärna några exempel på vad man ska göra på gymnasiet! alltså- typ vad man ska byta osv. smile

443 Inlägg
8 maj 2012
Du ska alltså börja på gymnasiet? Då krävs inget annat än evenemang från dig. Skolan (ska) utgår ifrån att du inte kan ett dugg.

Lowlife
809 Inlägg
8 maj 2012
jadu, man gör ju massvis med steg i skolan. byta kamrem, service, bromsrör, hur en motor "fungerar".. osv det är massvis man lär sig ! men kan man bara grunderna så går det väldigt enkelt smile !

lycka till !

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

327 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
reeLay skrev:
Du ska alltså börja på gymnasiet? Då krävs inget annat än evenemang från dig. Skolan (ska) utgår ifrån att du inte kan ett dugg.

Japp det ska jag! va bra:)

327 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
ConXraid skrev:
jadu, man gör ju massvis med steg i skolan. byta kamrem, service, bromsrör, hur en motor "fungerar".. osv det är massvis man lär sig ! men kan man bara grunderna så går det väldigt enkelt smile !

lycka till !

Hehe okej, tack big_smile

6 733 Inlägg
8 maj 2012
Arbetsvilja.

Så drygt med praktikanter som inte vill jobba.

De/Dem

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
8 maj 2012
egentligen om du vill sedan kunna skaffa jobb är genom att ha bilbygge som hobby för det första och kanske är delaktig i kulturen genom träffar eller dylikt. Att gå ut fordon ger dig mer eller mindre bara en lapp som säger att du kan skruva. om du VERKLIGEN kan är ju trots allt en annan sak.

Har träffat en del fordonare som jag aldrig skulle lämna min bil till.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
8 maj 2012
Jag har alltid haft bilar som intresse men hade nästan aldrig skruvat någonting innan jag började i gymnasiet.
Och fick jobb direkt efter gymnasiet och nu kan jag betydligt mera än innan!

Så det bästa är ju att visa att man vill och tycker det är kul, för det gjorde jag!

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

5 168 Inlägg
8 maj 2012
Ett tips är att plugga så mycket du bara kan på ellära och elystem, cambus osv.
Skruvandet kommer du lära dig allt eftersom i alla fall. Sen fick i alla fall jag ändå lära om mig på mycket utav mekandet när jag börja jobba och märker det även på våra praktikanter att mycket av det skolan lär ut inte funkar i arbetslivet där man alltid måste tänka på tiden.
Det mesta av skruvandet innom mekaniker yrket är relativt enkelt när man lärt sig hur man ska tänka rätt och lägga upp arbetet.

Men som jag skrev innan så sätt elen först är mitt tips. blir du duktig där så blir du också eftertraktad.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

796 Inlägg
8 maj 2012
Övervägde att gå Fordon - Personbils mekaniker men min far intalade mig att inte göra det då sådant kan man hålla på med vid sidan om. Detta är något jag är väldigt glad över idag då det verkligen stämmer. Har flertalet vänner som tröttnat som fan på deras jobb då vissa dagar kan vara riktigt jävliga. Självklart väljer du själv men en liten tankeställare bara...

Hemma bra, garaget BÄST!

747 Inlägg
8 maj 2012
Att vara både praktiskt och teoretiskt lagd har sina båda fördelar, dock så modernare bilar kräver mer åt det teoretiska när du kommer in på felsökning, dock ska du ju självklart kunna samspelet i bakhuvudet för den praktiska biten också.

Arbetsvilja är A&O, är du praktik så lås i telefonen i skåpet eller lägg den i ytterjackan om du inte vet att du kan vara utan den, fråga om du inte vet eller tycker läraren förklarar dåligt, gå med någon som gör annat än servicear iaf dom 2 sista åren, kan du det andra kan du göra en service, sen att dom gör det snabbare än dig är en helt annan sak men ger inte mer än fetare plånbok för arbetsgivaren, försök lära dig som sagt så mkt  du kan då har du mer att erbjuda, försök som sagt satsa på systemtekniks biten samt felsökningsmetodik, det kommer ge mest i längden även fast det inte kommer vara din primitva arbetssyssla kanske när du väl börjar jobba.

/ Toni Larsson

Muttley
8 maj 2012
Bara en liten tankeställare med. Finns de jobb där du bor? De gjorde de inte här, har utbildningen men inte jobbat mer än 3 månader med att skruva bilar. Fick så mycket bättre betalda yrken istället då.

Du behöver inte kunna ett skit förutom att du ska vara lättlärd och inte göra bort dig när du väl är klar.

Och lägg tid på de olika momenten och var inte en fjant i skolan så ska de nog gå bra.

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
8 maj 2012
Som en tidigare skrev, plugga stenhårt på elsystemet, praktiska mekandet är inte lika svårt. Nu har ja bara vart på volvo och där finns vadis. OCh där kan du ju se exakt alla jobb hur man ska utföra dom. Så det skulle vem som helst kunna typ.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Forummoderator
18 530 Inlägg
8 maj 2012
Som nämnts innan: Elsystemet. Jag är själv eltekniker och tjänar hutlöst bra då jag kan läsa av felkoder vilket är enkelt...

327 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
Tack för alla svar!smile

Sök