2887
Sök

Baslådsbygge Volvo 740

3 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
Hej, har fått tag på 2 st Gas 12:or som jag hade tänkt att sätta in i en Volvo 740 sedan. Eftersom att jag inte har någon låda till dem, hade jag tänkt bygga en egen. Började med att söka runt lite, men bestämde mig endå för att skapa en tråd för att räta ut lite frågetecken.

1: Vilken volym rekommenderas till dessa basar?

2: Har hört att MDF eller spån bör användas till lådan, vad är fördelarna med MDF?

3: Har heller inte något slutsteg, så vore tacksam för några rekommendationer även här.

Då jag inte vet helt säkert vad det är för basar mer än att det är Gas 12", har jag tagit lite bilder ifall någon ev. skulle kunna identifiera dem.

http://i50.tinypic.com/214a2yc.jpg

http://i48.tinypic.com/mwqlh2.jpg

Om någon redan skulle ha färdiga ritningar/mått för liknande basar som får plats i en 740 sedan skulle jag inte tacka nej till dessa. MVH

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
7 maj 2012
lådvolym, beror på musikstilen, vilken låda du ska ha ( portad, sluten , bandbas , osv)
(bryr du dig inte om allt detta så mycket och planerar inte att tävla i billjud så är det kanske bäst att bygga lådan så stor som möjligt i utrymmet du inte använder i bilen.., man kan alltid minska ner lådan och labba med en större låda , lägga in träbitar som minskar volymen och se ifall det blir bättre)

mdf vs spån..
mdf är bättre och mer använd PGA att , skruvar du in i en spånskiva från sidan så är det större chans att spånskivan delar sig /spricker .., mdf är jämn den kommer inte dela sig lättare på en ställe än en annan , dvs mdf = enklare att bygga med...

slutsteg, ..

hur många watt ligger basarna på ??  rms och peak?

vilket ohm värde ligger basarna på ?

dubbla eller enkel talspole ?

sedan hur mycket klarar ditt elsystem av i bilen ?

sedan skulle jag rekommendera en monoblock , ( du får det du betalar för, men i vissa sällsynta fall så kan man ha tyr..)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

1 071 Inlägg
7 maj 2012
offfroad skrev:
mdf vs spån..
mdf är bättre och mer använd PGA att , skruvar du in i en spånskiva från sidan så är det större chans att spånskivan delar sig /spricker .., mdf är jämn den kommer inte dela sig lättare på en ställe än en annan , dvs mdf = enklare att bygga med...

Detta är ju helt FEL.
Prova och bygg en låda i MDF utan att förborra innan du skriver mad
Ända fördelen med MDF enligt mig är att det blir finare om man ska fräsa nått, men jobbigare och bygga med eftersom man ALLTID måste förborra

Onödigt inlägg^^

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
7 maj 2012
partyvan skrev:
offfroad skrev:
mdf vs spån..

Detta är ju helt FEL.
Ända fördelen med MDF enligt mig är att det blir finare om man ska fräsa nått, men jobbigare och bygga med eftersom man ALLTID måste förborra

Samt fördelen med MDF är att man I princip kan såga 10ggr så mycket utan att förstöra klingan som med Spånskiva.
Mdf är dock nästan dubbelt så dyt.

Skulle tänka mig att de där är andra generationens Gas Silver basar.

3 466 Inlägg
8 maj 2012
offfroad skrev:
lådvolym, beror på musikstilen, vilken låda du ska ha ( portad, sluten , bandbas , osv)
(bryr du dig inte om allt detta så mycket och planerar inte att tävla i billjud så är det kanske bäst att bygga lådan så stor som möjligt i utrymmet du inte använder i bilen.., man kan alltid minska ner lådan och labba med en större låda , lägga in träbitar som minskar volymen och se ifall det blir bättre)

mdf vs spån..

slutsteg, ..

hur många watt ligger basarna på ??  rms och peak?

vilket ohm värde ligger basarna på ?

dubbla eller enkel talspole ?

sedan hur mycket klarar ditt elsystem av i bilen ?

sedan skulle jag rekommendera en monoblock , ( du får det du betalar för, men i vissa sällsynta fall så kan man ha tyr..)

Hallau ja.

MDF är betydligt jobbigare att bygga med.. Jag bygger mina lådor i spån då det är betydligt hållbarare så man slipper alla sprickor när man inte förborrar. Även om man förborrar i MDF finns de risk att det spricker. Dock Är MDF betydligt lättare att fräsa i och därför använder jag det till bafflar och portar.

Resonemanget att man kan bygga lite halvadant om man inte ska tävla köper jag inte heller. Bygger man rätt så får man ut sååå mycke mer ur basarna både ljudkvalitet och ljudnivå. Vill man inte spela jättehögt så anstränger man inte grejerna alls lika mycke och därmed håller dom längre, dessutom drar man mindre ström osv.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
8 maj 2012
Nitromast skrev:
partyvan skrev:
offfroad skrev:
mdf vs spån..

Detta är ju helt FEL.

Samt fördelen med MDF är att man I princip kan såga 10ggr så mycket utan att förstöra klingan som med Spånskiva.

Med tanke på priskskillnaden mellan spån och mdf får du råd till en j'vla massa klingor wink

3 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
Okej, lutar mot att det blir spån då wink Ingen som har några mått eller ev. hur mycket volym som behövs till lådan?

3 466 Inlägg
8 maj 2012
Aesthetic skrev:
Okej, lutar mot att det blir spån då wink Ingen som har några mått eller ev. hur mycket volym som behövs till lådan?

12" är egentligen åt helvete att få in i en 740 då där inte är mer än max ca 28cm under hatthyllan. En normal 12" är mellan 30-31cm i diameter. Detta gör att det blir extremt knivigt att bygga en låda på "rätt sätt". 

Helst ska man ha basarna spelandes in mot baksätet och täta helt bakåt. basporten ska vara i mitten mot skidluckan. Alternativt bandpass.

Helst skulle du i min mening haft 10" basar.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
8 maj 2012
M_icke_ skrev:
Nitromast skrev:
partyvan skrev:

Detta är ju helt FEL.

Med tanke på priskskillnaden mellan spån och mdf får du råd till en j'vla massa klingor wink

Nja... beror ju på hur många snitt man gör.. dock föredrar jag MDF bara "för att". Och det är även det enda jag använder. Förborrar, limmar, skruvar, alltid bra resultat. Kör 22 MDF.. 423 spänn skivan

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
8 maj 2012
M_icke_ skrev:
Aesthetic skrev:

12" är egentligen åt helvete att få in i en 740 då där inte är mer än max ca 28cm under hatthyllan. En normal 12" är mellan 30-31cm i diameter. Detta gör att det blir extremt knivigt att bygga en låda på "rätt sätt". 

Helst ska man ha basarna spelandes in mot baksätet och täta helt bakåt. basporten ska vara i mitten mot skidluckan. Alternativt bandpass.

det är 30CM under hatthyllan, åtminstonde i min. Däremot är ju ytterringen på en 12" bra mycket mer än 30 smile
Så det får inte plats hursom, 10" eller 8" är helt klart bäst... Faktist gränsfall att min SoloX10a går in under hatthyllan..

3 466 Inlägg
8 maj 2012
Nitromast skrev:
M_icke_ skrev:
Aesthetic skrev:

det är 30CM under hatthyllan, åtminstonde i min. Däremot är ju ytterringen på en 12" bra mycket mer än 30 smile
Så det får inte plats hursom, 10" eller 8" är helt klart bäst... Faktist gränsfall att min SoloX10a går in under hatthyllan..

De kan de skilja från bil till bil.. tongue Har varit med om att de har skilt närmare 2cm på 2st annars likadana 740, Den ena hade 30cm och den andra va de 28 tongue så för säkerhets skull ska man mäta innan man bygger! tongue
Senast redigerat av M_icke_ (8 maj 2012)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
8 maj 2012
M_icke_ skrev:
Nitromast skrev:
M_icke_ skrev:

De kan de skilja från bil till bil.. tongue Har varit med om att de har skilt närmare 2cm på 2st annars likadana 740, Den ena hade 30cm och den andra va de 28 tongue så för säkerhets skull ska man mäta innan man bygger! tongue

Haha jo.. kan ju skilja på årsmodeller/paket, men inget jag vet om. Vet iaf att jag har 30 på min, spec med tanke på att lådan är 29,5 ;P

3 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
Hmm, ingen som fått det att fungera med 12:or då? wink I värsta fall får man väll ta och köpa ett par 10:or eller 8:or då, men känns ju lite drygt då man redan har ett par 12:or smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
10 maj 2012
Aesthetic skrev:
Hmm, ingen som fått det att fungera med 12:or då? wink I värsta fall får man väll ta och köpa ett par 10:or eller 8:or då, men känns ju lite drygt då man redan har ett par 12:or smile

Du kan få det att fungera med 12or.. antingen vinkla dem.. eller bygga en låda så att dem spelar uppåt men ändå tvinga in ljudet i skidluckan

2 452 Inlägg
10 maj 2012
hade 2 st 12 or i min gamla 760 turbo...är samma mått som 740 för övrigt....fast fick ha dom vinklade för att få plats med dom o kan säga det spelade på riktigt bra....

döden kommer tillbaka

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
10 maj 2012
Gjorde en snabb bild på hur jag tänkt.
Kan möjligen fungera smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165276/165276-b3346c6fab23348d92eb7710ea37454f.jpg

4 280 Inlägg
10 maj 2012
Med dubbla 12" kommer du få ett jävla tryck i bilen iaf. Har dubbla 12" i min och ibland när jag blir paranoid och tror jag har polisen efter mig så måste jag sänka för annars ser jag inget i backspeglarna pga att dom vibrerar för mkt:) Jag har inget bra tips för hur du ska bygga lådan men hoppas någon annan kan langa upp en fin skiss för jag vill också bygga om min låda.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
10 maj 2012
zemet skrev:
Med dubbla 12" kommer du få ett jävla tryck i bilen iaf. Har dubbla 12" i min och ibland när jag blir paranoid och tror jag har polisen efter mig så måste jag sänka för annars ser jag inget i backspeglarna pga att dom vibrerar för mkt:) Jag har inget bra tips för hur du ska bygga lådan men hoppas någon annan kan langa upp en fin skiss för jag vill också bygga om min låda.

Trycket beror dock inte på storleken tongue

1 231 Inlägg
11 maj 2012
om man lutar 12" så dom sitter i samma vinkel som ryggstödet får du in dom fint under hatthyllan smile gäller bara att man får rätt vinklar! sen bygger man ut alla sidor framåt så själva framsidan med basarna blir inbyggd i lådan så man får en ram mot ryggstödet och på så vis blir det helt tätt om alla vinklar stämmer smile

Sök