2756
Sök

Hur mycket skall jag lägga ner på bilen inför försäljning?

76 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
Dags att göra mig av med trotjänaren, min Aygo -08 som nu gått 12600 mil. Det finns en del att göra på bilen och jag undrar därför över hur mycket energi och pengar jag bör lägga på dessa saker inför en försäljning (privat).
Det som står på tur att göras är:

12000 mila service. Sista stora servicen som görs på bilen. Kostar ca 5000.-
    Framrutan sprucken i längs hela rutan i nederkant. Kostnad 1400.-
    Nya sommardäck, det sitter odubbade vinterdäck på nu. Kostnad ca 2000.- för fyra nya billiga däck.

Rutan har jag tänkt att byta och har tid för det om en vecka. Den stora frågan är om man skall lägga pengar på att göra den sista dyra servicen, eller om man bara skall lämna in den o göra en vanlig service för en dryg tusenlapp, får då inte den sista stämpeln i boken.
Kan jag sälja bilen med odubbade vinterdäck o kalla dom "året runt" däck, eller bör jag göra investeringen att köpa billiga nya sommardäck?

Alla tips mottages tacksamt.

Forummoderator
26 455 Inlägg
15 maj 2012
Personligen tror jag att det är enklare att sälja en bil som precis har fått sin stora service. Service över huvudtaget, klingar bra i en köpares öron.
Visst, man kanske inte tjänar så mycket på det som säljare, men bilen blir mer lättsåld, helt klart. Det visar dessutom att säljaren varit mån om bilen, och att det är ett bra kap för den eventuella köparen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Fri fart för ett fritt folk!
14 631 Inlägg
15 maj 2012
ruta+service så skulle iallfall jag göra

Kör fort så hinner inget hända...

341 Inlägg
15 maj 2012
Skulle jag köpa en bil som stora servicen skulle varit gjort på vid 12000 och bilen har gått över det så hade jag inte köpt den om inte säljaren gått ner det i pris som servicen kostar. Det är ändå en ganska ny bil, en bil som är äldre hade det kanske inte varit lika viktigt. Alterntivt kan du kolla med en ev köpare om han vill ha bilen lite billigare eller om du ska göra servicen, du kan på det viset lägga på kostnaden på priset du begär och sedan dra av det om köparen själv vill göra servicen. Lycka till med försäljningen!

76 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
Lutar väl åt att jag hör service o fixar rutan. Bör man även fixa däcken eller skall man sälja den med året runt däck?

342 Inlägg
15 maj 2012
Mycket beror ju också på vad du tänker begära för bilen.
Tyvärr är det väl så att alla dessa tre punkter är bra att göra, men de höjer nödvändigtvis inte värdet på bilen utan gör bara bilen mer attraktiv på marknaden, alltså lättare att sälja.

Men jag håller med Jongen. En så pass halvny bil ska vara servad enligt tillverkarens rekommendationer.
Börjar man tumma på det redan efter fyra år så blir bilen väldigt oattraktiv, alternativt ska det synas på prislappen, till köparens fördel ...

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

Sök