Hur mörk toning ska man ha?

AntrE
10 maj 2012 · 2 140 Inlägg

man får ej ha solfilm på framrutorna smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
twallden Färgtekniker
10 maj 2012 · 73 Inlägg

ok, jo har hört samma men har även hört att man får ha en "viss" procent. Antar att gubben jag såg här om dagen inte hade problem med att betala boten heller big_smile

Amor et Fides
Caffe
10 maj 2012 · 1 436 Inlägg

twallden skrev:
ok, jo har hört samma men har även hört att man får ha en "viss" procent. Antar att gubben jag såg här om dagen inte hade problem med att betala boten heller big_smile

Du får ha en viss procent. Men du får inte ha film. Alltså får rutan från fabrik vara lite tonad, mina rutor är maxtonade (sidorna) fram och det syns inte. Man ser att det är liiiite mörkare än helt genomskinligt men ej mer än så.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
WIPA
10 maj 2012 · 820 Inlägg

M_icke_ skrev:
Jag kör på 100% på bakrutan! smile Med andra ord, vanlig folie wink Då kan jag lova att man ser inte ett skit in. Sen använder man la ytterbackspeglarna när man backar? De fick jag iaf lära mig redan på körskolan.

black is black..hehe och ja det finns ju fräcka saker som speglar..backar aldrig med innerspegeln..blir aldrig av haha

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
WIPA
10 maj 2012 · 820 Inlägg

AntrE skrev:
man får ej ha solfilm på framrutorna smile

märkte det hehehehe..ajjabajja sa polisen åk hem med dig.

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
twallden Färgtekniker
10 maj 2012 · 73 Inlägg

Caffe skrev:

twallden skrev:
ok, jo har hört samma men har även hört att man får ha en "viss" procent. Antar att gubben jag såg här om dagen inte hade problem med att betala boten heller big_smile

Du får ha en viss procent. Men du får inte ha film. Alltså får rutan från fabrik vara lite tonad, mina rutor är maxtonade (sidorna) fram och det syns inte. Man ser att det är liiiite mörkare än helt genomskinligt men ej mer än så.

tackar, låter inte billigt så jag hoppar det då roll

Amor et Fides
M_icke_
10 maj 2012 · 3 466 Inlägg

twallden skrev:

M_icke_ skrev:
Jag kör på 100% på bakrutan! smile Med andra ord, vanlig folie wink Då kan jag lova att man ser inte ett skit in. Sen använder man la ytterbackspeglarna när man backar? De fick jag iaf lära mig redan på körskolan.

Jag fick lära mig att INTE använda speglar när man backar.

Gött för dej om du har något som skymmer sikten innifrån, ska köra skåpbil, backa med släp eller liknande om du inte kan backa efter speglarna..

Om man nu inte skulle använda dom hade de knappast varit lag på att ha sånna, och namnet BACKspegel säger ganska mycke vad dom ska användas till. De e inte bara prydnader;)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
WIPA
10 maj 2012 · 820 Inlägg

M_icke_ skrev:

twallden skrev:

M_icke_ skrev:
Jag kör på 100% på bakrutan! smile Med andra ord, vanlig folie wink Då kan jag lova att man ser inte ett skit in. Sen använder man la ytterbackspeglarna när man backar? De fick jag iaf lära mig redan på körskolan.

Jag fick lära mig att INTE använda speglar när man backar.

Gött för dej om du har något som skymmer sikten innifrån, ska köra skåpbil, backa med släp eller liknande om du inte kan backa efter speglarna..

Om man nu inte skulle använda dom hade de knappast varit lag på att ha sånna, och namnet BACKspegel säger ganska mycke vad dom ska användas till. De e inte bara prydnader;)

haha..

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
twallden Färgtekniker
10 maj 2012 · 73 Inlägg

Anledningen till varför jag EJ fick körkort på min tid, om jag gjorde det, var för att ytterspeglarna inte visar ett korrekt avstånd.
Om jag inte vände på nacken INNAN jag började backa så fick jag inget kort. Men det var väl bara en sådan där "en-veckas-regel" då?
Skåpbil var väl ganska onödigt att dra upp va?

Amor et Fides
M_icke_
10 maj 2012 · 3 466 Inlägg

twallden skrev:
Anledningen till varför jag EJ fick körkort på min tid, om jag gjorde det, var för att ytterspeglarna inte visar ett korrekt avstånd.
Om jag inte vände på nacken INNAN jag började backa så fick jag inget kort. Men det var väl bara en sådan där "en-veckas-regel" då?
Skåpbil var väl ganska onödigt att dra upp va?

När jag tog körkort var det viktigt att jag kunde backa efter speglarna då man inte alltid har sikt bakåt på annat sätt. Skulle man vara osäker sa dom att man kunde gå ur och kolla. Svårare än så va de inte.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
WIPA
10 maj 2012 · 820 Inlägg

M_icke_ skrev:

twallden skrev:
Anledningen till varför jag EJ fick körkort på min tid, om jag gjorde det, var för att ytterspeglarna inte visar ett korrekt avstånd.
Om jag inte vände på nacken INNAN jag började backa så fick jag inget kort. Men det var väl bara en sådan där "en-veckas-regel" då?
Skåpbil var väl ganska onödigt att dra upp va?

När jag tog körkort var det viktigt att jag kunde backa efter speglarna då man inte alltid har sikt bakåt på annat sätt. Skulle man vara osäker sa dom att man kunde gå ur och kolla. Svårare än så va de inte.

tona inte spelgarna då hehehehe

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
M_icke_
10 maj 2012 · 3 466 Inlägg

masseT5R skrev:

M_icke_ skrev:

twallden skrev:
Anledningen till varför jag EJ fick körkort på min tid, om jag gjorde det, var för att ytterspeglarna inte visar ett korrekt avstånd.
Om jag inte vände på nacken INNAN jag började backa så fick jag inget kort. Men det var väl bara en sådan där "en-veckas-regel" då?
Skåpbil var väl ganska onödigt att dra upp va?

När jag tog körkort var det viktigt att jag kunde backa efter speglarna då man inte alltid har sikt bakåt på annat sätt. Skulle man vara osäker sa dom att man kunde gå ur och kolla. Svårare än så va de inte.

tona inte spelgarna då hehehehe

Haha nej de hade vart liiite dumt wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
WIPA
10 maj 2012 · 820 Inlägg

M_icke_ skrev:

masseT5R skrev:

M_icke_ skrev:

När jag tog körkort var det viktigt att jag kunde backa efter speglarna då man inte alltid har sikt bakåt på annat sätt. Skulle man vara osäker sa dom att man kunde gå ur och kolla. Svårare än så va de inte.

tona inte spelgarna då hehehehe

Haha nej de hade vart liiite dumt wink

heheh tona allt..bara för att nu jävlar typ..ska det gnällas så kom igen haha

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
VictoRR
10 maj 2012 · 15 Inlägg

Hm, jag har 85% toning på alla mina rutor förutom framrutan, tycker verkligen det är skit skönt. Visst, det är lite svårt o se ut på kvällarna, men men..
När det gäller att backa så har jag en backkamera också, hehe wink.

BMW 318i Coupé "M50b25" (1988)
WIPA
10 maj 2012 · 820 Inlägg

VictoRR skrev:
Hm, jag har 85% toning på alla mina rutor förutom framrutan, tycker verkligen det är skit skönt. Visst, det är lite svårt o se ut på kvällarna, men men..
När det gäller att backa så har jag en backkamera också, hehe wink.

jo är faktiskt starkare sol nuför tiden, man bränns ju upp på sommarn..ska bara in på min efterkontroll sen åker dom andra rutorna på fram igen...å lite annat som dom där gubbarna inte gillar..

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Pelle84
13 maj 2012 · 179 Inlägg

95% toning på rutor är för mig 740 och epa raggare som kör med det. Men som sagt visst kan det vara snyggt på en svart bil. Gillar man ett cleant utseende tycker jag man ska ta lite mer rökigt alltså 75% eller möjligen 85%.
Smaken är baken och givetvis har jag inget emot dom som kör 740 och epa då vi i slutänden ändå delar samma intresse:)

index
13 maj 2012 · 658 Inlägg

Jo, man får ha toning på de främre rutorna, dock inte som ger störande reflexer. Dock blir det nog svårt att få på en film och fortfarande uppfylla kravet på ljusgenomsläpp. Men det finns inget i lagen som säger att du inte får tona de främre rutorna. Tråkigt att transportstyrelsen gjort en egen tolkning på sin hemsida som många går efter trots att den är en aning missvisande.
Så här säger lagboken:

VVFS 2003:22
31 kap.

5 § Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls.

10 § Ruta i bil skall i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.

12 § Bil som tas i bruk före den 1 januari 2005 skall ha en förarplats som medger tillfredsställande sikt för att kunna ha uppsikt över omgivningen. Detta krav anses uppfyllt för bil som uppfyller kraven i direktiv 77/649/EEG.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
M_icke_
13 maj 2012 · 3 466 Inlägg

index skrev:
Jo, man får ha toning på de främre rutorna, dock inte som ger störande reflexer. Dock blir det nog svårt att få på en film och fortfarande uppfylla kravet på ljusgenomsläpp. Men det finns inget i lagen som säger att du inte får tona de främre rutorna. Tråkigt att transportstyrelsen gjort en egen tolkning på sin hemsida som många går efter trots att den är en aning missvisande.
Så här säger lagboken:

VVFS 2003:22
31 kap.

5 § Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls.

10 § Ruta i bil skall i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.

12 § Bil som tas i bruk före den 1 januari 2005 skall ha en förarplats som medger tillfredsställande sikt för att kunna ha uppsikt över omgivningen. Detta krav anses uppfyllt för bil som uppfyller kraven i direktiv 77/649/EEG.

Man får inte ha någon som helst toningsfilm på rutorna då dom från fabrik har 20-30% toning. Detta kan du se om du hissar ner ena sidorutan.

http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/For … -bilrutor/

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Saab91
13 maj 2012 · 45 Inlägg

Har nu bestämt mig för 75% toning.

Saab 9000 A50 -98 Steg 3 Maptun
Pelle84
15 maj 2012 · 179 Inlägg

Du kommer säkert bli väldigt nöjd.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang