Volvo b230 ryker och går fett NY MOTOR

Dango
15 maj 2012 · 62 Inlägg

Skruva ur tändstiften och ta kort på dom, lägg ut här utan att torka av dom.

mvh

Volvo 940 turbo "A.K Racing" (1997)
Jonasarvidsson Maniac
15 maj 2012 · 536 Inlägg

Dango skrev:
Skruva ur tändstiften och ta kort på dom, lägg ut här utan att torka av dom.

mvh

Dom är svarta och blöta av soppa smile

Dango
15 maj 2012 · 62 Inlägg

Jonasarvidsson skrev:

Dango skrev:
Skruva ur tändstiften och ta kort på dom, lägg ut här utan att torka av dom.

mvh

Dom är svarta och blöta av soppa smile

Hade dock velat se ett kort för att avgöra, har du bytt stift sen den gick fett förstagången med dom större spridarna etc ?

hade stiften samma färg med orginal spridarna som med dom större isf ?

Har du strobat den och kollat tändningen ? har du kollat svängningsdämparen så att inte vulkningen har spruckit som är standard, då visar den helt fel.

Kamremmen står rätt antar jag ? ps. svårt att veta om nu vulkningen har släppt på svängningsdämparn, den kan ha vridit sig lite eller så är den helt lös. har vart med om båda delarna.

Jag tycker den ryker mer vitt än svart ? iaf på filmen. När min fettade på med 465cc spridarna så snackar vi nästan påställd dieselpump + att den spottade ur sig ofärbrännt bränsle. om du ställer något bakom så ser du om det blir sprutlackerat.

Senast redigerat av Dango (15 maj 2012)

Volvo 940 turbo "A.K Racing" (1997)
Jonasarvidsson Maniac
15 maj 2012 · 536 Inlägg

Nej har inte bytt stift. Men har haft ute dom en gång och torkat av dom.

Har inte strobat tändningen, vet inte hur man gör. Vilken är svängningsdämparen? Står still i mitt huvud.

Jag håller faktiskt med dig. Den ryker mer vitt än svart.. Och det luktar som em blandning av bensin och gräsklippare.. Inget blir heller sprutlackerat bakom..

Senast redigerat av Jonasarvidsson (15 maj 2012)

mange_240
16 maj 2012 · 1 562 Inlägg

Svängningsdämparen är remskivan som sitter på vevaxeln den är i två delar som är ihopvulkade.
För att "stroba" använder du en stroboskop lampa och lyser på remskivan och kollar på så vis upp hur tändningen står.

Jonasarvidsson Maniac
16 maj 2012 · 536 Inlägg

mange_240 skrev:
Svängningsdämparen är remskivan som sitter på vevaxeln den är i två delar som är ihopvulkade.
För att "stroba" använder du en stroboskop lampa och lyser på remskivan och kollar på så vis upp hur tändningen står.

Aah okej då är jag med! Remskivan som sitter på veven har jag bytt ut! Till en modell från Kl racing som klarar av bredare kamrem och kraftigare ståldrev smile

Okejdå då är jag med!

Dango
16 maj 2012 · 62 Inlägg

Jonasarvidsson skrev:

mange_240 skrev:
Svängningsdämparen är remskivan som sitter på vevaxeln den är i två delar som är ihopvulkade.
För att "stroba" använder du en stroboskop lampa och lyser på remskivan och kollar på så vis upp hur tändningen står.

Aah okej då är jag med! Remskivan som sitter på veven har jag bytt ut! Till en modell från Kl racing som klarar av bredare kamrem och kraftigare ståldrev smile

Okejdå då är jag med!

Har du nollat motorn ? så att den står rätt ? finns ju ingen markering på kl-remskivan ? samt kamdrevet du har, finns det markering på det ?

mvh

Volvo 940 turbo "A.K Racing" (1997)
Jonasarvidsson Maniac
16 maj 2012 · 536 Inlägg

Yes allting är nollat och säkert kollat det 5 gånger om.. Kopierade märkningen från dom gamla delarna smile

Har bestämt nu att bilen åker in på BSR i Malmö hos Marco Garver på måndag, så får han lösa mina bekymmer smile Sjukt less på att bara felsöka utan resultat! tongue

Dango
16 maj 2012 · 62 Inlägg

Okej, det kan ju blivit 1kugg fel i markeringen när du kopierade etc.. vet inte hur du gick tillväga men det är ju lätt hänt liksom.

Sista steget är väl att byta till orginaldreven / nolla motorn med dom, samt nya fräscha tändstift då dina kan ha blivit förbrukade av den feta blandningen som dom inte orkat antända.

Funkar det fortf inte så gissar jag nog också på topplockspackningen som läcker in vatten i förbränningsrummen och släcker gnistan/ späder ut bränslet. Tycker dock att det hade synts på stiften..

Skriv gärna vad det va sen om han hittar felet, Kan ju vara mer som får liknande bekymmer i framtiden.

Mvh Marcus

Volvo 940 turbo "A.K Racing" (1997)
Jonasarvidsson Maniac
16 maj 2012 · 536 Inlägg

Dango skrev:
Okej, det kan ju blivit 1kugg fel i markeringen när du kopierade etc.. vet inte hur du gick tillväga men det är ju lätt hänt liksom.

Sista steget är väl att byta till orginaldreven / nolla motorn med dom, samt nya fräscha tändstift då dina kan ha blivit förbrukade av den feta blandningen som dom inte orkat antända.

Funkar det fortf inte så gissar jag nog också på topplockspackningen som läcker in vatten i förbränningsrummen och släcker gnistan/ späder ut bränslet. Tycker dock att det hade synts på stiften..

Skriv gärna vad det va sen om han hittar felet, Kan ju vara mer som får liknande bekymmer i framtiden.

Mvh Marcus

Jag försökte verkligen vara skitnoga och trippelkollade när jag kopierade märkningarna.. så jag tror dom är rätt..
Originalkamdrev sitter på nu och nollade motorn igår, men det blev ingen skillnad:/

Ja jag ska återkomma med vad som är fel. För jag är själv sjukt nyfiken på det=)

Tack för hjälpen hittills,

Mvh Jonas

Freddah850 Elektriker
16 maj 2012 · 139 Inlägg

såg att du testat att rycka lambda'n men utan reaktion.
Det kan inte vara den som är gången/ sönder?
För den känner väl blandning, och har den ej kontakt kan jag tänka mig att den ställer in sig på någon grundblandning smile
Ett tips vid trimning skulle la vara att ha en separat lambda o mätare i kupén så ser du precis vilken blandning du har smile

En riktig volvo är bakhjulsdriven!
Volvo Amazon "Amazonen" (1966)
Volvo 145 "Nyförvärvet" (1971)
Jonasarvidsson Maniac
16 maj 2012 · 536 Inlägg

Freddah850 skrev:
såg att du testat att rycka lambda'n men utan reaktion.
Det kan inte vara den som är gången/ sönder?
För den känner väl blandning, och har den ej kontakt kan jag tänka mig att den ställer in sig på någon grundblandning smile
Ett tips vid trimning skulle la vara att ha en separat lambda o mätare i kupén så ser du precis vilken blandning du har smile

Har letat som en dåre på skroten efter en annan lambda just för att prova detta, men har inte hittat någon, så kan inte göra det:/

Ska införskaffa en bredbandslambda, bara det att den jag vill ja kostar 3500:- så ska felsöka först och sedan köpa en sådan smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang