Byta motor i volvo 850. "Växellåda"

Haglund_90
11 maj 2012 · 192 Inlägg

Hej. jag hade tänkt byta upp motor i min 850 GLE till en GLT.
Jag fann en billig bil på blocket men i den sitter automatlåda.
Jag undrar då om min manuella låda kommer passa rakt på GLT motorn?

MVH.


Såg nu att jag skrev i fel kategori roll Sorry.

Senast redigerat av Haglund_90 (11 maj 2012)

BMW 525i "e34 touring" (1994)
ander3on
11 maj 2012 · 255 Inlägg

Den ska passa, Dock får du ju flytta över svänghjul, lamell och tryckplatta ifrån din gamla motor, då det sitter en turbin på GLT motorn som inte passar till din wink

NSS207
11 maj 2012 · 515 Inlägg

Om det bara är för att du vill ha 170 hk så borde väl detta kunnas fixas på något annat sätt? Är ju annat insug vad jag vet och andra kammar? vad är det mer? kan va kul att veta smile

§9 Annonsering gäller även signaturen!
hangelosa_maffian
11 maj 2012 · 169 Inlägg

varför inte köpa lös motor istället

te_wik Forummoderator
11 maj 2012 · 12 813 Inlägg

hangelosa_maffian skrev:
varför inte köpa lös motor istället

Oftast kan man få en hel bil billigare än en lös motor.

Till TS: Hur är det, du kanske behöver motorstyrningen från den andra bilen också? Isf är det ju klockrent att köpa sig en komplett donatorbil.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
hangelosa_maffian
11 maj 2012 · 169 Inlägg

joo det brukar la vara att hel bil är billigare men blir möe jobb att plocka ur...ja har motor stående så därför kom ja med den frågan

Seth
11 maj 2012 · 3 354 Inlägg

NSS207 skrev:
Om det bara är för att du vill ha 170 hk så borde väl detta kunnas fixas på något annat sätt? Är ju annat insug vad jag vet och andra kammar? vad är det mer? kan va kul att veta smile

uhm gle =10V SOHC motor och GLT= DOHC 20V. så ja kammarna skiljer nog när GLE har enkelkam och GLT har Dubbla kammar.
Samt är inte samma styrsystem så motorelhärvan behövs bytas ut i princip med

EDIT: rättelse, Dohc i båda

Senast redigerat av Seth (11 maj 2012)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Haglund_90
11 maj 2012 · 192 Inlägg

jo det skulle gå å byta toppen då det är 20V. men eftersom min motor börjar bli ganska slut så köper jag en billig skrot bil som inte gått så väldigt långt iaf.
hörde från några pers att jag inte ska byta kablarna utan behålla allt, dator, kablage och så. den skulle visst gå bättre då. vilket inte verkar så logiskt för mig.

Svänghjul, lamell och tryckplatta, okej. det är det som skulle behövas för att få manuell lådan på motorn med automat då alltså?

BMW 525i "e34 touring" (1994)
Marlboroman
11 maj 2012 · 8 233 Inlägg

Seth skrev:
uhm gle =10V SOHC motor och GLT= DOHC 20V. så ja kammarna skiljer nog när GLE har enkelkam och GLT har Dubbla kammar.

Det är dubbla kammar i båda motorerna.

Haglund_90 skrev:
hörde från några pers att jag inte ska byta kablarna utan behålla allt, dator, kablage och så. den skulle visst gå bättre då. vilket inte verkar så logiskt för mig.

Vill man ha ut allt man kan få av motorbytet så är det byte av kabelmatta och styrboxar som gäller.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Seth
11 maj 2012 · 3 354 Inlägg

ah. okej smile

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
turbo_freak_89
16 maj 2012 · 123 Inlägg

glömm fan inte å byta bakre p-box på motorn då den oftast läcker.

Haglund_90
16 maj 2012 · 192 Inlägg

turbo_freak_89 skrev:
glömm fan inte å byta bakre p-box på motorn då den oftast läcker.

De ä gjort för inte så länge sen men kanske ä lika bra å gör igen tongue

BMW 525i "e34 touring" (1994)
turbo_freak_89
17 maj 2012 · 123 Inlägg

Haglund_90 skrev:

turbo_freak_89 skrev:
glömm fan inte å byta bakre p-box på motorn då den oftast läcker.

De ä gjort för inte så länge sen men kanske ä lika bra å gör igen tongue

Whay not. 100kr typ. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang