Köpråd: BMW 330ci Limo 2001-02.

Poppsey
16 maj 2012 · 479 Inlägg

Hej!roll
Precis varit iväg och tittat på en BMW 330ci limo som jag provkört och så.
Kanonfin, AC kyler ordentligt. Röd färg. Fina 17" fälgar.

Sitter M-paket på den så den är snygg..
Inga klonk när ja körde och den gick bra. Bromsar som de skulle, drog inte åt nått håll. Ingen rost alls !!
24800mil. MEN. När man låg i femman och ville tillbaka till neutral så åkte den inte riktigt tillbaka.
Lådan kändes lite svampig och så, eller de är ganska lätta i lådorna eller vad man ska säga?
Inga läckage och så.
Bra besiktningsredovisning och service.

Kanske ska slå till haha wink

Så undrar varför lådan betedde sig så.
Va ligger förbrukning på? cool

I´m living my life a quarter mile at the time!
crille_86 Fartdåre =)
16 maj 2012 · 147 Inlägg

Kolla noga efter rost, speciellt skärmkanter och insida av huv och fjädrarna bak. Svampigheten i länkaget och att det inte riktigt går tillbaka till mittläget beror på bussningar i växellänkaget, inget dyrt men ett jäkla pill att byta.

Kolla också insugsbälgarna efter luftfiltret ner till insuget.

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!
BMW 325i Touring "Bettan 2" (2006)
Grabber Dagdrömmare
16 maj 2012 · 2 836 Inlägg

330Ci Limo???? Ci eller limo? Coupe eller sedan - kan inte vara båda samtidigt....

Vissa E46 bilar har drabbats av att växelspaken inte återvänder till mittenläget när en växel läggs ur, oftast från 5ans växel. Fenomenet visar sig enbart medan växellådan fortfarande är kall och försvinner när växellådan uppnått arbetstemperatur. För att åtgärda felet, behöver en kolv med tillhörande fjäder bytas och för detta krävs att växellådan demonteras, vilket kostar ca 3500 kr. http://autopower.se/Guider/begagnatguiden/E46/

Förbrukning på dessa ligger cirkus 0,9 blandat o skulle rekommendera köpa en efter 02 då dom tydligen har bättre rostskydd o inte lika många barn sjukdomar.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Poppsey
17 maj 2012 · 479 Inlägg

crille_86 skrev:
Kolla noga efter rost, speciellt skärmkanter och insida av huv och fjädrarna bak. Svampigheten i länkaget och att det inte riktigt går tillbaka till mittläget beror på bussningar i växellänkaget, inget dyrt men ett jäkla pill att byta.

Kolla också insugsbälgarna efter luftfiltret ner till insuget.

Ingen rost under dörrar eller skärmar faktiskt ! Jaha okej, vart sitter den bussningen?? smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
Poppsey
17 maj 2012 · 479 Inlägg

Grabber skrev:
330Ci Limo???? Ci eller limo? Coupe eller sedan - kan inte vara båda samtidigt....

Vissa E46 bilar har drabbats av att växelspaken inte återvänder till mittenläget när en växel läggs ur, oftast från 5ans växel. Fenomenet visar sig enbart medan växellådan fortfarande är kall och försvinner när växellådan uppnått arbetstemperatur. För att åtgärda felet, behöver en kolv med tillhörande fjäder bytas och för detta krävs att växellådan demonteras, vilket kostar ca 3500 kr. http://autopower.se/Guider/begagnatguiden/E46/

Förbrukning på dessa ligger cirkus 0,9 blandat o skulle rekommendera köpa en efter 02 då dom tydligen har bättre rostskydd o inte lika många barn sjukdomar.

Jaha hehe, är inte superduktig på BMW så då är de en Limo tror jag tongue
Aha! Okej, tack för bra info! Ska kolla 02 och nyare då. God info smile Jag körde motorn varm dock ingen superlång runda , kanske skulle kört längre?

I´m living my life a quarter mile at the time!
steifan DR!FTT3KN!K3R
17 maj 2012 · 10 427 Inlägg

Förbrukningsmässigt får man nog räkna med något sånt här:
http://www.forumbilder.se/images/743201290503P38fd.jpg
Dock är det rätt så breda däck på bilen i testet och den har SMG-låda (som inte borde påverka åt något håll egentligen).

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Poppsey
17 maj 2012 · 479 Inlägg

steifan skrev:
Förbrukningsmässigt får man nog räkna med något sånt här:
http://www.forumbilder.se/images/743201290503P38fd.jpg
Dock är det rätt så breda däck på bilen i testet och den har SMG-låda (som inte borde påverka åt något håll egentligen).

Inte dumt ändå tycker jag !! smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
Winterdrift
18 maj 2012 · 365 Inlägg

Min 330 touring med manuell låda ligger på 1.05 med sommarsulor (samm förb. när ja hade 225-235/45-17 som 225/40-18) och 1.15 på vintersulor.
Kör mestadels till och från jobbet, vilket är ca 1 mil blandad körning.
Långkörningar så stämmer siffrorna från teknikens värld hyggligt smile

Som crille_86 säger så bör du kolla jäkligt noga efter rost, min har fått fläckar på:
skärmkant bak, där kanten möter kofångaren
mitt på en bakskärm
underkant av bakdörrarna vid kitt-skarven <- dedär är rena döden
mitt på bagageluckan (inget i karosskarven dock)
bakre nederkanten av framskärmarna
nederkanten av huven, under njurarna, syns bara med öppen huv.

Detta efter ~28000 mil (varav 16000 nere i tyskland) så kolla noga! smile
Tur man har en rekondare i trakten som är billig på att åtgärda sådant, men måste ju fortfarande lämnas in en gång om året då såntdär kommer tillbaka efter ett tag, nedrans salt!


Tänk också på kostnad av vintersulor, då frambromsarna inte tillåter mindre fälgar än 17", och däcken till dessa kostar en slant.

I övrigt så är det en underbart rolig bil, klart mer förutsägbar än e36 som gärna går på understyrning in i kurvor och överstyrning ut.
E46 (iaf med m-chassi, inte provat något annat) är väldigt neutral, och kliver ut om man övertalar med gasen.

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.
Poppsey
19 maj 2012 · 479 Inlägg

Winterdrift skrev:
Min 330 touring med manuell låda ligger på 1.05 med sommarsulor (samm förb. när ja hade 225-235/45-17 som 225/40-18) och 1.15 på vintersulor.
Kör mestadels till och från jobbet, vilket är ca 1 mil blandad körning.
Långkörningar så stämmer siffrorna från teknikens värld hyggligt smile

Som crille_86 säger så bör du kolla jäkligt noga efter rost, min har fått fläckar på:
skärmkant bak, där kanten möter kofångaren
mitt på en bakskärm
underkant av bakdörrarna vid kitt-skarven <- dedär är rena döden
mitt på bagageluckan (inget i karosskarven dock)
bakre nederkanten av framskärmarna
nederkanten av huven, under njurarna, syns bara med öppen huv.

Detta efter ~28000 mil (varav 16000 nere i tyskland) så kolla noga! smile
Tur man har en rekondare i trakten som är billig på att åtgärda sådant, men måste ju fortfarande lämnas in en gång om året då såntdär kommer tillbaka efter ett tag, nedrans salt!


Tänk också på kostnad av vintersulor, då frambromsarna inte tillåter mindre fälgar än 17", och däcken till dessa kostar en slant.

I övrigt så är det en underbart rolig bil, klart mer förutsägbar än e36 som gärna går på understyrning in i kurvor och överstyrning ut.
E46 (iaf med m-chassi, inte provat något annat) är väldigt neutral, och kliver ut om man övertalar med gasen.

Okej, ska göra detta! smile Tack för riktig kanoninfo! 1L/mil blandad får man nog räkna med, inte alla gånger man snålkör hehe !
Juste , minsta är 17" ja.. De va bra du sa.

I´m living my life a quarter mile at the time!
crille_86 Fartdåre =)
19 maj 2012 · 147 Inlägg

Jag menade att man ska kolla extra noga på skärmar och huv, eftersom det inte syns utifrån. Min bakskärmar såg hyffsade ut.det slutade ändån med att jag fick lämna in och få helt nya skärmkanter + lack bak, ny lack fram, och nylackad huv.

Och det med växelspaken brukar räcka med bussningsbyte i länkaget + smörja. Jag hade det på min ett tag.

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!
BMW 325i Touring "Bettan 2" (2006)
steifan DR!FTT3KN!K3R
19 maj 2012 · 10 427 Inlägg

crille_86 skrev:
Jag menade att man ska kolla extra noga på skärmar och huv, eftersom det inte syns utifrån. Min bakskärmar såg hyffsade ut.det slutade ändån med att jag fick lämna in och få helt nya skärmkanter + lack bak, ny lack fram, och nylackad huv.

Coupé verkar vara extra känsliga tongue (min är dock körd året runt sedan ny om det ens är en ursäkt)

En vända med stålborsten på bubblig skärm slutade så här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-b10dd74ef75e248ae8f323549627aa63.jpg
Skärmen avmonterad:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-2759236f5c8c24a65db0fc1fb3222f05.jpg

crille_86 Fartdåre =)
19 maj 2012 · 147 Inlägg

Min är också körd minst de 7 senaste vintrarna iaf, den har inte varit avställd sen -05 tror jag det var. Underredet har klarat sig bra, så det är mest karossen som tar stryk. Fick en 2:a på rostiga bromsrör bak på bes senast. Men det var bara ytrost så det räckte med rostlösning + skrapa, sen body efter det.


Edit: Fick min CDV bortplockad igår också, rekomenderas starkt smile

Senast redigerat av crille_86 (19 maj 2012)

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!
BMW 325i Touring "Bettan 2" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang