Montera lambdasond med mätare på en förgasar bil.

FarmoR
25 maj 2012 · 149 Inlägg

Har en Volvo 343 GLS -82 med en B19a motor i.
förgasaren är något felinställd och bidrar till att CO-halten är något för hög.
Tänkte att detta skulle kunna gå att åtgärda med en liten lambdasond + mätare. Så jag ser vad som händer när jag skruvar på den äckliga förgasaren.
Är ganska säker på att det finns billigare alternativ att fixa det på men hade planer på att byta topp och förgasare, eventuellt block senare och då kan det vara gött att ha en lambda att bestycka emot.

Hursomhelst så funderar jag på hur biltemas grejor är?
Dom har en analog mätare som visar mager-optimal-fet . Litar dock inte hundra på den så tänkte nog mäta med en multimeter när det gäller men mätare är alltid roligt. Funderar vilken lambda man bör ha till den. 1,2,3 eller 4 trådig? Står ju ingenting och när man säker för man upp en miljon trådar med folk som ska byta sond bara.

Nu gick tydligen biltemas hemsida ner för mig. Iallafall länken till mätaren.

Förslag?

edit:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … are-32257/ denna mätare tänkte jag mig.

Senast redigerat av FarmoR (25 maj 2012)

Rojpen
25 maj 2012 · 2 230 Inlägg

vad ska du koppla mot för sond? för att det ska funka så du ser om den går fett/snålt osv behövs en bredbandslambda.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
FarmoR
25 maj 2012 · 149 Inlägg

Rojpen skrev:
vad ska du koppla mot för sond? för att det ska funka så du ser om den går fett/snålt osv behövs en bredbandslambda.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … der-52950/

eller måste man ha en http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … ium-52980/

?

Rojpen
25 maj 2012 · 2 230 Inlägg

en sådan här ska du ha om du ska kunna mäta vettigt. som tex finns fler tillverkare men denna kör jag på.
http://www.hqtec.se/pc-74-3-mtx-l.aspx


Men ja den sista du länkade fungerar säkert med, men hur bra vågar jag inte svara på.

Senast redigerat av Rojpen (25 maj 2012)

så kan det vara då det inte blev som det skulle
schnauz
25 maj 2012 · 1 758 Inlägg

Tänk på att kalibrera ofta om du ska köra lambda på förgasarmotor!
Minns inte exakt vad det står i min manual (Bosch Motorsport), men har för mig att de rekommenderar kalibrering var tionde minut eller nåt i den stilen.

Rojpen
25 maj 2012 · 2 230 Inlägg

schnauz skrev:
Tänk på att kalibrera ofta om du ska köra lambda på förgasarmotor!
Minns inte exakt vad det står i min manual (Bosch Motorsport), men har för mig att de rekommenderar kalibrering var tionde minut eller nåt i den stilen.

menar du att man ska kalibrera bredbandslambdan var 10e minut? hur ska du då kunna köra bilen? och kommer ju ta evigheter om man ska ur å i med den hela tiden då man ställer in bilen.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
schnauz
25 maj 2012 · 1 758 Inlägg

Rojpen skrev:
menar du att man ska kalibrera bredbandslambdan var 10e minut? hur ska du då kunna köra bilen? och kommer ju ta evigheter om man ska ur å i med den hela tiden då man ställer in bilen.

Det är vad Bosch rekommenderar vid inställning av förgasarmotor.
10 minuter drifttid är det alltså.

Rojpen
25 maj 2012 · 2 230 Inlägg

schnauz skrev:

Rojpen skrev:
menar du att man ska kalibrera bredbandslambdan var 10e minut? hur ska du då kunna köra bilen? och kommer ju ta evigheter om man ska ur å i med den hela tiden då man ställer in bilen.

Det är vad Bosch rekommenderar vid inställning av förgasarmotor.
10 minuter drifttid är det alltså.

humm okej, ja säger du det så, lät jävligt kort bara smile står det varför? bara nyfiken smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle
schnauz
25 maj 2012 · 1 758 Inlägg

Rojpen skrev:

schnauz skrev:

Rojpen skrev:
menar du att man ska kalibrera bredbandslambdan var 10e minut? hur ska du då kunna köra bilen? och kommer ju ta evigheter om man ska ur å i med den hela tiden då man ställer in bilen.

Det är vad Bosch rekommenderar vid inställning av förgasarmotor.
10 minuter drifttid är det alltså.

humm okej, ja säger du det så, lät jävligt kort bara smile står det varför? bara nyfiken smile

För att den tappar kalibreringen och visar fel.

Putteliten
26 maj 2012 · 9 090 Inlägg

Antagligen så har du en skruv i botten på förgasaren, ta en 8mm hylsa och dra in skruven helt. Sen skruvar du ut skruven 1 tredjedels varv, så ska du se att CO minskar och bilen går mycket snålare. Funkar inte det, så byt eller renovera förgasaren för då är den slut......

FarmoR
28 maj 2012 · 149 Inlägg

Putteliten skrev:
Antagligen så har du en skruv i botten på förgasaren, ta en 8mm hylsa och dra in skruven helt. Sen skruvar du ut skruven 1 tredjedels varv, så ska du se att CO minskar och bilen går mycket snålare. Funkar inte det, så byt eller renovera förgasaren för då är den slut......

Sitter ingen skruv alls under tyvärr. Finns en spårskruv på sidan bredvid gasreglaget, kan den göra något? Enda skruven som finns att justera med.

Putteliten
28 maj 2012 · 9 090 Inlägg

FarmoR skrev:

Putteliten skrev:
Antagligen så har du en skruv i botten på förgasaren, ta en 8mm hylsa och dra in skruven helt. Sen skruvar du ut skruven 1 tredjedels varv, så ska du se att CO minskar och bilen går mycket snålare. Funkar inte det, så byt eller renovera förgasaren för då är den slut......

Sitter ingen skruv alls under tyvärr. Finns en spårskruv på sidan bredvid gasreglaget, kan den göra något? Enda skruven som finns att justera med.

Kan vara möjligt. Kan du inte ta en bild på förgasaren så man ser vilken det är?

FarmoR
28 maj 2012 · 149 Inlägg

Vet inte om ni kan se bilden men orkar inte krångla mered äckeliphone. smile

jonTe
29 maj 2012 · 5 710 Inlägg

Billigast o bäst borde väl vara att åka till en verkstad med CO-mätare  och med någon äldre mekaniker som kan sina förgasare som kan göra en inställning åt dig?

Sitter ingen skruv alls under tyvärr. Finns en spårskruv på sidan bredvid gasreglaget, kan den göra något? Enda skruven som finns att justera med.

Nu var det 100 år sedan jag höll på med förgasare på bilar men jag tror inte Putteliten menar under utanpå förgasaren utan innuti
Är det innuti du kollat?

MVH Jonas
..............
Putteliten
29 maj 2012 · 9 090 Inlägg

jonTe skrev:
Billigast o bäst borde väl vara att åka till en verkstad med CO-mätare  och med någon äldre mekaniker som kan sina förgasare som kan göra en inställning åt dig?

Sitter ingen skruv alls under tyvärr. Finns en spårskruv på sidan bredvid gasreglaget, kan den göra något? Enda skruven som finns att justera med.

Nu var det 100 år sedan jag höll på med förgasare på bilar men jag tror inte Putteliten menar under utanpå förgasaren utan innuti
Är det innuti du kollat?

Nae under utanpå menar jag. Vet inte om jag blandat ihop den med Pierburg, men dom ska vara ganska lika uppbyggda dom 2 i alla fall.

jonTe
29 maj 2012 · 5 710 Inlägg

Putteliten skrev:

jonTe skrev:
Billigast o bäst borde väl vara att åka till en verkstad med CO-mätare  och med någon äldre mekaniker som kan sina förgasare som kan göra en inställning åt dig?

Sitter ingen skruv alls under tyvärr. Finns en spårskruv på sidan bredvid gasreglaget, kan den göra något? Enda skruven som finns att justera med.

Nu var det 100 år sedan jag höll på med förgasare på bilar men jag tror inte Putteliten menar under utanpå förgasaren utan innuti
Är det innuti du kollat?

Nae under utanpå menar jag. Vet inte om jag blandat ihop den med Pierburg, men dom ska vara ganska lika uppbyggda dom 2 i alla fall.

Ja ellerså är det jag som blandar ihop....wink

MVH Jonas
..............
Putteliten
29 maj 2012 · 9 090 Inlägg

Prova annars att skruva på den skruven vid gasreglaget. Kolla om du kan skruva 1-1,5 varv på den, kom ihåg hur mycket du skruvar på den. Känns bilen slöare än innan så är det ok, känns den piggare än innan så skruva åt andra hållet. Kan hända att du får choka mycket när bilen är kall, men då kan du va säker på att CO halten är låg.

RD_87 Skrotsamlare
29 maj 2012 · 4 031 Inlägg

Mästaren har svaret! wink Troligen så är den där av den typen som man justerar inifrån med specialverktyg. Verktyget fanns iaf på biltema förr & jag har en. Den verkar tyvärr ha utgått men jag kan ta en bild om jag kommer ihåg.
Hursomhelst funkar den så att du skruvar trottelnålen upp & ner för att få rätt blandning.
Jag tror att det alla med blå kork. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang