Halvljus lampa går sönder hela tiden Saab 9-3 2.0T 1999

Bollejr
28 maj 2012 · 31 Inlägg

Hej jag har en saab 9-3 2.0T från -99
Har problemet att mina halv ljus lampor går sönder hela tiden. Jag har mätt vad generatorn laddar och den laddar 14.28 volt vilket enligt saab experten i uppsala var väldigt bra. Sen har jag testat att extra jorda lampan men det också utan resultat.
Men idag när lampan gick sönder för mej hade jag precis varit på saab experten, och bytt ut biltemas lampor mot mekonomens, och det fungera hur bra som hällst. körde i ca 5 minuter och en lampa hade gått sönder igen.
Åkte tillbaka till saab experten där vi då mätte ut att jag inte fick någon ström fram till lampan. men då hade jag inte släckt medelandet jag hade fått på displayen att ett halv ljus va trasigt,
För några dagar sen la jag märke till att högra halv ljus lampan blinkade, efter det testade jag extra jorda, så tog det 1 dag så kom medelandet upp igen att ett halv ljus hade gått sönder. släckte det medelandet och parkerade i ca 4-5 timmar, sen när jag åkte iväg fungerade lampan igen?

Någon som möjligtvis har haft samma problem? eller någon som kan ge tips på vad felet kan vara?

Volvo s80 (2002)
SletenmenGO Officiell Däcksparkare
28 maj 2012 · 919 Inlägg

kan det inte vara så att en av alla kablar som är skavd och glappar/jordar?

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Volvo 242 "Cab" (1980)
Volvo PV544 B "Weberloket" (1960)
Bollejr
28 maj 2012 · 31 Inlägg

kablarna som sitter direkt in till lampan är helt fel fria har kollat på dom och kollat om det är någon typ av skit på dom osv. men ser inte ut att vara några fel alls just där. jordningen har jag nu ryckt bort som jag gjorde själv för att testa om det fungerade.

tänkte försöka ta och titta på hela systemet i helgen men skulle vara dunder att få veta om någon haft samma problem. så vet man kanske vart man kan börja titta osv. själv klart kan det ju vara glappt någonstans men vart börjar man? ska mäta om säkringen får el osv. har jag inte ström dit då sitter felet någonstans innan säkring då blir det lite mer att kolla.

Volvo s80 (2002)
SletenmenGO Officiell Däcksparkare
28 maj 2012 · 919 Inlägg

jo kablen kan ju gå sönder hela vägen från plus till lampa!

Självklart! Ville bara bolla lite idéer, kanske uppenbara men ändå.

Senast redigerat av Dixieman (28 maj 2012)

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Volvo PV544 B "Weberloket" (1960)
Volvo 242 "Cab" (1980)
Bollejr
28 maj 2012 · 31 Inlägg

jojo självklart bara bolla på med idér, jag testade iallafall ett nytt relä och det är inte det felet. och säkringar är kollade och hela.

Volvo s80 (2002)
Lowpass
28 maj 2012 · 1 224 Inlägg

Mina brukade också dö fort, dock inte lika fort. Behövde byta en gång i månaden ungefär.
Sedan bytte jag upp mig till xenon, och de har fungerat i två år nu.

Edit: Antagligen inte samma problem som du har, tänkte att det var värt att nämna ändå

Senast redigerat av Lowpass (28 maj 2012)

i-vtec Do you?
Bollejr
28 maj 2012 · 31 Inlägg

Lowpass skrev:
Mina brukade också dö fort, dock inte lika fort. Behövde byta en gång i månaden ungefär.
Sedan bytte jag upp mig till xenon, och de har fungerat i två år nu.

Edit: Antagligen inte samma problem som du har, tänkte att det var värt att nämna ändå

för mej har 6 st h4 lampor gått sönder på ca 1 månad tongue sen med xenon måste man ju ha automatiskt justering på lamporna också va? så den inte står för högt om den är tungt lastad i bak. jag har ju bara manuell justering på den tyvärr annars hade jag redan bytt till xenon tongue

Volvo s80 (2002)
Lowpass
28 maj 2012 · 1 224 Inlägg

Bollejr skrev:

Lowpass skrev:
Mina brukade också dö fort, dock inte lika fort. Behövde byta en gång i månaden ungefär.
Sedan bytte jag upp mig till xenon, och de har fungerat i två år nu.

Edit: Antagligen inte samma problem som du har, tänkte att det var värt att nämna ändå

för mej har 6 st h4 lampor gått sönder på ca 1 månad tongue sen med xenon måste man ju ha automatiskt justering på lamporna också va? så den inte står för högt om den är tungt lastad i bak. jag har ju bara manuell justering på den tyvärr annars hade jag redan bytt till xenon tongue

Jo det verkar som att du måste hitta felet, eftersom att lampar har återigen fungerat på dig.
Gissar på att felet inte ligget i själva lamporna då.

Jo precis, har också manuelll justering. Däremot är ljusbilden perfekt pga globalerna, så det har tom. gått igenom bes. :p

i-vtec Do you?
Bollejr
28 maj 2012 · 31 Inlägg

Lowpass skrev:

Bollejr skrev:

Lowpass skrev:
Mina brukade också dö fort, dock inte lika fort. Behövde byta en gång i månaden ungefär.
Sedan bytte jag upp mig till xenon, och de har fungerat i två år nu.

Edit: Antagligen inte samma problem som du har, tänkte att det var värt att nämna ändå

för mej har 6 st h4 lampor gått sönder på ca 1 månad tongue sen med xenon måste man ju ha automatiskt justering på lamporna också va? så den inte står för högt om den är tungt lastad i bak. jag har ju bara manuell justering på den tyvärr annars hade jag redan bytt till xenon tongue

Jo det verkar som att du måste hitta felet, eftersom att lampar har återigen fungerat på dig.
Gissar på att felet inte ligget i själva lamporna då.

Jo precis, har också manuelll justering. Däremot är ljusbilden perfekt pga globalerna, så det har tom. gått igenom bes. :p

skönt. jag vill inte riskera att stoppas av polisen och få massa böter och ned slag på besiktningen för att få ha xenon ska skaffa mej positions ljus i 6000k sen konvertera dim ljusen till 6000k istället tongue

Volvo s80 (2002)
Lowpass
28 maj 2012 · 1 224 Inlägg

Bollejr skrev:

Lowpass skrev:

Bollejr skrev:

för mej har 6 st h4 lampor gått sönder på ca 1 månad tongue sen med xenon måste man ju ha automatiskt justering på lamporna också va? så den inte står för högt om den är tungt lastad i bak. jag har ju bara manuell justering på den tyvärr annars hade jag redan bytt till xenon tongue

Jo det verkar som att du måste hitta felet, eftersom att lampar har återigen fungerat på dig.
Gissar på att felet inte ligget i själva lamporna då.

Jo precis, har också manuelll justering. Däremot är ljusbilden perfekt pga globalerna, så det har tom. gått igenom bes. :p

skönt. jag vill inte riskera att stoppas av polisen och få massa böter och ned slag på besiktningen för att få ha xenon ska skaffa mej positions ljus i 6000k sen konvertera dim ljusen till 6000k istället tongue

Det gör du rätt i, 9-5orna bländar som fan :p

i-vtec Do you?
8_23sek
29 maj 2012 · 87 Inlägg

har inte glasen blivit matta då satt det blir för varmt eller e du snåll dennis och köper biltema? wink eller vara ena lampan som slår ut den andra hela tiden ?

Bollejr
29 maj 2012 · 31 Inlägg

8_23sek skrev:
har inte glasen blivit matta då satt det blir för varmt eller e du snåll dennis och köper biltema? wink eller vara ena lampan som slår ut den andra hela tiden ?

dom första 4 va biltemas. sen köpte jag 2 st biltema premium deras bästa lampor, nu har jag mekonomens lampor i och får se om dom håller. nej lykt glaset är inte matt där imot tror jag att ena reflektorn börjar bli dålig. byter alltid till lika dana lampor, har inte olika märken eller något sånt.

Volvo s80 (2002)
Aerocombi Xenoholic
29 maj 2012 · 2 559 Inlägg

En lite tanke bara. Har bilen varit krockad?
Kan ju vara så att kabelstammen fått sig en kläm nånstans som man inte ser.
Så var det på en arb kollegas bil som plötsligt inte startade.
Efter massor av felsökande så fick man byta ut typ halva kabelstammen som var skapligt trasig. tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Bollejr
29 maj 2012 · 31 Inlägg

Aerocombi skrev:
En lite tanke bara. Har bilen varit krockad?
Kan ju vara så att kabelstammen fått sig en kläm nånstans som man inte ser.
Så var det på en arb kollegas bil som plötsligt inte startade.
Efter massor av felsökande så fick man byta ut typ halva kabelstammen som var skapligt trasig. tongue

av vad jag vet har den aldrig varit krockad. vet inte vart man kan kolla upp sånna saker häller?

Volvo s80 (2002)
Constantine
29 maj 2012 · 679 Inlägg

Bollejr skrev:

Lowpass skrev:

Bollejr skrev:

för mej har 6 st h4 lampor gått sönder på ca 1 månad tongue sen med xenon måste man ju ha automatiskt justering på lamporna också va? så den inte står för högt om den är tungt lastad i bak. jag har ju bara manuell justering på den tyvärr annars hade jag redan bytt till xenon tongue

Jo det verkar som att du måste hitta felet, eftersom att lampar har återigen fungerat på dig.
Gissar på att felet inte ligget i själva lamporna då.

Jo precis, har också manuelll justering. Däremot är ljusbilden perfekt pga globalerna, så det har tom. gått igenom bes. :p

skönt. jag vill inte riskera att stoppas av polisen och få massa böter och ned slag på besiktningen för att få ha xenon ska skaffa mej positions ljus i 6000k sen konvertera dim ljusen till 6000k istället tongue

Xenon är jätte lätt att montera och montera ur vid besiktningen, dioderna måste du ändå ta ur om du vill vara helt 100 på bes. Sedan så är det bara att ställa ner lamporna med den manuella justeringen och se till så att lampan sitter rakt och bra, då ska inte lampan blända varken dag eller nattetid. (H4 xenon är mycket bättre än H7 på detta)

Som någon annan skrev så bländar 9-5or (TS har 9-3 men iaf) javisst 9-5or och 9-3or har jätte bra reflektorer och då är det lätt att blända när man inte ställer ned ljuset, jag ångrar inte en sekund att jag xenonkonverterade mina dimljus eller halvljuset, så sjukt mycket bättre ljus på natten + snyggare.

Sedan angående de här med böter, ja jag har åkt förbi säkert 100 poliser och aldrig blivit stoppad för xenon eller någonting annat, det ser ju bra ut och det bländar inte så jag antar att polisen tror eller tycker att det är original på bilen när man bara kikar lite snabbt. I alla blås kontroller jag åkt i har dem aldrig kommenterat någonting om mitt xenon eller liknande.

frostyman
29 maj 2012 · 120 Inlägg

Var med om samma skit för något år sen, tror att bilfan avverkade 4st H7-lampor på en vecka eller två. I alla fall så var det just biltema longlifelampor. Sen stoppade jag i Osram nightbreaker plus, vilket ett år senare inte gått sönder.

Dessutom så köpte jag osramlamporna från england via ebay, och i slutändan så kostade de runt 20 spänn mer per lampa jämfört med biltema. Lyser bra gör de också.

Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
Saab 9-5 (1999)
Bollejr
29 maj 2012 · 31 Inlägg

ska testa på med dyrare lampor sen. mekonomens billigaste värkar hålla än så länge iallafall big_smile

Volvo s80 (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang