Volvo 740 GLE knackar lite

Eric91
28 maj 2012 · 337 Inlägg

Hej det är så att jag märkte i går kväll att det knackar lite från min kära bil antingen så kommer ljudet under föra stolen eller så kommer det inne från motorrummet ( svårt att avgöra ) ljudet på knackningarna blir lite högre vid låg fart, Vet någon varför det börjar knacka helt plötsligt?

Ps: bilen går kanon bra och inga problem med ryckig gång eller så.

Mvh Eric

SletenmenGO Officiell Däcksparkare
28 maj 2012 · 919 Inlägg

Eric91 skrev:
Hej det är så att jag märkte i går kväll att det knackar lite från min kära bil antingen så kommer ljudet under föra stolen eller så kommer det inne från motorrummet ( svårt att avgöra ) ljudet på knackningarna blir lite högre vid låg fart, Vet någon varför det börjar knacka helt plötsligt?

Ps: bilen går kanon bra och inga problem med ryckig gång eller så.

Mvh Eric

försvinner det när du frikopplar? Isåfall är urtrampningslagret påväg åt skogen:)

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Volvo 242 "Cab" (1980)
Volvo PV544 B "Weberloket" (1960)
Eric91
28 maj 2012 · 337 Inlägg

Dixieman skrev:

Eric91 skrev:
Hej det är så att jag märkte i går kväll att det knackar lite från min kära bil antingen så kommer ljudet under föra stolen eller så kommer det inne från motorrummet ( svårt att avgöra ) ljudet på knackningarna blir lite högre vid låg fart, Vet någon varför det börjar knacka helt plötsligt?

Ps: bilen går kanon bra och inga problem med ryckig gång eller så.

Mvh Eric

försvinner det när du frikopplar? Isåfall är urtrampningslagret påväg åt skogen:)

Hmm får ta och testa om det försvinner när jag frikopplar. Urtrampningslagret är det svårt att byta ( aldrig testat att byta innan ) smile

Mvh Eric

SletenmenGO Officiell Däcksparkare
28 maj 2012 · 919 Inlägg

Du får ha ner antingen växellådan eller ur med motorn. Men det är faktiskt inte så svårt smile

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Volvo PV544 B "Weberloket" (1960)
Volvo 242 "Cab" (1980)
cpu1337
28 maj 2012 · 766 Inlägg

Dixieman skrev:

Eric91 skrev:
Hej det är så att jag märkte i går kväll att det knackar lite från min kära bil antingen så kommer ljudet under föra stolen eller så kommer det inne från motorrummet ( svårt att avgöra ) ljudet på knackningarna blir lite högre vid låg fart, Vet någon varför det börjar knacka helt plötsligt?

Ps: bilen går kanon bra och inga problem med ryckig gång eller så.

Mvh Eric

försvinner det när du frikopplar? Isåfall är urtrampningslagret påväg åt skogen:)

om det försvinner när han kopplar så är det ju antagligen inte urtrampningslagret utan lagret på ingående axeln i lådan hade ljudet bara vart med kopplingen nere hade det vart urtrampningslagret=)

SletenmenGO Officiell Däcksparkare
28 maj 2012 · 919 Inlägg

cpu1337 skrev:

Dixieman skrev:

Eric91 skrev:
Hej det är så att jag märkte i går kväll att det knackar lite från min kära bil antingen så kommer ljudet under föra stolen eller så kommer det inne från motorrummet ( svårt att avgöra ) ljudet på knackningarna blir lite högre vid låg fart, Vet någon varför det börjar knacka helt plötsligt?

Ps: bilen går kanon bra och inga problem med ryckig gång eller så.

Mvh Eric

försvinner det när du frikopplar? Isåfall är urtrampningslagret påväg åt skogen:)

om det försvinner när han kopplar så är det ju antagligen inte urtrampningslagret utan lagret på ingående axeln i lådan hade ljudet bara vart med kopplingen nere hade det vart urtrampningslagret=)

Konstigt att mitt ljud som uppkom i det läget jag beskrev berodde på ett def urtr.lager wink

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Volvo PV544 B "Weberloket" (1960)
Volvo 242 "Cab" (1980)
cpu1337
28 maj 2012 · 766 Inlägg

Dixieman skrev:

cpu1337 skrev:

Dixieman skrev:

försvinner det när du frikopplar? Isåfall är urtrampningslagret påväg åt skogen:)

om det försvinner när han kopplar så är det ju antagligen inte urtrampningslagret utan lagret på ingående axeln i lådan hade ljudet bara vart med kopplingen nere hade det vart urtrampningslagret=)

Konstigt att mitt ljud som uppkom i det läget jag beskrev berodde på ett def urtr.lager wink

konstigt att mitt ljud som var lika slutade med skuret ingående axellager med nytt urtrampningslager big_smile

SletenmenGO Officiell Däcksparkare
28 maj 2012 · 919 Inlägg

cpu1337 skrev:

Dixieman skrev:

cpu1337 skrev:

om det försvinner när han kopplar så är det ju antagligen inte urtrampningslagret utan lagret på ingående axeln i lådan hade ljudet bara vart med kopplingen nere hade det vart urtrampningslagret=)

Konstigt att mitt ljud som uppkom i det läget jag beskrev berodde på ett def urtr.lager wink

konstigt att mitt ljud som var lika slutade med skuret ingående axellager med nytt urtrampningslager big_smile

laaaaaaaaaawl smile

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Volvo 242 "Cab" (1980)
Volvo PV544 B "Weberloket" (1960)
Eric91
30 maj 2012 · 337 Inlägg

Tackar för alla svar! Ska börja kolla på bilen till helgen har inte haft tid nu i veckan. Ps: om det är urtrampningslaget är det dumt att köra bilen tongue?

cpu1337
30 maj 2012 · 766 Inlägg

Eric91 skrev:
Tackar för alla svar! Ska börja kolla på bilen till helgen har inte haft tid nu i veckan. Ps: om det är urtrampningslaget är det dumt att köra bilen tongue?

märks om det skär ihop eller inte=)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 maj 2012 · 17 489 Inlägg

Släng upp en video!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Eric91
30 maj 2012 · 337 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Släng upp en video!

På när allt rasar eller wink?

Eric91
30 maj 2012 · 337 Inlägg

cpu1337 skrev:

Eric91 skrev:
Tackar för alla svar! Ska börja kolla på bilen till helgen har inte haft tid nu i veckan. Ps: om det är urtrampningslaget är det dumt att köra bilen tongue?

märks om det skär ihop eller inte=)

Hahah det gör väll de wink. Tänkt att använda bilen att pendla med snart så skulle vara gött att slipa några överraskningar hahah big_smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 maj 2012 · 17 489 Inlägg

Eric91 skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Släng upp en video!

På när allt rasar eller wink?

Det hade varit sjukt kul! (sorry)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Eric91
31 maj 2012 · 337 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Eric91 skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Släng upp en video!

På när allt rasar eller wink?

Det hade varit sjukt kul! (sorry)

Hahaha jag kan ju inte säga anat än att de hade varit en topp video wink!

Krille93
31 maj 2012 · 63 Inlägg

Lagret som sitter i vevaxeln där ingående axeln går in och urtrampningslagret snurrar endast när du trycker ner kopplingspedalen, så är de lagren dåliga så ska det endast låta när du kopplar. Låter det bara när du kör så kanske det kan va stödlagret på kardan? dock så brukar det gnissla mer än vad det knackar när det är dåligt.

Eric91
31 maj 2012 · 337 Inlägg

Krille93 skrev:
Lagret som sitter i vevaxeln där ingående axeln går in och urtrampningslagret snurrar endast när du trycker ner kopplingspedalen, så är de lagren dåliga så ska det endast låta när du kopplar. Låter det bara när du kör så kanske det kan va stödlagret på kardan? dock så brukar det gnissla mer än vad det knackar när det är dåligt.

Okej, Det konstiga är att jag var ute för ca 30 min sen och starta bilen och körde en sväng för att höra om det knackade när jag kopplade eller om det bara lätt när jag körde. Det konstiga är att det inte lätt nått lät hur bra som helst inga knackningar eller miss ljud : /. Vet inte riktigt vad jag ska tro för är 100% säker på att jag hörde knackningar sist jag körde.

Men Tack för en riktig bra förklaring vad det kan vara (om det är nått ). Kan det vara något annat som spökar tro? smile

Mvh Eric

Pim_Pim
31 maj 2012 ·

Äh det är ju en 740, bara att köra på ! wink

smekallracing
31 maj 2012 · 385 Inlägg

exakt min tanke, är ju fel fall det inte låter btw ;D

Pim_Pim skrev:
Äh det är ju en 740, bara att köra på ! wink

börn i varje hörn är fett rätt;)
BMW e36 dubbelturbo "besten" (1992)
JFfoto
31 maj 2012 ·

Kolla oljenivån wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang