3091
Sök

Chip till BMW e34

157 Inlägg
3 mars 2007
Trådstartare
Hej!
Jag söker chip till en BMW e34 525i -91 från ett seriöst företag. En kompis till mig trimmade sin bil (Saab 9000) och vart lovad iaf 40-50 hk extra vid chiptrimmning.

Jag hörde att itsfun.nu sålde chip men deras chip ger inte mer än kanske 10 - 15 hk. Även när det gällde saab. Samt att de känns lite oseriöst med dem.
Så vart får man tag på riktiga chip till BMW.
Min kompis beställde från ett företag som endast gör chip till Saab.

MvH.
Senast redigerat av Figgy (4 mars 2007)

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
4 mars 2007
Din kompis måste haft turbo i sin saab då, har aldrig hört att ett chip till en sugmotor ska ge 40-50hk det är mera troligt som du säger att du får 10-15hk om ens det.

2 911 Inlägg
4 mars 2007
Figgy skrev:
Hej!
Jag söker chip till en BMW e34 525i -91 från ett seriöst företag. En kompis till mig trimmade sin bil (Saab 9000) och vart lovad iaf 40-50 hk extra vid chiptrimmning.

Jag hörde att itsfun.nu sålde chip men deras chip ger inte mer än kanske 10 - 15 hk. Även när det gällde saab. Samt att de känns lite oseriöst med dem.
Så vart får man tag på riktiga chip till BMW.
Min kompis beställde från ett företag som endast gör chip till Saab.

MvH.

Jörgen Weise som utvecklar BMW mjukvaran Itsfun säljer har pysslat med detta sedan 1985, han har arbetat som mekaniker och tekniker på BMW, varit mekaniker i BMW Dealer Team och alla som petar BMW vet vem han är.

Det denna man inte kan om BMW behöver man inte veta, så när det gäller chip och bmw i samma mening är det inte många i Sverige som slår honom på fingrarna...

Du pratar om riktiga chip, Itsfun och BSR är väl de enda chipföretag i hela sverige som säljer "riktiga" chip som dom har koll på mjukvaran på, resterande köper ifrån polen, ryssland, usa o.s.v.

Think before you speak
Senast redigerat av Decibel (4 mars 2007)

2 911 Inlägg
4 mars 2007
racing-jimpa skrev:
Din kompis måste haft turbo i sin saab då, har aldrig hört att ett chip till en sugmotor ska ge 40-50hk det är mera troligt som du säger att du får 10-15hk om ens det.

Instämmer, 10-20 i bästa fall med en motor som är i gott skick i övrigt gällande service.

Enda bil jag rakt av kommer på som ger 40+ utan turbo är volvos 2,4 (2,5) 140hk sugisar som egentligen är en nerbantad 170hk motor, finns säkert nån fler smile

236 Inlägg
4 mars 2007
Inte en chans att ett chip till en sug saab skulle ge 40hk.. men finns däremot chip till bmws 12or som ger typ 40hk om jag inte minns fel.

2 911 Inlägg
4 mars 2007
beda skrev:
Inte en chans att ett chip till en sug saab skulle ge 40hk.. men finns däremot chip till bmws 12or som ger typ 40hk om jag inte minns fel.

Jo, runt 30-36, bänkat, vet att endel lovar 40-50 men har inte sett några bänkvärden på det.
Har en 12;a själv, har labbat som fasiken smile

236 Inlägg
4 mars 2007
Decibel skrev:
beda skrev:

Jo, runt 30-36, bänkat, vet att endel lovar 40-50 men har inte sett några bänkvärden på det.
Har en 12;a själv, har labbat som fasiken smile

Hehe, vet att du har en 12a själv! Flitigt besökt tråd kan jag säga! tongue

157 Inlägg
4 mars 2007
Trådstartare
Med tanke på deras hemsida så får iaf inte jag något seriöst intryck.
Men när du berättar om dem Decibel så tar jag tillbaka det jag sa. Och ja, min kompis har turbo. Jag trodde chip iaf skulle ge lite mer effekt.

Men då kanske jag ska köpa på itsfun.nu's isf?
MvH

2 911 Inlägg
4 mars 2007
Figgy skrev:
Med tanke på deras hemsida så får iaf inte jag något seriöst intryck.
Men när du berättar om dem Decibel så tar jag tillbaka det jag sa. Och ja, min kompis har turbo. Jag trodde chip iaf skulle ge lite mer effekt.

Men då kanske jag ska köpa på itsfun.nu's isf?
MvH

Bor du i närheten av sundsvall så kan jag fixa så du får provköra med chip innan du bestämmer dig (vi är Itsfun ÅF, och valde dom just p.g.a. jörgens kunskap).

I övrigt är chippet lätt monterat, behöver inte lödas då det sitter 27c256 i dom, eller om de va 512, vanligt eeprom.
Tror nog de flesta seriösa trimmare kan skicka chippet till dig utan några worries med instruktioner hur du gör om du inte kan komma till dom, vet att BSR gör det också i vissa fall.

157 Inlägg
4 mars 2007
Trådstartare
Själva monteringen är inga problem, om sockel finns - kan inte löda.
Jag bor kanske 40 mil ifrån sundsvall så att kunna provköra innan köpet kommer nog inte bli av, vilket är mycket synd.

Men då ska jag nog beställa från itsfun.nu eller er. Tack för all hjälp.
MvH
Senast redigerat av Figgy (4 mars 2007)

2 911 Inlägg
4 mars 2007
Figgy skrev:
Själva monteringen är inga problem, om sockel finns - kan inte löda.
Jag bor kanske 40 mil ifrån sundsvall så att kunna provköra innan köpet kommer nog inte bli av, vilket är mycket synd.

Men då ska jag nog beställa från itsfun.nu eller er. Tack för all hjälp.
MvH

Sockel finns, det jäkliga är att dela på boxen, sitter dubbla kretskort i boxen så man får lalla lite med skruvmejslar vid stiften, tog en timme innan jag kom på hur man gjorde.
I boxen sitter en stor vit eller svart kåpa över ett chipp, under den sitter chippet du ska byta, piece of kaka.

Sök