6427
Sök

Audi s4 4,2 Luktar olja

278 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
Tjena, köpte en Audi s4 4,2 till ett löjligt lågt pris här om dagen...

Bilen är hyfsat fräsch och har gått 24k mil men luktar olja när man kört hårda accelerationer eller långa motor bromsningar med den.
Bilen sotar även när man varvar med den i neutralen men inte överdrivet mycket.

Motor bromsade med bilen ner för en backe tidigare idag och kopplade ur och gasade till en gång och då för första gången blev det ett litet moln bakom bilen.

Bilen ligger bra i oljetryck och drar inget kylarvatten.Så nu till min fråga... Är detta ett vanligt problem på dessa bilar? Kan det vara ventil tätningarna? Om det nu är så... Är det mest värt att lämna in topparna på renovering eller köpa en bättre begagnad motor?

Tack på förhand och alla svar uppskattas!

Kan även tillägga att på ca 50 l bensin och 35-45 mil har olje stickan gått från max nivå till min. Samt det blir en liten olje fläck på backen efter en natt ca 2dm i diameter

Och jag hittar ingen olje lampa i instrument panelen heller, är den i auto check rutan på dessa bilar?

//Linus
Senast redigerat av Thorseeeen (10 juni 2012)

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
11 juni 2012
Om den luktar olja och du får fläckar på marken så tror jag på ett utvändigt läckage. Försök få upp den på en lyft å kolla om du kan se varifrån oljan kan komma...   Hade liknande problem med min S6a tidigare, å då var de en ventilkåpspackning som var otät, så de rann ner olja på katten å de riktigt stank bränd olja...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Sök