Hastighetsmätare död + hög tomgång efter reparation

U-Nas
28 februari 2007 · 18 Inlägg

Hej!

Lämnade in min Peugeot 205 GTi -89 på reparation eftersom kopplingsvajern lossnat. När jag skulle hämta den så hade startmotorn gått sönder under de dagarna den var inne på lagning. Ingen kunde förklara varför, men det är ju en gammal bil..

Skulle hämta den idag efter att de bytt ut startmotorn. Under reparationen så hade de olyckligtvis slagit hål på kylaren, och bytte naturligtvis ut denna mot en sprillans ny utan kostnad.

Nu till problemen:
Påvägen hem så ökade tomgången efter ett par minuter. 2500varv ligger den konstant på nu. Vad beror det på, om man ser till att de vart och pillat med startmotor och kylare?
Jag la även märke till att hastighetsmätaren lagt att helt - under samma få dagar som den vart inlämnad.

Jag ringde givetvis upp dem såfort jag kommit hem och deras förklaring var "vi har inte pillat med det där grejerna. Varken tomgång eller mätaren, så vi vet inte. Men kom in i veckan så kollar vi på det.".

Nu vill jag veta från er, eftersom jag inte är så high på bilar när de väl inte fungerar
- vad kan ha hänt? Rimligtvis altså om man är bland startmotor och kylare och mekar.
Måste få någon sorts svar, för jag känner mig både förbannad och lite lurad av verkstan.

Tacksam för hjälp!
Mvh
Jonas

U-Nas
2 mars 2007 · 18 Inlägg

Absolut ingen som har ett svar, en idé eller ett förslag?
sad

stylinguffe Egen företagare
2 mars 2007 · 201 Inlägg

Hastighetsmätare drivs av ett plast drev i växellådan,brukare bli upp nött,lossa wire bakom tavlan då ser du om vajern roterar,hastighetsmätare anslutning sitter vid h drivaxel utgång ur växellådan,kolla att gasspjället går tillbacka ordentligt och ingen slang är lös som oriver tomgången

vwmaniac Driver
2 mars 2007 · 5 Inlägg

Hej smile Jag är till 90% säker på att felet ligger i lådan,för på alla peugeot som 205,405 osv har ett stort plastdrev som sitter runt drivaxelen(höger drivaxel) Om du lägger dig under bilen och tittar där höger drivaxel går in så ser du att du har ett litet hus du kan skruva av,bakom det huset sitter drivningen..

Ang din tomgång så börja med att plocka av din tomgångsmotor och rengör den...Detta är ett standard fel på alla xu9jaz motorer (DVS 8V)

Hör av dig om du behöver hjälp

MVH Rikard

Kör om i rundellen ;)
U-Nas
4 mars 2007 · 18 Inlägg

Tack för svaren!
Lustigt att ni nämner det, för samma verkstad har även (en vecka tidigare) bytat båda drivaxlarna på min stackars 205:a. Kommer åka dit i veckan och tvinga dem att titta över vad och vem som pillat på fel grejer.. Tack igen för svaren!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang