Buick Roadmaster -94a Lt1 V8 går ryckigt å konstigt när den är varm - Hjälp mig med teorier

Widowmaker
5 juni 2012 · 1 112 Inlägg

Pettzon88 skrev:
Säg till när du inte jobbar magnus så kan jag komma bort o hjälpa dej och felsöka smile

Fan va fint Pettzon! Ja skall nog pilla med den i början på nästa vecka. har semester å får delarna på måndag.

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
Widowmaker
5 juni 2012 · 1 112 Inlägg

DJ_V8_BMW skrev:
Optisparken (fördelarlock och rotor) är ett mycket vanligt fel på LT1 vid misständning och dålig gång.

Kondens i lock pga dålig ventilation på tidiga LT1or gör att dom ärgar tyvärr. 


///DJ

Asså optisparken menar du! Jag har trott att optisparken är samma som typ tändspolen. får kolla detta känner jag.

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
w_larsson
5 juni 2012 · 17 Inlägg

Precis, optisparken är rätt vanlig källa till problem, satt bara 93-95 har jag för mej, ganska dyr också, den får man beställa från usa för att inte bli ruinerad!
Ganska besvärlig att byta också, vattenpump och remskiva på veven måste bort!
Det sitter en tempgivare i vänster topp, den är till mätaren i instrumentet.
Sitter en tempgivare i vattenpumpen, den är till motorelektroniken, kan inte värdena på den i huvet, går att hitta på nätet, tror den ska ligga på 3500 ohm vid 20 grader?!
Kolla jordpunkter, speciellt den som jordar tändförstärkaren, sitter i framkant på vänster topp, prova med en startkabel från minus till toppen tex.
Känn på förstärkaren om den blir varm.
Du kan mäta resistansen i spridarna också, även om detta inte säger nåt om spridarbild el läckage!
Mät dom både med kall o varm motor! Kan inte värdet på dom men det viktiga är att alla är hyfsat lika!
Kolla efter sprickor på undersidan av insugsgummit, rätt ofta är dom kass!

N_W V8 de bästa som finns!
5 juni 2012 · 1 092 Inlägg

Känns lite som optisparken, det är en optisk tändfördelare. Kostar runt 1200 ifrån usa om man inte väljer de allra billigaste, fördelen på din jämfört med Corvette/Camaro/Firebid är att du kanske har såpass gott om plats att du inte behöver ta lös vattenpumpen för att byta optin.
Har du tagit ut några felkoder på bilen?

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Widowmaker
6 juni 2012 · 1 112 Inlägg

w_larsson skrev:
Precis, optisparken är rätt vanlig källa till problem, satt bara 93-95 har jag för mej, ganska dyr också, den får man beställa från usa för att inte bli ruinerad!
Ganska besvärlig att byta också, vattenpump och remskiva på veven måste bort!
Det sitter en tempgivare i vänster topp, den är till mätaren i instrumentet.
Sitter en tempgivare i vattenpumpen, den är till motorelektroniken, kan inte värdena på den i huvet, går att hitta på nätet, tror den ska ligga på 3500 ohm vid 20 grader?!
Kolla jordpunkter, speciellt den som jordar tändförstärkaren, sitter i framkant på vänster topp, prova med en startkabel från minus till toppen tex.
Känn på förstärkaren om den blir varm.
Du kan mäta resistansen i spridarna också, även om detta inte säger nåt om spridarbild el läckage!
Mät dom både med kall o varm motor! Kan inte värdet på dom men det viktiga är att alla är hyfsat lika!
Kolla efter sprickor på undersidan av insugsgummit, rätt ofta är dom kass!

Låter som jag får hoppas att det inte är optisparken då. Jag börjar med basic grejerna å om det inte hjälper så får jag tugga vidare med det lite mera bökiga.

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
Widowmaker
6 juni 2012 · 1 112 Inlägg

N_W skrev:
Känns lite som optisparken, det är en optisk tändfördelare. Kostar runt 1200 ifrån usa om man inte väljer de allra billigaste, fördelen på din jämfört med Corvette/Camaro/Firebid är att du kanske har såpass gott om plats att du inte behöver ta lös vattenpumpen för att byta optin.
Har du tagit ut några felkoder på bilen?

Ja i min bil finns gott om plats så det skall nog gå rätt bra om det visar sig vara optin. Har inte kollat felkoder då jag inte har ODB-2 instrument

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
w_larsson
6 juni 2012 · 17 Inlägg

Än om du plockar ur motorn o lägger den på golvet så får du inte bort optin utan att ta bort vattenpumpen!

Widowmaker
6 juni 2012 · 1 112 Inlägg

w_larsson skrev:
Än om du plockar ur motorn o lägger den på golvet så får du inte bort optin utan att ta bort vattenpumpen!

OK då vet jag vad som gäller, hehe! smile

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 juni 2012 · 14 042 Inlägg

w_larsson skrev:
Än om du plockar ur motorn o lägger den på golvet så får du inte bort optin utan att ta bort vattenpumpen!

Har oxå för mig att optin sitter bakom vattenpumpen, för det brukar vara en läckande vattenpump som många gånger tar ihjäl optin.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
w_larsson
7 juni 2012 · 17 Inlägg

Ja, detta kan man undvika genom att ta ett skarvrör till spolarslang + en bit slang, sätt skarvröret i skvallerhålet på pumpen och dra ner slangen till framvangsbalken tex.
Använd lite silikon för att sätta fast skarvröret.

Widowmaker
7 juni 2012 · 1 112 Inlägg

Kände att man får börja någonstans så jag testade å koppla bort luftmängd mätaren, bilen dog när jag drog ur sladden men sen så gick det fint å starta den igen. blev ingen skillnad på motorgången däremot så det var inget fel på den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36815/36815-d0ebbbb0f5765887b3c4d70d4a3ec1e0.jpg

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
xXSammy
8 juni 2012 · 6 569 Inlägg

Blev det någon skillnad med att köra utan den, mer än att den dog först?

De/Dem
Widowmaker
11 juni 2012 · 1 112 Inlägg

Nu kom det lite godis med posten så imorgon blir det nog å greja lite.
Tänker byta en sak åt gången å provköra bilen mellan varje grej, får köra lite uteslutnings metod.

https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36815/36815-3b133e7655dbe13b31963d97c24eb8a1.jpg


När jag drog ur MAF sensorn så visste jag inte så noga ur reslutatet skulle bli mer än att den borde bete sig annorlunda när man kör vilket den inte gjorde. Har inte hunnit sätta mig å kolla felkoder då jag inte har någon koll på det så blir det en långsam process att göra det. startade semestern idag så nu blir det lite mera pill de närmsta dagarna.

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
Widowmaker
13 juni 2012 · 1 112 Inlägg

Nu har man fixat klart med kärran! Det löste sig tillslut!

Jag bytte de 4 stiften på förarsidan och även tänd kablarna.
Sen bytte jag tändspolen och även tänd kabeln till fördelaren. slutligen så bytte jag temp givaren i underkant på vattenpump huset. sist men inte minst så passade jag på med att sett i ett nytt luftfilter.

Slutligen så kan man säga att stiften var blöta å sotiga när jag tog ur dem, kunde säkert fortsatt med de gamla men när jag ändå hade ur dem så byte jag ändå. tänd kablarna var i dåligt skick, framförallt två av dem såg riktigt dåliga ut i ändarna.
Kontakt styckena i tändhattarna såg ut som rostigt knäckebröd blandat med lite gott sot.
Tändspolen var garanterat på gränsen till skrot.
När jag åkte ner till pappa för att skruva med bilen så hade den stått i två dagar vilket resulterade i att den inte ville starta.
Efter jag bytt kablar å stift så gick den ändå inte igång och då satte jag dit ny tändspole å då gick den igång på första nyckel vridet.
När jag sen var klar med den biten så tyckte jag den gick bra men att den ändå puffa en liten aning och då gjorde jag som så att eftersom jag ändå hade köpt temp givaren så bytte jag den med, plockade ur den gamla och lät kylsystemet tappa ur å sen var det bara i med ny och fylla upp och lufta det hela. i med nytt luftfilter å nu går den som en klocka. Kortfattat så kan man säga att det var många faktorer som var med å påverkade så motorn gick så dåligt.

4 Tändkablar
4 Stift
1 Tändspole
1 Kabel från spole till fördelare
1 Tempgivare - kylsystemet
1 Luftfilter


Bort med resonans kammaren
https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36815/36815-52f47ad4f07327c7049313100405d043.jpg

Bort med luftbälgen mellan MAF sensorn och insuget
https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36815/36815-3b95b983f44efea9e815151e2aa5da3e.jpg

Här var det knäckebröd! Helt otroligt att den gick överhuvudaget
https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36815/36815-a09d89b4876e7fac2945926acd91c50f.jpg

Å i denna hatten som är den längst in mot torpedväggen var det kolsvart, den gick inte ens att trycka på plats mot stiftet utan att den lossna igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36815/36815-64266bd580fbaacda49ffa056e14af70.jpg


Sotiga å blöta stift med lite rost som pyntar runtom. Dem dumpar vi å sätter dit nytt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36815/36815-37a9da4d59a16f065612587f2d40fd61.jpg

Lite skillnad på dem kan man säga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36815/36815-1a501f0c3746d7ce061b44f2f099d37d.jpg

Sådär ja! Nu sitter stift å nya kablar på plats. Det var fan inte lätt å få emellan den sista tändkabeln, den skall ju i ett spår mellan motorn och insidan grenröret. Gick åt massor med tålamod å batteri till ficklampan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36815/36815-b270c350d761874bc83df0b4aa65c209.jpg

Den gamla spolen. Sanslöst att den överhuvudtaget kunde ta mig å bilen från Trollhättan till Lilla edet.
Fick hoppas att den lilla styrenheten intill spolen var ok.
https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36815/36815-af0398ab6cf51c18ca3843bb09684a4e.jpg

Nya spolen på plats i hållaren. Den gamla var inte fastdragen som den borde vart! Va lite förvånad är jag fick se att den var popnitad, började först fundera på om jag köpt rätt spole men det gick fint ändå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36815/36815-99e4f6ab2fb691eea34df357013debe0.jpg

Sådär! Nu var den på plats, bara dit med ny tändkabel å i med lite fett till kontaktdonet
https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36815/36815-9205613f72a7f08b9745bb0dffc4b5f7.jpg

Gamla tempgivaren var så ful att utseendet fick avgöra om man byter eller ej! Hiva den åt skogen å i med ny!
https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36815/36815-07fe2cf0f93bb388eac8f0a4f1574923.jpg

Nytt luftfilter! Det gamla hade säkert gått ett tag till men det skiter vi blankt i just nu! vill bara att bilen skall går bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36815/36815-ee9f1c4ced32c3f3a04b41ca43a3b4c9.jpg


Sådär ja! Alla grejer på plats, verktygen som man hitta lite överallt bortplockade å kylsystemet uppfyllt. Passade på och putsa upp slangar bälgar kåpor mm. Blev riktigt glansigt å fint. Bara till å provstarta å låta den gå varm så vi ser om fläktar mm gör som dom skall och att saker å ting låter som de borde.
Klockrent resultat, nu går den som en skållad råtta!
https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36815/36815-e55d92b4bf26cac94a25df2f918d0197.jpg

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
loow Jävel
13 juni 2012 · 2 018 Inlägg

Kul att du fick ordning på den smile men vore de inte en bra ide att byta alla stift när du ändå håller på smile?

You got to risk it, to get the biscuit :)
Widowmaker
13 juni 2012 · 1 112 Inlägg

loow skrev:
Kul att du fick ordning på den smile men vore de inte en bra ide att byta alla stift när du ändå håller på smile?

Jo jag skall byta på andra sidan med. problemet var bara att den sidan jag bytte på var den lätta sidan. Den andra sidan är lite bökigare å jag hade slut på mektid för den dagen så det blir å byta dem snarast i förebyggande syfte. Grejerna ligger redo i baksätet så det blir å planera in en dag till för lite skruvande!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
loow Jävel
13 juni 2012 · 2 018 Inlägg

Widowmaker skrev:

loow skrev:
Kul att du fick ordning på den smile men vore de inte en bra ide att byta alla stift när du ändå håller på smile?

Jo jag skall byta på andra sidan med. problemet var bara att den sidan jag bytte på var den lätta sidan. Den andra sidan är lite bökigare å jag hade slut på mektid för den dagen så det blir å byta dem snarast i förebyggande syfte. Grejerna ligger redo i baksätet så det blir å planera in en dag till för lite skruvande!

Härligt,härligt! Lycka till med bilen smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
Pettzon88
13 juni 2012 · 295 Inlägg

Dem andra är riktig pina wink Ha med dej de roliga humöret och 8timmars arbetsdag.

Gött att bilen går fint nu smile Härligt med friska grejer big_smile

Streetracer - A Life Without Racing Is No Life At All!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 juni 2012 · 14 042 Inlägg

Skönt att du lyckades till slut.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang