4488
Sök

Konstiga fel på mercedes

31 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
har en clk med konstiga fel. först gick den dåligt så jag lämnade in den och dom bytte lmm och då gick den bra ett tag, sen började den gå dåligt igen. den varvar inte ut och är slö och om jag trycker gasen i botten slår den av och sätter sig i nödläge.
Gjorde en ny diagnos där jag fick felkod: gasspjäll/pedallägesgivare.
hade nere gasspjället och gjorde rent det och så gick den lite bättre igen den la sig inte i nödläge men när jag gasade några gånger började motorlampan lysa och jag gjorde en ny diagnos och fick felkod: P0300. enstaka/flera cylindrar feltändning detekterad. någon som kan nått om detta eller har nån idé, hänger dessa pproblem ihop?. skall byta pedallägesgivare imorgon

tacksam för all hjälp

det är en mercedes clk 320 årsmodell -00
Senast redigerat av baggan (7 januari 2010)

733 Inlägg
7 januari 2010
Kanske lättare för folk att hjälpa till om dom vet vad det är för årmodell osv på din mercedes..

446 Inlägg
7 januari 2010
felkod för gasspjäll/pedallägesgivare betyder att är och börvärden inte stämmer överens.. alltså: pedallägesgivaren talar om hur mkt öppet spjället ska vara, spjällägesgivaren talar om hur mycket öppet spjället är.
stämmer inte dessa så tänds motorlampan.

31 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
okej, får pedallägesgivaren imorgon, får se om det hjälper när jag har bytt.

Helt vilse
103 Inlägg
13 juni 2012
samma historia med min. clk 230 -01.
Nu är det tillbaka igen, men inga lampor lyser och vi kan inte förstå varför för inget konstigt har hänt.

octavia RS -03 prylar köpes
Golf 4 rs/r32 "look" frontspoiler tillsalu.

30 Inlägg
13 juni 2012
Kör ni med andra luftfilter?  lmm,en tål inte sportluftfilter...skit kommer in sa en Mercedes mek... slår ut lmm,en efter ett tag,bara ny lmm och ett riktigt orginal pappersfilter som gäller...   

Vet också en kompis som hade samma symtom i sin C280... felet var K&N filtret...  vet inte hur mycket detta stämmer...då en del bilar funkar bra med sportfilter.
Senast redigerat av heas (13 juni 2012)

Helt vilse
103 Inlägg
13 juni 2012
Jag har inga modifieringar alls.  Första gången detta hände så var det ESP. Det var bara att nollställa den genom att starta bilen, fullt rattustlag vänster, samt likadant direkt åt höger. Så funkade den som vanligt igen. Prövade att göra så igen, men det funkade inte tyvärr..

30 Inlägg
13 juni 2012
Jag syftade på det felet baggan hade...       ESP?  låter som sensor/givare eller styrdonsfel/glapp ?  ...nackdelen med moderna bilar att det är för mycket som kan fela med alla dessa givare sensorer och datorer...en del är så överkänsliga mot fukt att jag undrar hur dom tänkt eller inte tänkt när dom konstruerade bilen...Tanken bakom dagens elsystem så som Can-bus är ju att tjäna pengar och att allt som görs ändras eller byts ut måste programeras för att fungera korrekt...
Senast redigerat av heas (13 juni 2012)

Helt vilse
103 Inlägg
13 juni 2012
Ja jag blir tokig, hade till & med bilen på verkstad flertalet gånger för att försöka klura ut vad det var. Tusentals kronor har jag lagt ut senaste tiden, och så slutar det med att man löser problemet själv genom att läsa på lite i boken. Detta var bara för någon månad sen. Nu är det samma visa igen och jag har inte lust att slänga ut en krona till på biljäveln!

Of World
3 376 Inlägg
13 juni 2012
kan det vara kamlägesomvandlare? eller något liknande?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

30 Inlägg
13 juni 2012
Bästa och det "billigaste" råd jag kan ge är att du ringer runt till flertalet kända Mercedes verkstäder runt om i landet och helt enkelt förklarar vad som händer och ber om råd på vad som är felet...alla säger inte att du ska in och köra diagnos som är det vanliga som sägs per telefon...Nån där ute vet vad felet är...tror inte du är ensam... lycka till...

Mvh Hasse

Helt vilse
103 Inlägg
13 juni 2012
Ja jag hoppas att detta löser sig. Det roligaste är att det är precis när jag lägger ut den på blocket som det strular till sig. Likadant första gången det hände, bara någon dag senare så skumma den till sig. *suck..*

30 Inlägg
13 juni 2012
Hittade detta om Bosch lmm,er    om någon är intresserad av att läsa... utdrag ifrån en seriös trim-företag:   Sportfilter rekommenderas endast till bilar utan Bosch nyare luftmängdmätare som är av dålig kvalité och har en förmåga att börja ge felvärden eller upphöra att fungera helt då man monterar sportfilter. Det här beror på att de flesta sportluftfilter släpper ifrån sig lite olja som fastnar i givaren på luftmassemätaren och bildar en beläggning som förstör den.

Helt vilse
103 Inlägg
13 juni 2012
Jo det där är en klassiker, många som inte förstår det och slänger dit ett SL direkt det första de gör! Jag provmonterade ett på min bil jag har nu men åkte aldrig med det så.

30 Inlägg
13 juni 2012
Jag använder inte dessa filter....har sett i flera bilar hur det ser ut bakom dessa filter efter ett tag.... /  den dagen dom tar fram ett syntetfiberfilter som utklassar ett pappersfilter då ska jag testa : )

Sök