Leolulz skrev:
_DamnIt skrev:
Din hemmabas är inte alls anpassad för bilens förhållanden helt enkelt. Men visst, gör du så.
Jag menar inte att låta tjurig eller så, vill snarare veta varför då jag är intresserad inom området. På vilket sätt är den inte anpassad för bilens förhållande? Det är ju bara en låda på tja, 40L kanske med en 10" bas, diskant, mellanregister och ett "basreflexrör"(?). Som jag sedan stryper bort de högfrekventa signalerna med på slutsteget.
Som sagt vill inte låta tjurig! Är bara nyfiken på just varför det inte skulle fungera bra med just den lådan

Kan det ta sönder slutsteget på något vis?
Det är helt olika element för varje sammanhang.
En bilhögtalare är gjord för att spela och återge ljudet i en bil, med resonans och det lilla utrymmet. Även mer fukttåliga et.c..
Medans "hemmahögtalaren" är gjord för att kunna vrida upp mycket så det låter bra i ett stort rum.
Vet inte så mycket mer, men det där är "basics" om varför de är olika. Det kommer att funka, men det kommer nog inte att låta bra.
F.ö. har högtalaren passivt delningsfilter i sig? Annars är det inte så bra att mata på mycket effekt, stackars diskant..
Du kan köpa helt OK basar som kommer låta bättre i
bilen för under tusingen.
Och så bör du nog ha ett slutsteg enbart till basen. Mono.
Då får du även behålla högtalarna hemma! Antar även att de är gamla, roligare att ha som "klenoder" än att förstöra dem i en bil..
Har nämligen en vän som slaktade ett par gamla B&O högtalare för att sätta i bilen..
Brukar vara lite mer "midbas" i äldre golvhögtalare också istället för djupbasen som jag antar att du vill ha.