Var hittar jag en kedjeavdragare, eller vad det heter. Jag ska ha den till att hålla fast ett remhjul när jag lossar bulten som håller det. Biltema har en liknande för oljefilter:
men jag är ute efter en lite större. Det går ju iofs att lösa med en gammal cykelkedja, men jag undar om någon vet var man hittar en färdig?
Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
Jag ska lossa bulten till remskivan på motorns utgående axel. Kamremsbyte på Subarun på gång.
ta ett långt spärrskaft/dragskaft med hylsa på och lägg mot rambenet sedan vrider du på starten på motorn och då brukar det lossna . Se dock till att du inte har tändspolen tillkopplad så motorn startar . Förklarar jag dåligt så ring om du inte fattar .
Tack för svaret. Det funkar säkert, även om det verkar lite brutalt att göra det med startmotorn. Frågan är bara hur man gör när man ska dra åt bulten efteråt? Startern går ju bara åt ett håll...
Hur som helst, det hela löste sig ändå. Tjejen jobbar som geohydrolog och det rörverktyg som inte finns på deras verkstad... Hittade en sån här från Rigid ( www.rigid.com ). Superenkelt att hålla i kraftiga runda saker, typ rör och remskivor. Se till att lägga en trasa emellan bara.
Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.