3393
Sök

Skillnad på förgasare och förgasare, scooter.

2 174 Inlägg
17 juni 2012
#21
RD_87 skrev:
För liten förgasare leder till högre gashastighet och därmed ofta fina lågvarvsegenskaper. Ingen risk för haveri, men såklart effektbortfall.

dock ska motorn ha en visst cc luft emot bensinen, och byter du till annan cylinder med större kanaler och större avgas vill han andas mer, och då måste du stoppa in mer luft så är det bara. Det går köra med mindre munstycke, men det är inte effektmässigt bra eller hållbarheten om du ska räkna i långa loppet.


Rejsa ?
2 959 Inlägg
17 juni 2012
#22
hangman skrev:
Busgrabb skrev:
hangman skrev:

med så mycket cc skillnad och ändrat utblås, och varv måste du ha annan förgasare för det ska gå bra, du får inte in lika mycket du vill ha ut och då går det varmt och då pajjar det. Det bestycka original hjälper till lite trim men när man ökar så mycket som du gör måste man gå upp,

som den andra säger, du måste gå ner i munstycke, för den förgasaren, men då får motorn för lite soppa och kommer gå varmt och nypa.

Motorn får inte för lite soppa om han ligger rätt i munstycke, då får motorn ju en bra blandning av luft och bensin dvs ett bra lamndavärde. Visst har man mer och hämta på större förgasare effektmässigt men den kommer inte nypa.
Det är en 4-taktare han har, den nyper inte av snål blandning som en 2-taktare utan kommer i värsta fall bränna ventiler.

exakt, brända ventiler för den går för fett med soppa och för lite luft.

Nej, brända ventiler om den går för magert med soppa. Soppan kyler.
Går den fett så kommer den möjligen sota lite.

Autotech

12 086 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
#23
Hangman tagga ner med dina teorier tongue

Originalförgasaren är 24mm och va bestyckad med ett 108 munstycke. Nu sitter det 180cc på och ett 115 munstycke och beter sej ändå som skit. Känns urknepigt? 24mm ska absolut va tillräckligt för 180cc ska gå som den ska.

Det är ju inte det att den är slö, den går som en påse skit, blödrar och fräser. Den beter sig helt ok upp till 4-5 tusen varv?!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
17 juni 2012
#24
Germax skrev:
Hangman tagga ner med dina teorier tongue

Originalförgasaren är 24mm och va bestyckad med ett 108 munstycke. Nu sitter det 180cc på och ett 115 munstycke och beter sej ändå som skit. Känns urknepigt? 24mm ska absolut va tillräckligt för 180cc ska gå som den ska.

Det är ju inte det att den är slö, den går som en påse skit, blödrar och fräser. Den beter sig helt ok upp till 4-5 tusen varv?!

Det är inte säkert att du måste ha så mycket större munstycke än det som satt orginal, har du testat med 108 eller runt där?

Autotech

12 086 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
#25
Busgrabb skrev:
Germax skrev:
Hangman tagga ner med dina teorier tongue

Originalförgasaren är 24mm och va bestyckad med ett 108 munstycke. Nu sitter det 180cc på och ett 115 munstycke och beter sej ändå som skit. Känns urknepigt? 24mm ska absolut va tillräckligt för 180cc ska gå som den ska.

Det är ju inte det att den är slö, den går som en påse skit, blödrar och fräser. Den beter sig helt ok upp till 4-5 tusen varv?!

Det är inte säkert att du måste ha så mycket större munstycke än det som satt orginal, har du testat med 108 eller runt där?

Nej, 115 är det minsta jag testat. 125 som störst, går ungefär lika utan filter.

Men det känns ju lustigt att en snålställd originalförgasare skulle va optimalt för 40% cylinderökning + högflödesavgasystem. Men jag får väl testa helt enkelt, har 110 och 112 också.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
17 juni 2012
#26
Germax skrev:
Busgrabb skrev:
Germax skrev:
Hangman tagga ner med dina teorier tongue

Originalförgasaren är 24mm och va bestyckad med ett 108 munstycke. Nu sitter det 180cc på och ett 115 munstycke och beter sej ändå som skit. Känns urknepigt? 24mm ska absolut va tillräckligt för 180cc ska gå som den ska.

Det är ju inte det att den är slö, den går som en påse skit, blödrar och fräser. Den beter sig helt ok upp till 4-5 tusen varv?!

Det är inte säkert att du måste ha så mycket större munstycke än det som satt orginal, har du testat med 108 eller runt där?

Nej, 115 är det minsta jag testat. 125 som störst, går ungefär lika utan filter.

Men det känns ju lustigt att en snålställd originalförgasare skulle va optimalt för 40% cylinderökning + högflödesavgasystem. Men jag får väl testa helt enkelt, har 110 och 112 också.

Ja låter lite fel men 125 är bra mycket större.
Det blir samtidigt mera sug/undertryck med större cylinder/kolv och då suger den i sig mera soppa också.
Är detta en vacumförgasare eller vanlig trottelmodell?

Autotech

12 086 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
#27
Det är en vakuumförgasare.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 juni 2012
#28
hangman skrev:
RD_87 skrev:
För liten förgasare leder till högre gashastighet och därmed ofta fina lågvarvsegenskaper. Ingen risk för haveri, men såklart effektbortfall.

dock ska motorn ha en visst cc luft emot bensinen, och byter du till annan cylinder med större kanaler och större avgas vill han andas mer, och då måste du stoppa in mer luft så är det bara. Det går köra med mindre munstycke, men det är inte effektmässigt bra eller hållbarheten om du ska räkna i långa loppet.

Nu är du faktiskt ute och cyklar, förgasarens storlek har noll & ingenting att göra med blandningsförhållandet. Du kan absolut köra med 10mm förgasare utan risk för motorskador. Problemet blir att luften & bensinen inte räcker till, m.a.o den varvar mindre & ger lägre effekt. Läs på....

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

2 174 Inlägg
18 juni 2012
#29
RD_87 skrev:
hangman skrev:
RD_87 skrev:
För liten förgasare leder till högre gashastighet och därmed ofta fina lågvarvsegenskaper. Ingen risk för haveri, men såklart effektbortfall.

dock ska motorn ha en visst cc luft emot bensinen, och byter du till annan cylinder med större kanaler och större avgas vill han andas mer, och då måste du stoppa in mer luft så är det bara. Det går köra med mindre munstycke, men det är inte effektmässigt bra eller hållbarheten om du ska räkna i långa loppet.

Nu är du faktiskt ute och cyklar, förgasarens storlek har noll & ingenting att göra med blandningsförhållandet. Du kan absolut köra med 10mm förgasare utan risk för motorskador. Problemet blir att luften & bensinen inte räcker till, m.a.o den varvar mindre & ger lägre effekt. Läs på....

exakt, du säger emot dig själv...det är skadligt att köra med för litet eller för stort munstycke i längden då du sliter ut ringar bra mycket snabbare då bensinen kyler och den ej är vattenkyld, kör du motorväg eller landsväg full gas några mil och den ej går optimalt kan du räkna med haveri så småningom. Har rivit hundratals såna fall och renoverat.


2 174 Inlägg
18 juni 2012
#30
Busgrabb skrev:
Germax skrev:
Busgrabb skrev:

Det är inte säkert att du måste ha så mycket större munstycke än det som satt orginal, har du testat med 108 eller runt där?

Nej, 115 är det minsta jag testat. 125 som störst, går ungefär lika utan filter.

Men det känns ju lustigt att en snålställd originalförgasare skulle va optimalt för 40% cylinderökning + högflödesavgasystem. Men jag får väl testa helt enkelt, har 110 och 112 också.

Ja låter lite fel men 125 är bra mycket större.
Det blir samtidigt mera sug/undertryck med större cylinder/kolv och då suger den i sig mera soppa också.
Är detta en vacumförgasare eller vanlig trottelmodell?

har du inte blandskruv på förgasaren? byt till en som har det annars, jag har en 28 mikuni ligger med rund ca 32 mm anslutning, dock saknas trottel och fjäder, men du kan få den billigt smile


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 juni 2012
#31
hangman skrev:
RD_87 skrev:
hangman skrev:

dock ska motorn ha en visst cc luft emot bensinen, och byter du till annan cylinder med större kanaler och större avgas vill han andas mer, och då måste du stoppa in mer luft så är det bara. Det går köra med mindre munstycke, men det är inte effektmässigt bra eller hållbarheten om du ska räkna i långa loppet.

Nu är du faktiskt ute och cyklar, förgasarens storlek har noll & ingenting att göra med blandningsförhållandet. Du kan absolut köra med 10mm förgasare utan risk för motorskador. Problemet blir att luften & bensinen inte räcker till, m.a.o den varvar mindre & ger lägre effekt. Läs på....

exakt, du säger emot dig själv...det är skadligt att köra med för litet eller för stort munstycke i längden då du sliter ut ringar bra mycket snabbare då bensinen kyler och den ej är vattenkyld, kör du motorväg eller landsväg full gas några mil och den ej går optimalt kan du räkna med haveri så småningom. Har rivit hundratals såna fall och renoverat.

MUNSTYCKE ja! Det styr blandningsförhållande, inte förgasarens storlek. Liten förgasare = ofarligt. För litet munstycke = motorskador. Läs nogrannare....

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Rejsa ?
2 959 Inlägg
18 juni 2012
#32
RD_87 skrev:
hangman skrev:
RD_87 skrev:

Nu är du faktiskt ute och cyklar, förgasarens storlek har noll & ingenting att göra med blandningsförhållandet. Du kan absolut köra med 10mm förgasare utan risk för motorskador. Problemet blir att luften & bensinen inte räcker till, m.a.o den varvar mindre & ger lägre effekt. Läs på....

exakt, du säger emot dig själv...det är skadligt att köra med för litet eller för stort munstycke i längden då du sliter ut ringar bra mycket snabbare då bensinen kyler och den ej är vattenkyld, kör du motorväg eller landsväg full gas några mil och den ej går optimalt kan du räkna med haveri så småningom. Har rivit hundratals såna fall och renoverat.

MUNSTYCKE ja! Det styr blandningsförhållande, inte förgasarens storlek. Liten förgasare = ofarligt. För litet munstycke = motorskador. Läs nogrannare....

Precis!

Autotech


Sök